AndreasE, visst, Ubsola med varianter av stavningen nämns ett antal gånger, det är det ”namn” som nämns flest gånger i vår historia.
Låt oss då se var någonstans de nämns, Östergötland, Island, Ett förfalskat Ubizale i Uppsala, 4 ggr i Skåne på runstenar, 1 gång i Tyskland (Adam), Island, island, Island, Island, enligt punkterna ovan 1-9.
Punkt 1 – 4 är från 800 – 999, Punkt 5 -9 är från perioden 1000 – 1200. Ingen källa anger en tydlig geografisk plats. Tydligast är Adam enligt min uppfattning.
Jag kan nkonstatera att ytterligare källor från perioden som punkt 1 - 9 omfattar tydligen inte finns eftersom du inte angett några sådana – och ingen annan heller.
Då kan vi koka ned dessa nio källor.
1. Sparlösastenenfrån 800 talet står i Östergötland och där nämns ett ”Upsal” i texten. Vad Sparlösastenen berättar för oss är okänt, det finns ett flertal olika tolkningar. Frågan är om detta Ubsal då har betydelsen ”Gamla Uppsala” eller inte.
2. En avskrift från 1600 talet (förfalskningarnas sekel i vårt land) är någonting vi kan notera finns – men källan måste betraktas som ytterst osäker.
3. Konstaterad förfalskning
4. Fyra runstenar i Skåne skriver :ub:salum: i sina texter. Ordet som har tolkats till Uppsala är allt så avdelat till två skilda ord. Hela texten på dessa runstenar har ”kolon” som tecken mellan alla ord i texten – då bör alltså :ub:salum: innebära två skilda ord – och inte ett sammanhängande namn – men detta utesluter inte Uppsala – men vi måste då ta fram jämförelser när det gäller runskrift och namn. Vika andra namn skrivs som två skilda ord under denna tid – eller – är dessa fyra runstenar unika? Vad har Up Salum för innebörd för sin samtid?
5. Adam känner vi alla till
6. 1087 bränner Inge ned ett tempel i Upsal – vilket nämns i en saga från Island om jag minns rätt (är lite osäker här – vet någon exakt källa)?
7. Islänningabok, originalet försvann på 1600 talet och det finns två avskrifter bevarade, båda skrivna av samma person (en Dansk präst). Hur original- stavningen på ”Uppsala” var vet vi alltså inte med säkerhet – men i avskriften stavas Uppsala så här: Uppsölum, jag tror att det är en 1600 tals stavning eftersom två P används + ett – Ö – samt namnet är lite förvrängt till kyrkospråk.
8. 1210-20 Sverris Saga är nästan samtida med den händelse den beskriver år 1160 och bör ses som trovärdig – men vi är nu inne i medeltid och katedralbygget pågår i GU vilket är allmänt känt.
9. 1230 skriver Snorre Upsalir vilket betyder flertal = Uppsalarna. Medeltidsuppgift – samt frågan, fanns det flertal av sakar i GU? Varför skriver Snorre om Uppsalar?
För perioden fram till år 1000 finns alltså 4 omnämnanden: Ubsal/ Upsǫlum/Ubizole/Ubsola/+ fyra :ub:solum: Det är allt vi har av uppgifter från före år 1000. Totalt 8 uppgifter.
En är en klar förfalskning och är idag avfärdad. Om runstenarnas :ub:solum: betyder något annat än Uppsala så är det bara två källor kvar. Sparlösa stenen - och en tveksam avskrift från 1600 talet.
Uppsala, i mening GU, har alltså ett mycket tunt källvärde före år 1000. Ingen av källorna pekar ut en geogrtafisk plats - det var Rudbeck som pekade ut den geografiska platsen.
Thomas