AndreaE, jag har flera gånger skrivit min uppfattning om en blotplats som Adam beskriver. Om en sådan verkligen existerat så skulle 72 kroppar av allt hankön hängas upp i en offerlund. Detta skulle då ha inträffat var nionde år. Bloten inträffade vid midvintern, dvs december månad. Liken blev djupfrysta snabbt och hängde kvar tills de föll ned av sig själva, dvs att de hängde där våren och troligtvis hela sommaren.
Ett antal ton kött avger en kraftig stank under föruttnelseprocessen och det lockar rovdjur till området samt fåglar. Fåglarna äter av köttet och deras träck kommer att mer eller mindre täcka marken runt offerlunden samt allt som finns på marken som hus, brunnar, tvätt på tork, osv. Jag tar upp enbart praktiska skäl men även skrock, övertro, tron på gengångare osv skall vägas in.
Offerlunden borde då ligga avsides på ett avstånd på som närmast 1-1.5 kilometer från boplatser, beteshagar, osv.
Offerlunden kan bestå enbart av ett antal träd kraftiga nog att bära upp tunga kroppar som hästar och oxar. Något mer behöver inte finnas på platsen.
Vad kan då finnas kvar på en sådan offerplats? Inte mycket som jag ser det. Benen försvinner på naturlig väg eftersom de ligger direkt på marken under träden. Tänder kan finnas kvar? Bloten utfördes var nionde år, 72 kroppars tänder blir en hel del tänder med tiden. Men tänder sitter i käkar av ben, förmodligen släpas dessa käkar bort av djur, så tänderna bör vara ganska utspridda i området runt en sådan offerlund. Likaså benen skulle jag tro.
Jag tror inte att det på eller invid offerlunden fanns någon byggnad, tempel eller annat. Denna byggnad skulle ju i så fall enbart utnyttjas var nionde år, och efter ett stort blot vara så förorenad av fågelträck att ingen cille vistas där, samt stanken av förruttnelseprocessen skulle göra vistelsen rejält obehgalig under hela sommarhalvåret.
Att hitta en sådan offeelund borde vara ytterst svårt, men där är ju du experten. Vad tror du att man kan hitta på en sådan plats efter 1000 år?
Jag vet hur ruttnande kroppar luktar (stinker) på även långa avstånd beeoende på väder och vind. Jag har många gånger sett hur marken runt ett kadaver är helt vit av fågelträck och hur vit marken blir där fåglar slår sig ned för att vila och smälta maten. Även direkt efter måltiden, när fåglar lyfter, släpper de träck. Det förorenar rejält.
Vad dessa platser hette eller kallades vet jag inte. Kanske var det Hov, Harg, eller Vi. Kanske var det Uppsala eller annat. Ingen av oss vet. Hur de var förlagda i naturen vet jag inte heller, men jag gissar att de låg synliga i terrängen eftersom det var meningen att de närvarande skulle kunna se vad som hände. En höjd, en kulle verkar troligt, men det kan lika gärna ligga i en dalgång med omgivande kullar där meningheten fanns och kunde titta på.
Om man tror att offerlundar även hade ett tempel i sin omedelbara närhet så kanske man kan finna lämningar av ett sådant tempels grundstenar? Spikar och kanske smidda prydnader också? Kanske är den bästa indikatiner på en offerlund att det inte finns en enda fornlämning eller husgrund i närheten på en kilometers avstånd?
Vi har enbart Adam som källa för blot vart nionde år samt offer av allt mankön, 72 kroppar upphängda i en offerlund. Frågan är hur tillförlitlig Adam är om detta, eller, om detta har tillförts senare i någon av avskriterna?
Någonstans tycker jag att detta blot borde vara så "stort" och betydelsefullt att det borde nämnas i någon av sagorna, men det nämns inte någonstans.
Jag har sett ett antal Samiska offerplatsee med kvarliggande ben, horn och offergåvor. Som amatör bedömmer jag dem som mycket gamla. Men, dessa låg i en arktisk miljö och där bevaras ben osv bättre än i varmare och fuktigare klimat.
Thomas