Du säger då att du inte ser någon arkeologi vid Uppsala-orterna Skoglar. Jag måste starkt ifrågasätta detta. Det du menar är möjligen att du inte hittar arkeologi just på det torp eller den gård som är utmärkt som Uppsala. Det må så vara. Men jag har Uppsalor plottade i karta i Småland, Gotland Skåne, Halland, Bohusländ Värmland, Närke, Östergötland, Dalarna, Gästrikland samt övriga Norrland. De ligger som ett lager över alla Gravfält registrerade i Fornsök. Och det är faktiskt så att de flesta Uppsalor ligger relativt nära ett gravfält, alltså omkring en kilometer eller närmare. Jag har inte lagt på övriga gravar såsom högar och stensättningar ännu, den överföringen ska jag göra senare, och jag vet att då kommer även Haurida sockens Uppsala hamna inom närhet, det är en dryg km över sjön Ruppen (Notera gärna att på andra sidan kullen finns ett Harg). Det är det Uppsala 25 km NÖ Huskvarna.
OK. Låt oss utöka sfären. Köra lite "guilt by association".
Jag roade mig med att se på de nio Stockholm som ligger i Östergötlands län. Tre namn avsåg samma plats/område och ett var ett vattennamn (tror jag) i ytterskärgården. Återstår sex:
I. Nära Malexander låg ett torp, bredvid ett "Uppsala".
II. På Vänsö i S:t Annas? skärgård fanns en gammal stensättning i omedelbar närhet
III. Söder om E4:an vid Väderstad är terrängen översköljd av fornminnen
IV. Längs vägen Asby-Norra Vi (intressanta namn) fanns några fornminnen, och ännu fler på dessa två orter.
V. Norr om Bråvikenfärjan låg det vid en fornborg, mitt i ett fornfyndsrikt område
VI. Långt ute på Vikbolandet (vilket var tre namn för samma plats) några kilometer från intressanta namn som Gottenby och Svenneby, och med stensättningar och minst ett röse (ej odlingsröse) i omedelbar närhet.
I Värmlands län var det tunnare. Där finns sex Stockholm. Tre ligger långt in i skogarna, i fornminnestomma områden (bortsett från enstaka fäbodar).
Men ett ligger i Grums kommun, med en del fornfynd och nära Odenstad och Borgvik
Två i Kristinehamns kommun. Ett vid Ölmeviken som inte är fyndtomt. Ett annat vid Nybble söder om staden, som är ganska rikt på fornfynd.
Vad bevisar detta? Ingenting, gissar jag. Jo, kanske pekar det i alla fall på en sak:
Flertalet ortnamn, även de som är dokumenterat unga, brukar ligga i närheten av gamla eller mycket gamla ortnamn.