Författare Ämne: Begreppet Uppsala  (läst 428847 gånger)

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Begreppet Uppsala
« Svar #1240 skrivet: juni 01, 2013, 23:50 »
Men det finns väl ingen monolitisk Uppsalabild för perioden 1000-1500? Det har väl verkligen ingen påstått? Under den här perioden blomstrar städer som Sigtuna och Lödöse, stora borgar byggs på Visingsö, i Stockholm, i Kalmar osv, kloster byggs runt om i landet och massor av andra saker händer. Vi har ju även tämligen god koll på Uppsalas historia från åtminstone 1164 och framåt.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Begreppet Uppsala
« Svar #1241 skrivet: november 27, 2013, 00:16 »
Dök av en slump på att Uppsala förekommer upprepade gånger i Torskfjordingarnas saga (Sagan om Gull-Tore).




Men det är då ett isländskt Uppsala.


Oddur skrauti hét maður er út kom vestur í Vaðli. Hann var son Hlöðvers konungs af Gautlandi og Veru hinnar þungu Guðbrandsdóttur af Járnberalandi. Oddur kaupir lendur í Þorskafjarðarskógum að Þuríði drikkinni og bjó að Uppsölum.

En kungason köper land i Torskfjordskogen och där bor i Uppsala

Texten visar klart att Uppsala ligger där och att han inte reser från Mälardalen fram och tillbaka.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Begreppet Uppsala
« Svar #1242 skrivet: november 27, 2013, 00:26 »
Hittar massor med Uppsala-platser på Island, åtminstone en dryg handfull...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Begreppet Uppsala
« Svar #1243 skrivet: november 27, 2013, 09:59 »
Dök av en slump på att Uppsala förekommer upprepade gånger i Torskfjordingarnas saga (Sagan om Gull-Tore).

Men det är då ett isländskt Uppsala.

Oddur skrauti hét maður er út kom vestur í Vaðli. Hann var son Hlöðvers konungs af Gautlandi og Veru hinnar þungu Guðbrandsdóttur af Járnberalandi. Oddur kaupir lendur í Þorskafjarðarskógum að Þuríði drikkinni og bjó að Uppsölum.

Så trevligt att Yngwe börjar intressera sig för sagamaterial. Då ska vi se...

Odd, son av Götalandskungen Hlödver? och X Gudbrandsdotter av Järnbäraland, köper skog nära Uppsala. Ja, det måste ju vara Island, ingen tvekan.

Så kan vi se lite närmare på kapitel 5, första stycket:

En Sigmundur bað þá þegar eftir jólin fara úr ríki Noregskonungs. Hann sendi þá inn í Þrándheim og fékk þeim eyki austur um Kjöl til Jamtalands og svo til Gestrekalands. Þaðan fóru þeir á Elfarskóg og ætla til Svíþjóðar, sá skógur er fjögurra rasta og tuttugu breiður, og vissu eigi hvar þeir fóru.

De for ut ur norske kungens rike. In i Trondheim och österut över Kölen in i Jämtland och så till Gästrikland. Sedan for de till Älvskogen med avsikt att resa till Svitjod. Älvskogen är fyra mil djup och tjugo mil bred, men de visste hur att fara.

En vidsträckt skog runt en älv. Den utgör gräns mellan Gästrikland och Svitjod. Jag undrar vilken isländsk älv det kan vara, det finns ju så många att välja på!  :lol: :lol: :lol:



Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Begreppet Uppsala
« Svar #1244 skrivet: november 27, 2013, 10:59 »
Så trevligt att Yngwe börjar intressera sig för sagamaterial. Då ska vi se...

Odd, son av Götalandskungen Hlödver? och X Gudbrandsdotter av Järnbäraland, köper skog nära Uppsala. Ja, det måste ju vara Island, ingen tvekan.

Så kan vi se lite närmare på kapitel 5, första stycket:

En Sigmundur bað þá þegar eftir jólin fara úr ríki Noregskonungs. Hann sendi þá inn í Þrándheim og fékk þeim eyki austur um Kjöl til Jamtalands og svo til Gestrekalands. Þaðan fóru þeir á Elfarskóg og ætla til Svíþjóðar, sá skógur er fjögurra rasta og tuttugu breiður, og vissu eigi hvar þeir fóru.

De for ut ur norske kungens rike. In i Trondheim och österut över Kölen in i Jämtland och så till Gästrikland. Sedan for de till Älvskogen med avsikt att resa till Svitjod. Älvskogen är fyra mil djup och tjugo mil bred, men de visste hur att fara.

En vidsträckt skog runt en älv. Den utgör gräns mellan Gästrikland och Svitjod. Jag undrar vilken isländsk älv det kan vara, det finns ju så många att välja på!  :lol: :lol: :lol:


Nja, kapitel 5 redovisar förvisso en sådan resa, men säger ingenting om något Uppsala.




Sen är jag dålig Isländska, men visst står det att han köper land i Torskfjordingaskogen, vilket ligger vid Torskfjorden på Island, och där bor i Uppsala och där.   






Så den föga avancerade gissningen om var Älvskogen ligger verkar liksom inte ha med saken att göra, resan till Svithjod det verkar ju vara ett av de upptag dom far ut på.  Mer relevant att läsa om Uppsala i Torskfjord och grannarna i Hall.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
Begreppet Uppsala
« Svar #1245 skrivet: november 27, 2013, 11:17 »
Det är kanske inte så konstigt. Om pappa är Götakung och mamma viktig dalkulla och jag själv hamnar på Island. Vilket är det finaste namnet jag kan ge min gård?

Eller sp ligger det en torskfjord även i Svitjod...

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Begreppet Uppsala
« Svar #1246 skrivet: november 27, 2013, 12:07 »
Det är kanske inte så konstigt. Om pappa är Götakung och mamma viktig dalkulla och jag själv hamnar på Island. Vilket är det finaste namnet jag kan ge min gård?

Eller sp ligger det en torskfjord även i Svitjod...






Så kan man givetvis resonera om man vill, men utan personintervju så lär det bli svårt att styrka.  I vilket fall, det påvisar ju bruket av Uppsala som ortsnamn.

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Begreppet Uppsala
« Svar #1247 skrivet: november 27, 2013, 13:14 »
Dom äldsta åkermarker i dagens Oslo ligger på en slätta ovan Östensjö - ikring en gammal storgård med namnet Oppsal. Det lär häller inte vara en ren tillfälldighet...
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Begreppet Uppsala
« Svar #1248 skrivet: november 27, 2013, 14:16 »
Boreas har du tillgång till ngon bra tjänst för att söka ortsnamn i Norge. Jag vet att jag fick en länk nån gång men det var för fyra datorer sen!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Begreppet Uppsala
« Svar #1249 skrivet: november 27, 2013, 18:11 »
Boreas har du tillgång till ngon bra tjänst för att söka ortsnamn i Norge. Jag vet att jag fick en länk nån gång men det var för fyra datorer sen!

Här kan man söka, t ex på Opsal :)
http://www.norgeskart.no/adaptive2/default.aspx?gui=1&lang=2


Om Gull-Tore, kan det vara av intresse att läsa lite på norska WP:
Fortellingen har i sin yngste versjon et eventyrpreg som tyder på at forfatteren har lånt fra fornaldersagaene.

http://no.wikipedia.org/wiki/%C3%9Eorskfir%C3%B0inga_saga
« Senast ändrad: november 27, 2013, 18:43 av Skoglar »

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Begreppet Uppsala
« Svar #1250 skrivet: november 27, 2013, 21:18 »
Tack Skoglar.






Instämmer du med att Gull-Tores Uppsala ligger på Island?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
Begreppet Uppsala
« Svar #1251 skrivet: november 27, 2013, 22:29 »

Tack Skoglar.

Instämmer du med att Gull-Tores Uppsala ligger på Island?

Antagligen.
 Men det vore intressant att se den äldre versionen, den som inte heter Gull-Tores saga. Just denna är den som norska WP menar är lite utbroderad. Men jag vet inte om WP har rätt eller inte i denna fråga.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Begreppet Uppsala
« Svar #1252 skrivet: november 27, 2013, 22:43 »
Vad jag förstår finns bara en version, från 1400-talet, bevarad. Den har sen antagits bygga på ett äldre verk
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Begreppet Uppsala
« Svar #1253 skrivet: november 28, 2013, 08:53 »
Vad jag förstår finns bara en version, från 1400-talet, bevarad. Den har sen antagits bygga på ett äldre verk

Man tycks ha belägg för den äldre versionen som alltså inte finns bevarad, i a f enligt norska WP:

Sagaen er kjent fra et håndskrift (AM 561 qu.) fra ca år 1400; den ble oversatt til dansk i 1898. En eldre versjon av sagaen må ha eksistert før 1280, da stoff fra denne ble sitert i Landnåmabok; som henviste til sagaen under navnet Þorskfirðinga saga.[2] I de yngste manuskriptene kalles den Gull-Þóris saga.