Författare Ämne: Vatikanbiblioteket nästa?  (läst 4932 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Vatikanbiblioteket nästa?
« skrivet: januari 27, 2011, 10:20 »
Sven Lagman och jag undersöker möjligheterna för ett EU-forskningsprojekt angående för skandinavisk tidigmedeltid relevanta källtexter i Vatikanbiblioteket. Svenska Rominstitutet hjälper oss med tillstånd.
Har någon synpunker på detta?

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Vatikanbiblioteket nästa?
« Svar #1 skrivet: januari 27, 2011, 10:30 »
Inget annat än att det är en väldigt bra ide. Önskar att jag själv kunde åka ner och hjälpa till.

Jag hoppas ni får tillstånd. :)

P.S. Glöm inte kartmaterialet D.S.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Vatikanbiblioteket nästa?
« Svar #2 skrivet: januari 27, 2011, 16:33 »
Tyvärr är det ytterst magert med tidigmedeltida kartor. Senmedeltida också för den delen.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vatikanbiblioteket nästa?
« Svar #3 skrivet: januari 27, 2011, 20:16 »
Enbart positiva åsikter! Bra idé! Jag hoppas verkligen att ni lyckas!  ;D
Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Vatikanbiblioteket nästa?
« Svar #4 skrivet: januari 27, 2011, 21:07 »
En helt fantastisk ide. Hoppas att ni får tillstånd, finansiering och att ni hittar mycket nytt godis (till alla oss på forumet  ;D).


Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Vatikanbiblioteket nästa?
« Svar #5 skrivet: januari 27, 2011, 21:29 »
Ett DRÖM-uppdrag!  Lycka till!   Jag är avundsjuk. :)

Utloggad matfrisk

  • Medlem
  • Antal inlägg: 23
SV: Vatikanbiblioteket nästa?
« Svar #6 skrivet: januari 28, 2011, 10:57 »
Förra gången denna fråga var på tapeten i detta forum nämnde jag att påvliga handlingar rörande Sverige finns samlade och utgivna i Acta pontificum Svecica. Jag läste någonstans att pionjären bland svenska forskare i Vatikanarkivet, latinisten m.m. L. M. Bååth tillbringade nästan hela mellankrigstiden, 20 år, med att snoka där. Summa virtus in patientia ponebatur!

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vatikanbiblioteket nästa?
« Svar #7 skrivet: januari 28, 2011, 11:23 »
Men tydligen har LM Bååth inte gett ut något mera än ovan nämnda bok, som varit med i en tidigare tråd om Västergötlands Kungar.
Jag får det bara till fyra år i Rom 1920-1923:
http://runeberg.org/vemardet/1925/0124.html
Det skadar inte med lite ny forskning på området.
Tillstånd blir enligt Svenska Rominstitutet inget problem

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vatikanbiblioteket nästa?
« Svar #8 skrivet: januari 28, 2011, 11:56 »
Tre år sen utkom en större studie/uppdatering om N-Europa under åren 900-1200, på Cambridge Press;

"Christianization and the Rise of Christian Monarchy"

Studiegruppen bestod av 18 experter. Dom svenska deltagare, Nils Blomkvist, Stefan Brink and Thomas Lindkvist, står för den svenska delen. En bred sammanfattning kan ses på nätet;

http://christianization.hist.cam.ac.uk/regions/sweden/sweden-contact-christ.html

Kan kanske vara nyttig, som förstudie/reselektyr?!
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad matfrisk

  • Medlem
  • Antal inlägg: 23
SV: Vatikanbiblioteket nästa?
« Svar #9 skrivet: januari 28, 2011, 15:41 »
Nej, 20 år var kanske att ta i. Men följande arbete låter ändå som om det vore ganska fylligt:
Acta pontificum Svecica / auspiciis Archivi Regni Sveciae edidit L.M. Bååth
Bååth, Ludvig Magnus, 1874-1960 (redaktör/utgivare)
Riksarkivet (utgivare)
Holmiae, 1936-1957
Latin 3 vol. ([1], XXI, 830, [1] ; xviii, 758, [1] s.)
Serie: Diplomatarium Suecanum. Appendix, 99-0794409-2
--
Förresten handlade tråden från början visst inte om Vatikanarkivet utan om V-biblioteket, ursäkta så mycket.  Där får man akta sig för alla jesuiter som hytter åt en om man prasslar för mycket (egen erfarenhet).

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vatikanbiblioteket nästa?
« Svar #10 skrivet: januari 30, 2011, 11:11 »
Även om Bååth forskat för 85 år sedan kan det finnas intressanta frågatecken kvar för nyare forskning.

Utloggad matfrisk

  • Medlem
  • Antal inlägg: 23
SV: Vatikanbiblioteket nästa?
« Svar #11 skrivet: januari 30, 2011, 21:43 »
Ja det finns säkert intressanta fynd kanske särskilt i det arkivmaterial som fram till helt nyligen varit hemligt! Jag kan tipsa om en initierad och utförlig artikel i den katolska tidskriften Signum från 2009 som också finns på nätet: http://www.signum.se/signum/template.php?page=read&id=3996.

Förresten var det inte konstigt att Karlfredrik fick uppfattningen att arkivmannen Bååth bara höll på att leta i hyllorna i Rom i fyra år i början på 1920-talet. Den källa Karlfredrik hänvisar till är från 1925 och kan alltså knappast känna till Bååths och de övriga svenska arkivariernas snokande efter denna tid!
 

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vatikanbiblioteket nästa?
« Svar #12 skrivet: februari 07, 2011, 18:48 »
En genomgång av forskning fram till 1990 ger vid handen att det då bara var Ludwig Bååth som forskat i äldre medeltid/missionstid i vatikanarkivet. De flesta har forskat på 1300-tal eller senare:
http://www.balanssport.se/balanssport.php?title=Vatikanarkivet
Bååth gjorde flera forskningsresor till Rom även efter andra världskriget - dock inte 20 år sammanlagt.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vatikanbiblioteket nästa?
« Svar #13 skrivet: februari 11, 2011, 09:21 »
Tackar Boreas för dokumentet. Har nu beställt den litteratur som finns om vatikanarkivet och vatikanbiblioteket. Det finns en del skrivet på engelska och tyska.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vatikanbiblioteket nästa?
« Svar #14 skrivet: februari 14, 2011, 18:27 »
Har hittat att det äldsta bevarade dokumentet i Vatikanarkivet är från 97 e Kr.
Bååth tillbringade sammanlagt 2 år och åtta månader med vatikanarkivet i Rom, skriver han själv 1956.
Citera
Roma-non basta una vita - (Rom-en livstid räcker inte
Italiensk ordspråk. Sjlv har jag endast tillbringat tre månader i Rom sammanlagt..

Utloggad matfrisk

  • Medlem
  • Antal inlägg: 23
SV: Vatikanbiblioteket nästa?
« Svar #15 skrivet: februari 15, 2011, 19:26 »
"Det är inte åren – det är alla mil jag gått"

(Indiana Jones)

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Vatikanbiblioteket nästa?
« Svar #16 skrivet: februari 15, 2011, 20:00 »
Det som skulle vara de riktiga kanonfynden vore ju instiftelsebullorna för ärkebiskopssätena i Lund och Uppsala (1104 och 1154 vill jag minnas), eftersom de säkert räknade upp de ingående stiften. Tyvärr misstänker jag att påvebreven direkt till/från nordiska kungar och biskopar nog i huvudsak redan har lokaliserats.
Chanserna är nog bättre när det gäller mera obskyra referenser i brev rörande kloster i Norden, skyddsbrev och liknande.