Adams Uppsala kan mycket väl vara Gamla Uppsala, det har jag sagt förut. Mitt problem är den historieförfalskning som varit när det gäller denna plats – och det gör mig ytterst försiktig.
Adams Upsal behöver inte vara just dagens Gamla Uppsala. Templet hette Upsal – inte platsen där templet låg, det tycker jag är styrkt.
För Adam var templet viktigt, det var just templet han beskrev – och det var viktigt för honom att tala om var det låg, alltså inte långt från Situn – och han beskriver restider dit.
Som Yngwe påpekar, Adam nämner inte Kungsgården, inte Uppsala öd, inte att Kungen styrde från Gamla Uppsala, inte gravhögarna, ingenting som medför att vi kan lokalisera den exakta platsen. Det kan ha varit så att templet för honom var det viktiga – allt annat var oviktigt. Men, OM han kände till att Kungsgården låg där, att gravhögar fanns osv, så borde han nämnt detta eftersom detta förstärker det han beskriver ytterligare.
För att lokalisera den exakta platsen behöver vi tro. Tro är religion och inte fakta.
Upsal templet kan alltså ha legat, helt för sig själv, någonstans i området – vi har bara inte hittat det ännu.
Gamla Uppsala och Upsal behöver alltså nödvändigtvis inte vara en och samma plats. Vissa av oss ser det som troligt att det är samma plats – men troligt är tro = religion. Andra av oss ser det som oroligt att det är samma plats, men otro är också tro = religion. Det som styr oss är vad i övrigt vi också tror på.
Vi måste komma vidare tycker jag. Jag accepterar att Gamla Uppsal är den plats som Adams tempel Upsal låg på - fram tills någonting annat påverkar denna uppfattning.
Jag vill då diskutera var sagornas Upsal ligger.
Vad betyder Upsal på Sparlösastenen. Uppsala öd, fanns det? Var låg det Upsal som folk inte flydde från osv. Här finns mycket att diskutera och under den diskussionen kan många saker komma fram som medför att vi måste återkomma till Gamla Uppsala med en ny syn – kanske.
Det viktiga är att vi diskuterar förutsättningslöst och att vår religion (syn på historia) inte lägger hinder i vägen.
I princip alltså – är alla Upsal samma Upsal – och är alla Upsal Gamla Uppsala?
Herulen, när vi är färdiga med Upsal/Gamla Uppsala, svear osv – då tycker jag absolut att vi går vidare och diskuterar vilka Götarna var och vilka källor vi har. Vi kan göra detta redan nu i en annan tråd – men jag tror att vi får svårt att hålla reda på alla trådar i ämnet, de är många redan nu som jag ser det.
Thomas