Skoglar, anstränger du dig för att misstolka vad jag skriver?
Avrättnigar var publika och offentliga, offret till straff och andra till varnagel. Efter avrättningen beslutades hur liket skulle hanteras, några steglades, andra perterades och delarna steglades, osv. Det finns en hel lång lista över vad som kunde hända liket.
Andra lik begravdes.
Samma sak när det fäller offerblot. Själva blotet, dödandet var säkert offentligt och publikt, det var ju själva meningen med blotet. Nästa del var vad som hände med de döda kropparna. I detta fall, enligt Adam, hängdes de upp i en offerlund. Det var också en del av blotet. Vilda djur skulle inte äta av liken, det var meningen att just fåglar skulle förtära liken. Anledningen till detta är okänt, men det skulle vara intressant att veta varför just fåglar skulle ära av liken. Likaså skulle det vara intressant att veta varför de skulle hänga sär tills deras ben faller ned på marken.
Stegling kunde utföras inne i en stad, mitt på torget. Men jag har aldrig hört talas om att steglet stod inne i en stad under den tid kroppen ruttnade. Har du?
Återigen, stanken är mycket besvärande från kadaver av alla slag. Jag tror att de flesta människor spyr direkt och okontrollerat av stanken. Det var alltså omöjligt att ha ruttnande kadaver inne i en stad, by, intill ett tempel, osv.
Göteborgs avrättningsplats, när ringmuren fanns och vallgraven var stadsgräns, låg i norra änden av det betg dör Carlanderska sjukhuset ligger idag, alltså ca 1-1,5 kilometer utanför ringmuren. För de sommknte vet var detta sjukhus ligger så ligger inte Liseberg speciellt långt bort från avrättningsplatsen.
Bohus avrättningsplats var på ön intill Bohus västerut, också på ungefär samma avstånd. Men, avrättningar kunde ske även på Bohus i särskilda fall, men liken fördes sedan till avrättningsplatsen och begravdes, eller steglades.
Thomas