Annars kommer ju ett endera vender/vandaler till östra delen av nuv. Tyskland under folkvandringstid. Men dom talar knappast slaviska, fast finsk-ugriska - ända ner till Ungern, möjligen något längre.
Stora Skytiens västra område anges ju av de klassiska geograferna dras längs Elbedalen och i norr begränsas av Östersjön. Venderna flyttar inte in, men däremot byter befolkningarna flera gånger sina kulturella yttringar, bl a design, form resp utsmyckning av sina föremål. En period ser de ut som "kelter". Kommande period ser de ut som germansktalande. Sedan ser de ut som slavisktalande. MEN det är samma befolkningar hela tiden. Som i England.
Tidigare, har de rundade borgarna i sankmarksområdena, vilket i tid för anläggande förskjuts västerut, setts som bevis för slavisktalande befolkningars expansion västerut. I så fall är danskarna slavisktalande ca 950, eftersom minst en av trelleborgarna har har lämnat ifrån sig lämningar efter slavisktalande människor resp normala föremål från vendiska områden. Nu tror man att det var vendiska legosoldater, som bemannade. De vendiska borgarna är väl snarare uttryck för att militära hot krävde motåtgärder och att hotet kom österifrån.
Det har också föreslagits att ett antal ryttarfolk, som i olika omgångar hållit centarleuropeiska stäpperna (Ungern mm), som var numrärt fåtaliga, anlitade legosoldater, vilka utbildades och övades av lokala hövdingar i runda borgar. I dessa borgar blev slaviska språk "linga franca" enligt en uppsats av Pritsak. Vem Vet?
Vad gäller källa för "Moravia", så är länken stängd, såg jag. Det viktiga är korrespondensen från Rom, som finns bevarad. Romarna skrev till "barbarerna" på deras eget språk, vilket även bör innebära att dessa var läskunniga. Det var en Slovakisk eller Slovensk forskare som stod bakom och det var för 5-6 år sedan. Jag har också sett andra notiser i samma riktning i annat jag läst. Jag förstår att det inte duger, men du får hålla ögonen öppna, så kommer det säkert fram igen.
Har vi inte lärt oss att relikter av något, snarare och oftare visat sig vara något som en gång varit förhärskande. Alltså finns det inget som talar för att t ex 60000 sorber talat annat än slaviska och de har aldrig flyttat på sig enligt sina egna traditioner. Det som har hänt är att tysktalande (germanska) stormän flyttat in tillsammans med en kader av "småfolk" och tagit makten över det sorbiska stormannaskiktet (på uppdrag av kejsaren).