Givetvis har kungen andra intresseområden och andra maktbaser, men under 1100- och 1200-talen tyder allt på att Näs är punkten kring vilken allt snurrar.
Och jag skulle argumentera för att de andra intresseområdena och maktbaserna också är centralplatser. Att det sedan kan ha funnits en hierarki mellan dem är en helt annan fråga. När det gäller 1100-talet så finns det ju dock tecken på att man hade flera kungar samtidigt, så att allt skulle snurra runt Visingsö så tidigt finner jag lite osannolikt. Jag tror helt enkelt att det är mycket svårt att argumentera för att tex Gamla Uppsala inte var en centralplats under 1000-tal och 1100-tal, och samma sak för tex Sigtuna.
Samtidigt så säger jag förstås inte att de var de
enda centralplatserna.
Med kyrkan avsåg jag inte direkt påven utan snarare tänkte jag på en skandinavisk kyrkomaktkamp. En sådan är förstås svår att skilja från övrig maktkamp då det handlar om folk från samma familjer. Men motiven kan väl ha varit kyrkliga? Som du säger så finns ju till en början flera alternativ så valet kan knappast vara självklar av urgammal hävd.
Nja, jag har inte sett några större tecken på det. Som du själv säger så var ju kyrkans män i Skandinavien till stor del bundna till olika familjer som tog del i det politiska spelet. Men generellt så har jag inte sett någon kyrkokamp inom Skandinavien. Kyrkan verkar snarare användas till politiska syften. Men ska inte påstå att jag är någon expert på kyrkohistoria. I de källor som finns till instiftandet av ärkesätet så sägs det att "svearna" och "götarna" inte kunde komma överrens. Alltså verkar det som att det var den politiska makten som skulle bestämma, inte den kyrkliga.
Det där med gammal hävd osv är intressant. Man höll ett möte i Linköping 1153 där man skulle bestämma vart ett nytt ärkesäte skulle placeras. Skara som var Sveriges äldsta stift verkar trots det inte varit med i diskussionen, som istället verkar handlat om Linköping och Uppsala. Skaras hävd som det äldsta stiftet verkar alltså inte vägt särskilt tungt. Linköping var äldre än Uppsala som stift, men det vann inte heller, trots att åtminstone en kung (Sverker) vid mötet hade kopplingar till Östergötland. Att det till slut blev Uppsala, landets yngsta stift tyder på att platsens status utanför den kyrkliga organisationen spelade roll.