Yngwe och AndreasE, ni diskuterar Uppsala – men det äldre namnet var ju Ubsola. Ni diskuterar förleden ”Upp” och efterleden ”sala” – det intressanta är väl förleden ”Ub” och efterleden ”sola” eftersom Ubsola, som namn, användes under ca 3-400 år?
De fyra Skånska runstenarna avdelar till och med namnet till Ub:salum på 980 talet.
Namnet Uppsala i klartext nämns ju faktiskt första gången 1160.
Snorre skrev Uppsalir i sina första sagor, dvs ”Uppsalarna”, alltså flertal av salar.
Namn som använts: Ubsal (Sparlösastenen 800 tal), Upsǫlum (900 tal), ub:salum (4 runstenar 980 tal), Ubsola (Adam 1195), Uppsölum (lilla Islänningabok 1125), Upsalum (Tyska källor 1120), Uppsala 1160 och Upsalir (Snorre ca 1220).
Alla dessa namn har senare ansetts betyda Gamla Uppsala som vi säger idag. Men – hur säkra kan vi vara på att det verkligen ÄR just Gamla Uppsala som menats? På vilka grunder blir alla dessa namn just Gamla Uppsala? Hur resonerade man? Är det verkligen rätt tolkat – har någon undersökt detta på djupet?(Vi vet ju att Rudebeck skrev om det – det var han som pekade ut Gamla Uppsala och byggde sin historia just därifrån – på 1600 talet. Han byggde Urdals brunn där också…. och bytte namn på Sala ån till Fyrisån… med mera…).
När GU diskuterats så pratar man om efterleden Sala som kommit från en ort som legat söder om GU – och förklarar GU:s namn. Då bör, enligt ovan, detta ”Sala” i verkligheten haft namnet: ”Sola” - när denna ort fanns, alternativt ”Nedsola”. Hur kommer det sig att Sola förändrats till Sala? De har ju två vitt skilda betydelser om jag förstått det hela rätt? Gamla Uppsala borde då bära namnet Gamla Upsola under en tid? Eller Gamla Ubsola?
Adam skriver att själva templet hette Ubsola – ok – vad hette då platsen där templet låg?
Platsen är makalöst fin – men historiker har under många sekler har rört till begreppen för mig – så jag tar gärna emot förklaringar och hänvisningar hur ett eventuellt ”Sola” kan förklara ett nordligare beläget Ubsola - till Uppsala som idag heter Gamla Uppsala. Jag får det inte att stämma riktigt.
Nästa fråga, namnet Ubsola, vad har detta namnför innebörd i sin samtid – och hur har detta namn, och innebörd, förändrats under seklernas gång? När Adam skriver att själva templet heter Ubsola – så beskriver han ju faktiskt en sakral plats, ett tempel, han till och med namnger själva templet.
Det kan betyda två saker (minst), tempel på denna tid hade egennamn – alternativt, alla tempel hette Ubsola?
Thomas