Författare Ämne: Maglarps kyrka får rivas  (läst 15830 gånger)


Utloggad medundersåte

  • Medlem
  • Antal inlägg: 58
SV: Maglarps kyrka får rivas
« Svar #21 skrivet: juni 09, 2007, 11:41 »
Det finns en D-uppsats i ämnet Det kulturella arvet framlagd vid Linköpings universitet som behandlar bevarandeproblematiken med Maglarps kyrka som centralt exempel. Den är skriven av Kristina Alvskog, jag hittar dock inte titeln eftersom den inte verkar ha arkiverats ordentligt...

Utloggad Kvarne

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
  • En 08 var intresse bland annat är olika byggnader
SV: Maglarps kyrka får rivas
« Svar #22 skrivet: juni 24, 2007, 05:33 »
Detta är något som intresserat även mig, trots att jag är 08 och således långt ifrån Maglarp.

Visst förstår jag församlingen som inte har råd att restaurera(stavning?) kyrkan samt att de har kvar den gamla kyrkan, vilken är än mer värdefull. Men samtidigt så tycker jag att en kyrka bör man inte riva. Dels var att den representerar en knutpunkt, mötesplats, för folket och dels för att kyrkan står för ett stycke historia. Runt om i hela Sverige finns det ju kyrkoruiner.

Varför inte, via något slags bidrag, fixa ordentliga avspärrningar intill kyrkan och låta den förfalla...? Låt den bli en ruin.

Många kanske tycker att kyrkan är för modern för att bevaras, men för dessa så resonerar jag som så att även det som känns nära i tiden, kommer ju bli historiskt värdefullt i framtiden. Och bevaras det inte nu så går detta förlorat.

Precis som någon annan skribent skrev tidigare så riskerar detta att öppna dammluckorna nu. Om en församling med flera kyrkor och för lite pengar får riva en kyrka kommer troligen flera andra se detta som en väg att gå och så vips så försvinner fler och fler kyrkor.

Närmast detta ligger ju Örja kyrka som också skall vara stängd sedan 10 år tillbaka. Den är dock inte alls lika förfallen.

Nej, jag anser att ordentliga avspärrningar skall sättas upp och sedan låter man kyrkan vara.

Sist men inte minst måste jag bara säga att jag skulle då inte vilja riva en kyrka.
Visst, jag är inte så troende, men en kyrka är ändå en kyrka och denna är en helig plats.
Man vet aldrig.... ::) :o

Edit: Skall på husbils-semester den 16 juli neråt landet. Skall försöka muta övriga i familjen att passera Maglarp och försöka ta lite bilder.  :P
Mvh: Kvarne
------------
"Ålvejs look ån de brajt sajd of lajf"

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Maglarps kyrka får rivas
« Svar #23 skrivet: juni 24, 2007, 07:42 »
Ni kan faktiskt se hur Maglarps förfallna kyrka ser ut interiört, inte bara exteriört. Hyr en video. I en av de senare Wallanderfilmerna har man hängt upp ett blodigt lik som ett medeltida krucifix i triumfbågen. Detta är endast ett av många osmakliga exempel på vad som kan komma att hända om kyrkan får stå kvar som en löst sammansatt hög av hundra år gamla, dåligt brända tegelstenar. Var finns respekten för bygdens centra under 70 år i sådana spektakel?

Utloggad Kvarne

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
  • En 08 var intresse bland annat är olika byggnader
SV: Maglarps kyrka får rivas
« Svar #24 skrivet: juni 24, 2007, 09:11 »
Ni kan faktiskt se hur Maglarps förfallna kyrka ser ut interiört, inte bara exteriört. Hyr en video. I en av de senare Wallanderfilmerna har man hängt upp ett blodigt lik som ett medeltida krucifix i triumfbågen. Detta är endast ett av många osmakliga exempel på vad som kan komma att hända om kyrkan får stå kvar som en löst sammansatt hög av hundra år gamla, dåligt brända tegelstenar. Var finns respekten för bygdens centra under 70 år i sådana spektakel?

Jag håller inte med dig här. Förvisso är det kanske inte förenligt med en kyrkobyggnad att blanda in mordfall, men jag tycker inte att just detta är så farligt. Mestadels därför att det inte är äkta utan filmrekvesita och därför att det enligt mitt sett att se på detta inte är särskilt upprörande att man använde kyrkan som inspelningsplats.

Jag står fast vid mitt resonemang att man inte bör riva kyrkan utan istället se till så att, i alla fall de närmaste åren, det finns ordentliga avspärrningar så Kreti och Pleti inte får tegelstenar i huvudet. Man river inte en kyrka. Det är lite som att skända Gud tycker jag.  :-\

En annan aspekt är ju att det, om man inte river den utan låter den vara, blir en alldeles särskild stämmning kring kyrkan. Mystik, spökligt och härligt läskig plats. Låt den vara och lämna den åt sitt öde!  ::)
Mvh: Kvarne
------------
"Ålvejs look ån de brajt sajd of lajf"

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Maglarps kyrka får rivas
« Svar #25 skrivet: juni 24, 2007, 11:04 »
I en av de senare Wallanderfilmerna har man hängt upp ett blodigt lik som ett medeltida krucifix i triumfbågen. Detta är endast ett av många osmakliga exempel på vad som kan komma att hända om kyrkan får stå kvar som en löst sammansatt hög av hundra år gamla, dåligt brända tegelstenar. Var finns respekten för bygdens centra under 70 år i sådana spektakel?

kyrkor och kyrkomiljöer är ett vanligt fenomen i filmvärlden. Många inspelningar av allt mellan skräck- och kärleksfilmer har skett i kyrkor. Det är nog inte värre i Maglarp än i Notre Dame  8)
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Maglarps kyrka får rivas
« Svar #26 skrivet: juni 24, 2007, 13:43 »
Jag personligen tycker i alla fall att det i högsta grad är oetiskt och brist på hänsyn till andliga kulturvärden att använda våra kyrkor på det sättet.

Utloggad Kvarne

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
  • En 08 var intresse bland annat är olika byggnader
SV: Maglarps kyrka får rivas
« Svar #27 skrivet: juni 24, 2007, 15:09 »
Jag personligen tycker i alla fall att det i högsta grad är oetiskt och brist på hänsyn till andliga kulturvärden att använda våra kyrkor på det sättet.


....Då borde du med andra ord vara mycket kritisk till att kyrkan skall rivas...?
Mvh: Kvarne
------------
"Ålvejs look ån de brajt sajd of lajf"

Utloggad iznogoud

  • Medlem
  • Antal inlägg: 32
SV: Maglarps kyrka får rivas
« Svar #28 skrivet: november 28, 2007, 19:09 »
De har hittat lite kuriosa i kyrkan under rivningen enligt sydsvenskan.

http://sydsvenskan.se/skane/trelleborg/article283198.ece

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Maglarps kyrka får rivas
« Svar #29 skrivet: november 28, 2007, 19:30 »
Missa inte heller rörliga bilder från rivningen: http://sydsvenskan.se/webbtv/webbtv_skane/article276814.ece?context=webbtv

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :