Författare Ämne: Begreppet Uppsala  (läst 587370 gånger)

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Begreppet Uppsala
« Svar #400 skrivet: september 20, 2011, 09:42 »
Att folk har skrivit om det är ju inte konstigt, både på grund av platsen i sig med dess väldigt synliga fornlämningar, men även förstås på grund av sagorna och de skriftliga källorna. Att se det stora intresset som platsen dragit till sig som ett argument mot att det skulle vara myternas Uppsala håller inte för mig.

Har inga källor till det där med brunnen här, har för mig att det var Alkarps avhandling men får kolla upp det.

Jag håller inte med om att Gamla Uppsala är heligt idag. Om du tittar på de som verkligen hållit på med Gamla Uppsala de senaste årtiondena så är de generellt mycket försiktiga i sina tolkningar. Gamla sanningar som högarnas dateringar, resterna av ett tempel under kyrkan osv har alla omvärderats. Däremot så har man generellt inte sett någon anledning att försöka placera järnåldern omtalade centralort "Uppsala" någon annanstans.

Och i slutändan - det är arkeologi vi pratar om. Per definition så finns det vissa saker vi kan veta (de faktiska fysiska lämningarna) och vissa saker som vi utifrån dessa lämningar sluter oss till - våra tolkningar. 

De allra flesta arkeologer idag (tja, kanske alla?) tolkar det så, utifrån de materiella lämningarna, att Gamla Uppsala är det Uppsala som nämns i sagorna och Adam, att den stadsliknande bebyggelsen på Björkö i Mälaren är Ansgars och Adams Birka, och att staden Sigtuna emellan de två är den plats där Olof Skötkonung lät slå Sveriges första mynt och som även den nämns av Adam. Dessa tolkningar har överlevt andra halvan av 1900-talets processuella arkeologi med dess förkastande av skriftliga källor och den kulturhistoriska arkeologins nationsbyggand, inte för att det funnits någon sorts konspiration eller bakomliggande fördomar, utan för att de arkeologiska lämningarna talar allt för tydligt.   

Här är pudelns kärna: det mesta talar för detta, men de som vill se en alternativ plats klamrar fast vid argument som mer baseras på känslor än fakta. Precis som de gamla historikerna de så ofta nämner... ;)

Utloggad Mats Hansson

• Gode
  • Antal inlägg: 1 806
« Svar #401 skrivet: september 20, 2011, 09:47 »
Nja!
När det gäller Uppsala skulle jag tvärt om hävda att det mest rimliga är att det just handlar om funktion. Att Uppsala är ett gammalt ord för kungsgård.  Att man skulle "sala" för kungen.

Då är du inne på "sala" som en typ av funktion, inte just Uppsala (till skillnad från Odensala, Sala m.fl.)? Eller? Det nämnde jag också i början av tråden som en möjlig funktion (men ingen gillade det då), men jag ser fortfarande, i så fall, "Upp-" som en bestämning för att skilja sala-orter åt.

/Mats

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
« Svar #402 skrivet: september 20, 2011, 10:14 »
Andreas tanke slog mig också tidigare i tråden här, även om jag aldrig tog upp det. Om Uppsala skulle stå för en viss funktion, och flera Uppsalor förekommit, så borde det ha uppstått bestämningar på dessa Uppsala-orter så att de inte skulle förväxlas. Jämför husbyarna: Husby-Rekarne, Husby-Sjutolft m.fl. Tuna-orterna kan ju vara ett annat exempel, om nu 'tuna' hade någon speciell funktion vilket har hävdats (men mera tveksamt). England har också fullt av sådana konstruktioner för att undvika missförstånd: Upton-upon-Severn, Upton Snodsbury, Upton-by-Chester. Men Uppsala verkar alltså aldrig behövt något förtydligande vare sig i källorna eller ortsnamnen.

För övrigt tror jag inte alls på det här med Uppsala-namnet som en funktion - helt enkelt därför att det är så osannolikt, så ovanligt. Sådant förekommer ju knappast på det sättet - inte utan att bestämmas av en för-led som vi varit inne på. Just nu kommer jag bara på exemplet Husby som möjlig funktion - men där har vi ju som sagt de nämnda bestämningarna att luta oss mot.

Därmed inte sagt att det var fel att ta upp funktions-frågan från första början, en helt rimlig tanke. Men för min del är frågan besvarad.

/Mats

Det är en bra tanke Mats.  Men samtidigt så är dessa tillägg till Husby framförallt vanliga där det är mycket tätt mellan husbyarna, där det är glesare heter de ofta bara Husby elelr motsvarande i dialektal form.   
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #403 skrivet: september 20, 2011, 10:28 »
England har också fullt av sådana konstruktioner för att undvika missförstånd: Upton-upon-Severn, Upton Snodsbury, Upton-by-Chester. Men Uppsala verkar alltså aldrig behövt något förtydligande vare sig i källorna eller ortsnamnen.

/Mats

Upton anses ju ha någon slags betydelse som avser samhällsfunktion, jag har inte hunnit söka mer fakta om detta. Någon som vet?     Det skulle i så fall ge Up en betydelse i ett annat germanskt språk som möjligen skulle vara intressant att jämföra med Uppsala och kanske även Uppåkra.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Mats Hansson

• Gode
« Svar #404 skrivet: september 20, 2011, 10:32 »
Ja, bestämningar uppstår där platser behöver särskiljas på en viss nivå. Men om Uppsala hade den digniteten så att det omnämns i källor från olika håll så tror jag att den nivån var rätt vidsträckt.

/Mats

Utloggad Mats Hansson

• Gode
« Svar #405 skrivet: september 20, 2011, 10:34 »

Upton anses ju ha någon slags betydelse som avser samhällsfunktion, jag har inte hunnit söka mer fakta om detta. Någon som vet?     Det skulle i så fall ge Up en betydelse i ett annat germanskt språk som möjligen skulle vara intressant att jämföra med Uppsala och kanske även Uppåkra.

Kanske betydde det "upp"  ;)

/Mats

Utloggad AndreasE

• Gode
  • Antal inlägg: 2 947
« Svar #406 skrivet: september 20, 2011, 10:49 »
Nja!
När det gäller Uppsala skulle jag tvärt om hävda att det mest rimliga är att det just handlar om funktion. Att Uppsala är ett gammalt ord för kungsgård.  Att man skulle "sala" för kungen. Visst kan det vara så att Uppsala öd går tillbaks på en ursprunglig huvudgård som hörde samman med kungaämbetet men hur ska vi bevisa det? Man kan ju ifrågasätta rimligheten i att en kung på den tiden skulle ha tillstymmelse till chans att upprätthålla någon större region om denne gömde sig på ett centralgods. Det förefaller omöjligt såvida inte Uppsalakungen var en häradshövding. Tittar vi till fundamentet till kungsgårdssystemet- det kamerala landskapet så har vi de äldsta indikationerna i Västergötland som i sin tur har tagit intryck från Danmark. Lagböckernas olika framställan av Kungens ägor i förhållande till bönderna, tingsmenighetens rättigheter att själva lysa ting. Götalandskapen verkar onekligen hålla incitamentet till kungamakten. I Uppland fick inte tingsmenigheten sköta sina mellanhavanden utan inflytande av en kunglig övervakare. Hur kommer det sig?
I myten vill man förlägga detta begrepp, Uppsala, till en specifik plats(kungens tronsal?). Denna plats har säkerligen varit väldigt olika i verkligheten vilket man kan ana i sagorna. Begreppet Uppsala öd som kopplas till kungsgårdar i hela riket ligger i flera fall invid Uppsalaplatser. Dessa har sin huvudsakliga spridning söder om Mälaren precis som de gamla adelssätena. Visst kan kärnan i till kungsgårdarna i en fjärran forntid ha startat i gamla uppsala men då lämnar vi som arkeologer fast mark och övergår i spekulationer som inte ens historiker är helt tillfreds med ;).

Men om Uppsala varit ett ord för "kungsgård", borde då inte många fler av de "Uppsala" vi hittar på kartan vara namn på bebyggelser och större gårdar, snarare än torp och backstugor? Och borde inte också de skriftliga källorna nämna i alla fall ett par gårdar i kunglig ägo runt om i landet som hette Uppsala under medeltiden? Att Gamla Uppsala var en kungsgård är väl känt via källorna, och samma sak gäller många andra kungsgårdar. Eller menar du att de skulle gått ur användning innan medeltiden, försvunnit ur ortnamnsmaterialet genom att de alla (utom Gamla Uppsala) övergas eller bytte namn, för att sedan uppstå igen (en masse) som torp hundratals år senare? Nja, jag har väldigt svårt att se det som "den rimligaste" förklaringen.

Ifall det "kamerala landskapet" har sina första indikationer i Västergötland vet jag inte, är inte någonting jag har stött på. Däremot så anses Mälardalen unik i Sverige för att det är det område där ortnamnsforskarna tydligast har kunnat se en förhistorisk bebyggelsestruktur där varje mindre region har ett antal platser med olika funktioner; ornamnskomplex. Man kan dock även se sådana tendenser i tex Västergötland.   

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #407 skrivet: september 20, 2011, 10:56 »
Sjörupsstenen bevisar inget om gamla och nya Uppsala i Uppland för så vitt jag vet är det senare begrepp från Adam av Bremen där det är namnet på templet.

Nu är ju inte Uppsala uppfunnet av Adam av Bremen, om det är det du tror. Platsen förekommer i flera isländska sagor, kanske framför allt dikten "Ynglingatal" som även om den skrevs ner först på 1100-talet anses ha komponerats runt år 900. Oberoende av vad man tycker om sagornas källvärde så tror jag att det är svårt att argumentera för att Uppsala "är ett begrepp" som kommer från Adam av Bremen.

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #408 skrivet: september 20, 2011, 11:05 »
Ja, bestämningar uppstår där platser behöver särskiljas på en viss nivå. Men om Uppsala hade den digniteten så att det omnämns i källor från olika håll så tror jag att den nivån var rätt vidsträckt.

/Mats

Det håller jag med om.    Vi har dock ingen aning om hur man benämnde dom under tiden de hade sin eventuella funktion.  Om de haft en funktion har den troligen upphört sen länge på de flesta ställen när ortsnamn regelbundet börjar fastna  i skrift. Om de förvandlats till diffusa platsminnen så är det då i en högst lokal kontext, snarast att jämföra med namn på platsminnen i stil med "Slottet" , " Kyrkan" eller "Skansen".

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #409 skrivet: september 20, 2011, 11:31 »
AndreasE,

Att gårdar sällan flyttas beror ju på vad man menar med sällan, men ovanligt är det inte alls. Att hela byars tyngdpunkt flyttas är heller inte särdeles ovanligt, och i många fall tar de namnen med sig. Utan att vara säker så tror jag mig ha hört att dessa mönster skiljer sig något över landet, och det är ju fullt logiskt att det är svårare att flytta i en redan fulletablerad byggd.  I Småland har det dock gått utmärkt och jag kan ge dig en hel sida exempel om du vill.   Listorna är också fulla av nu försvunnen bebyggelse, i många fall vet man inet vilka byar eller gårdar det avsåg.

När det gäller torpens namn så kan vi ta Brudliden som ett exempel, det är förvisso en backstuga men ändå.  Brudliden avser egentligen en backe där en brud föll av vagnen på väg till eller från bröllopet. 

Varför anser du det otroligt att ett namn överlever ett halvt årtusende?  Du säger ju själv att det förekommer, och då de flesta människor under mycket lång tid känt till var ärkebiskopen höll hus så är det inte alls specielt märkligt om man kommer ihåg platsen/objektet med samma namn.

Att Uppsala skulle uppträda på samma sätt som Vi och Harg är även din slutsats, den vilar på ditt antagande att dom är jämförbara i funktion, och om detta vet vi ju inget.

Jo, det varierar i olika delar av landet. Men som du själv säger, om en bys tyngdpunkt flyttar så sker det i stort sett alltid inom byns ägor och namnet följer nästan alltid med. Självklart så måste vi tala i generella termer - vad brukade hända? Undantag finns alltid. När du pratar om försvunnen bebyggelse, så antar jag att du menar bebyggelse som man har namnet på i de skriftliga källorna men som man inte längre kan identifiera på kartan? Absolut, det händer (hade själv med en i den genomgång av "Uppsala"-platser som jag gjorde tidigare). Men det är tillräckligt ovanligt för att det inte ska påverka när vi enbart talar om en grupp bebyggelser. Annar så måste vi kunna förklara varför just "Uppsala"-platser skulle ha försvunnit i ovanligt hög grad.

Det där med brudliden låter som folketymologi. Kan inte säga att jag känner igen mig i din beskrivning av torpens namn. Det är inte heller det mönster jag ser när jag går igenom dem. Visst händer det, men vad jag kan se så är det inte det generella mönstret.

Jag tror absolut att namn kan överleva i 500 år eller mer - men de krävs att de är kopplade till någonting som bär namnet. Om ett försvunnet "Uppsala" gett namn åt tex en äng, så tror jag chanserna att det namnet ska överleva sedan vikingatid för att sen återuppstå i ett torps namn på 1700-talet (och göra det 20-30 gånger i olika delar av landet) är ganska små.   

När det gäller vi och harg så tvingar ni mig ju att gissa vad det är ni tror att "Uppsala" stått för, för själva verkar ni ju inte vilja definiera det. Jag är ledsen, men det är jättesvårt att diskutera utan att ha en definition av vad vi diskuterar. Ni vill se mängden av "Uppsala" runt om i Sverige som bevis för att det skulle varit ett begrepp. Carl Thomas vill ha det till ett ord för ett visst sorts tempel.
Men ni vägrar definiera vad vad ni skulle förvänta er att se vid dessa "Uppsala", utan vilket "Uppsala" som helst verkar räcka. Är det ett torp eller en backstuga från modern tid? Inga problem, tagit namnet från ett naturobjekt som i sin tur tagit namnet från ett "Uppsala". Inga källor till de allra flesta namnen innan modern tid? Inga problem, vi har inte sagt att det är en bebyggelse vi talar om. Inga gemensamma drag i fornlämningsbilden? Inga problem, för vi har inte identifierat vad för sorts plats vi pratar om, så det kanske inte borde finnas några fornlämningar alls... Osv osv.

Gör det väldigt svårt att diskutera. 

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
« Svar #410 skrivet: september 20, 2011, 11:32 »
AndreasE. Då kopplar du ihop ett ortnamn i Ynglingatal, med alla de källproblem det innebär, med din tolkning av samma namn på en runsten från 900-talet som står i Skåne. Det är väldigt tunn is.

Den dagen du hittar hednatemplet i Uppsala är läget annorlunda.

Thomas I

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #411 skrivet: september 20, 2011, 11:35 »

Det håller jag med om.    Vi har dock ingen aning om hur man benämnde dom under tiden de hade sin eventuella funktion.  Om de haft en funktion har den troligen upphört sen länge på de flesta ställen när ortsnamn regelbundet börjar fastna  i skrift. Om de förvandlats till diffusa platsminnen så är det då i en högst lokal kontext, snarast att jämföra med namn på platsminnen i stil med "Slottet" , " Kyrkan" eller "Skansen".

Så om jag tolkar dig rätt så tror du alltså att till skillnad från tex de flesta harg- och vi-platser så har de här "Uppsala"-platserna aldrig varit regelrätta bebyggelser med boplatser, och därmed när de förlorat sin funktion helt övergivits och blivit toponymer istället?

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #412 skrivet: september 20, 2011, 11:41 »
AndreasE. Då kopplar du ihop ett ortnamn i Ynglingatal, med alla de källproblem det innebär, med din tolkning av samma namn på en runsten från 900-talet som står i Skåne. Det är väldigt tunn is.

Thomas I

Nej, det var inte vad jag sa. Vad jag sa var att Adam av Bremen inte uppfann Uppsala. Det var allt. Uppsala är ett ortnamn som flyter runt i många olika källor, oberoende av vad de källorna rent specifikt säger. Min kommentar hade ingenting med runstenarna att göra.

Och inte heller har jag tolkat namnet på runstenarna. Jag skrev att jag inte tycker att det skulle vara någonting konstigt ifall det verkligen var Gamla Uppsala de nämnde, men jag ställde mig själv agnostisk i frågan.

Och inte heller förstår jag hur ett tempel skulle göra det mer troligt att runstenarna skulle handla om Gamla Uppsala?

Utloggad Mats Hansson

• Gode
« Svar #413 skrivet: september 20, 2011, 11:43 »

Thomas I

Hela arkeologin är tunn is, Thomas! Om du läser inläggen igen lite noggrannare så ser du att Andreas anger många reservationer. Men använder (och kan) mer av arkeologisk "hårdvara" än många andra här, och mindre av de bräckliga skriftliga källorna.

/Mats

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #414 skrivet: september 20, 2011, 12:28 »
Kanske betydde det "upp"  ;)

/Mats

Det ligger något i det!  ;D

Samtidigt framförs tankar om att Uptonplatserna ligger ganska jämt spridda i England och dessutom matchar det historiska landskapet , med närhet till kungsgårdar. Ungefär samma tankar som förs om t.ex. Husabyar.  Nu verkar det inte som om någon närmare granskning gjorts, snarast rätt yviga spekulationer. Jag fann en del tankar på http://www.spase.org.uk/PSupton.html, dom är svåra att värdera men väcker ändå lite nyfikenhet.   

På norska Wikipedia framförs även en vag misstanke att deras Oppsal kan ha varit centralplatser för kult eller liknande, men jag saknar även där närmare underlag för misstankarna.

Det finns alltså misstankar (om än svaga) att förledet "up" förekommer som beskrivning av något slags funktion eller status.

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #415 skrivet: september 20, 2011, 13:25 »
Är det inte mer troligt att det är sala eller salir som ligger bakom att ett norskt "Oppsal" kan misstänkas ha varit en centralplats, snarare än opp? Opp, upp och det engelska up verkar ju alla tolkas som lägesbestämmelser med betydelser som "högre", "nordligare" "längre upp".

Upton består vad jag består av samma förled som de skandinaviska namnet, och efterledet ton eller tun, vilket är samma ord som vårt tuna. Betydelsen anses ursprungligen ha varit ungefär "inhägnat område". I England, liksom här, gick det dock över till att med tiden kunna beteckna en "estate" eller ett "homestead".

Generellt så känns det lite krystat att försöka placera funktionen eller statusen i förledet "up" när det vanligtvis är efterledet som är funktionsbärande.

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #416 skrivet: september 20, 2011, 13:28 »
Så om jag tolkar dig rätt så tror du alltså att till skillnad från tex de flesta harg- och vi-platser så har de här "Uppsala"-platserna aldrig varit regelrätta bebyggelser med boplatser, och därmed när de förlorat sin funktion helt övergivits och blivit toponymer istället?

Nej, , vad jag tror är att harg och vi-platser primärt inte varit boplatser, toponymen är uppkommen efter funktion.  Andra enheter eller objekt på denna geografiska plats får då samma namn, men namnet avser inte ursprungligen dessa enheter eller objekt.  Det är då fullt möjligt, om än kanske ovanligt, att toponymen överförs till ett naturobjekt. Därefter är det fullt möjligt, och till och med ganska troligt, att ny bebyggelse på just denna plats skulle få detta namn.   Jag har tidigare givit flera exempel på motsvarande.

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #417 skrivet: september 20, 2011, 13:41 »
Är det inte mer troligt att det är sala eller salir som ligger bakom att ett norskt "Oppsal" kan misstänkas ha varit en centralplats, snarare än opp? Opp, upp och det engelska up verkar ju alla tolkas som lägesbestämmelser med betydelser som "högre", "nordligare" "längre upp".

Upton består vad jag består av samma förled som de skandinaviska namnet, och efterledet ton eller tun, vilket är samma ord som vårt tuna. Betydelsen anses ursprungligen ha varit ungefär "inhägnat område". I England, liksom här, gick det dock över till att med tiden kunna beteckna en "estate" eller ett "homestead".

Generellt så känns det lite krystat att försöka placera funktionen eller statusen i förledet "up" när det vanligtvis är efterledet som är funktionsbärande.

Ett högsäte förklaras inte med att det är högt beläget eller att den som sitter där inte når ner med fötterna.  Även om symboliken är hämtad från den ursprungliga betydelsen så har det fått en annan innebörd.

Att efterledet skulle vara funktionsbäraren är inte allmängiltigt. Kungsgård, domkyrka och Kvarnby visar klar funktion i första ledet.

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #418 skrivet: september 20, 2011, 14:10 »

Nej, , vad jag tror är att harg och vi-platser primärt inte varit boplatser, toponymen är uppkommen efter funktion.  Andra enheter eller objekt på denna geografiska plats får då samma namn, men namnet avser inte ursprungligen dessa enheter eller objekt.  Det är då fullt möjligt, om än kanske ovanligt, att toponymen överförs till ett naturobjekt. Därefter är det fullt möjligt, och till och med ganska troligt, att ny bebyggelse på just denna plats skulle få detta namn.   Jag har tidigare givit flera exempel på motsvarande.

Nu frågade jag ju inte vad du trodde om vi- och harg-platserna utan om Uppsala-platserna, men ok.

Grejen är ju att idag så är ju vi- och harg-platser oftast bebyggelser. Och samma sak verkar gälla under järnåldern. När man gräver ut dem så hittar man boplatsindikationer i närheten. Vad jag förstår så pekar arkeologin på att vi- och harg-platser inte låg ensamma ute i naturen när de var aktiva, utan i närheten av bebyggelse, och den bebyggelsen hade då troligtvis namn efter det vi- eller harg- som låg i närheten. Efter att kulplatsen övergavs så behöll bebyggelsen namnet.

Ett bra och nyligen undersökt exempel är Lilla Ullevi i Upplands-Bro som grävdes ut för några år sedan. Där låg själva kultplatsen på ena änden av samma impediment som boplats och ett gravfält. Den sammanlagda fornlämningsbilden tyder på att kultplatsen låg i centrum av ett bebyggelseområde som gårdarna kronologiskt rört sig runt. Själva gårdarna placering har ändrats med tiden, men centrum på bebyggelsen, och därmed dess namn som verkar gällt för hela bebyggelsen, har behållits.

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #419 skrivet: september 20, 2011, 14:23 »

Ett högsäte förklaras inte med att det är högt beläget eller att den som sitter där inte når ner med fötterna.  Även om symboliken är hämtad från den ursprungliga betydelsen så har det fått en annan innebörd.

Eh, vad försöker du säga? Kan du förtydliga?
Självklart har "upp" ingenting att göra med något högsäte, däremot en bebyggelseenhets belägenhet i tex topografin eller i relation till andra bebyggelser. En idag ganska accepterad förklaring till namnet "Uppsala" i Gamla Uppsala är att platsen etablerats efter en nu försvunnen enhet som hette "Sala" och som låg ungefär där området Salabackar ligger i dagens Uppsala stad. Då Gamla Uppsala låg längre upp för Fyrisån (eller Salaån som den kanske hette då) så blev det kallat "Uppsala".
Eller menar du ordagrant att ledet "hög" i "högsäte" inte inte betyder "hög höjd"? Ok, absolut. Men ser fortfarande inte kopplingen. Vad säger att ledet "upp" i Uppsala skulle kunna jämställas i funktion med ledet "hög" i högsäte? Det två orden har helt olika formeringsprocesser.

Att efterledet skulle vara funktionsbäraren är inte allmängiltigt. Kungsgård, domkyrka och Kvarnby visar klar funktion i första ledet.

Men de är inte primärt ortnamn, förum Kvarnby. Och i "Kvarnby" fungerar "Kvarn" som en bestämmelse till "by" -  "Byn med en kvarn", på samma sätt som "Uppsala" kan tolkas som "Det övre Sala". Vad jag vet så finns det väldigt få kungsgårdar som heter "Kungsgård" eller "Kungsgården". Vanligtvis så heter det "Kungsgården i Husaby" eller liknande. Domkyrka är ju en beteckning av en byggnad, och vad jag vet så har det aldrig gett upphov till ett ortnamn.