Författare Ämne: Tors ursprung  (läst 8727 gånger)

Utloggad Vidcin

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
Tors ursprung
« skrivet: januari 27, 2011, 16:30 »
Hej

Jag håller på med en roman och undrar om det finns någon kunskap om varifrån asaguden Tor och övriga gudar har sitt ursprung. Kom de som influenser från andra regioner eller var de något som växte fram ur lokala skrönor och legender?

I min roman kommer jag ha som teori att Tor egentligen var en stor bronsåldershövding med en bronshammare som hövdingatecken. Historier om honom växte och tillslut sammankopplades de ihop med asatron i samband med att bronsålder övergick till järnålder.

Så min fråga är egentligen. Är min teori hållbar nog för en skönlitterär roman eller finns det för många bevis för någon annan teori? ???

Tommy

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Tors ursprung
« Svar #1 skrivet: januari 27, 2011, 19:48 »
Jag hade en roman som jag tror hette "Jökeln" eller något i den stilen. Den var skriven på 50-talet, och om jag inte missminner mig, av en norsk författare. (Boken försvann för ett par flyttar sen.)

 Nu har jag har precis sökt av nätet och tyvärr inte hittat något, men intrigen är snarlik;
Han kommer med häst och vagn söder ifrån, med sin kastyxa, som ofrånkomligen ger upphov till föreställningen om Tor och hammaren som alltid kommer tillbaka.

Berättelsen skulle nästan kunna kvala in som fantasy, då jag har för mig att huvudpersonen inte dog; fast där kanske jag blandar ihop ett par böcker. ::) Hans blå ögon ska ha kommit sig av hans envetna stirrande in i glaciären (Är det så den heter?) och som jag minns fick romanen en hel del kritik på sin tid. (Det är en smula hjärnsläpp just nu, men om jag kommer på namnet på författaren så återkommer jag så fort jag kan!)

Jag tror absolut på ditt upplägg, fast jag skulle hellre lägga tiden till övergången mellan sten- och bronsålder. Skriver själv på en roman sen ett par år, och märkte snart att det är betydligt svårare att skriva skönlitterärt än att skriva faktalitteratur.

Lycka till!

Stefan


Utloggad Odinkarr

  • Stammis
  • Antal inlägg: 177
    • Asernes æt
SV: Tors ursprung
« Svar #2 skrivet: januari 28, 2011, 19:22 »
Mit bud er at tordengudens søn Thor (Þor) er den udødelige erindring af den dødelige hersker og hesteopdrætter "Erikhithonios, Ericthonios, Ericthonius, ERIXΘONIOS" (oldgræsk, etruskisk) eller "*Ei+Ríkr+Þor = *Eiríkr-Þor, *Altrådende Thor". I folkesagn fra Skandinavien er denne person muligvis identisk med "Gamle-Erik".

Han kendes i Ældre Edda med to heite: ”Jarðar burr” (Jordens søn, Jordens første-fødte) & ”burr” (søn, første-fødte).

Homer: Iliaden (Bog XX: 215-241) forklarer Aeneas [græsk "Aineias"] om sin æt og sit ophav, i min oversættelse til nudansk:

"...Dardanus [græsk "Dardanon"] grundlagde Dardania [græsk "Dardaniên"], for ej på denne tid var hellige Ilios [et heite for Troja] opbygget på sletten som en by for dødelige mænd, og de havde stadig deres bopæl på bakkerne af Ida [bjerget], stedet med mangfoldige kilder. Og Dardanus fik en søn, Kong Erichthonius [græsk "Erichthonios"], der blev den rigeste af dødelige mænd; han havde 3,000 marer [hopper] græssende på engene med deres føl. Og Erichthonius fik Tros [græsk "Trôa"], der blev konge af Trojanerne [græsk "Trôessin"], og fra Tros igen tre uforlignelige sønner fødtes, Ilus [græsk ”Ilos”] og Assaracus [græsk ”Assarakos”] og gudelignende Ganymedes [græsk ”Ganumêdês”], der blev båret som den mest oplyste af dødelige mænd; hvorfor han af gudernes højsattes som kopbærer til Zeus som følge af sin skønhed, at han måtte indtage sit sæde blandt de udødelige. Og Ilus igen fik en søn, den uforlignelige Laomedon [græsk ”Laomendonta”], og Laomedon fik Tithonus [græsk ”Tithônon”] og Priam [græsk ”Priamon”] og Clytius [græsk ”Klution”], og Hicetaon [græsk ”Hiketaona”], fra Ares [græsk ”Arêos”] gren. Og Assaracus fik Capys [græsk ”Kapun”], og han Anchises [græsk ”Anchisên”]; men Anchises fik mig [Aeneas] og Priam den gode Hektor. Dette er blodlinien hvorfra jeg sværger mig sprunget”.

Hans samtid er ca. år 1300-1280 f.Kr., der i så fald kan betragtes som tidspunktet hvor stammen formes i tanke, ætter og love.

Vi kan nogenlunde beskrive folkevandringerne fra Lille-Asien til nord for Ejder-strømmen.

mvh

Flemming






Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 4 419
SV: Tors ursprung
« Svar #3 skrivet: januari 30, 2011, 17:14 »
Mit bud er at tordengudens søn Thor (Þor) er den udødelige erindring af den dødelige hersker og hesteopdrætter "Erikhithonios, Ericthonios, Ericthonius, ERIXΘONIOS" (oldgræsk, etruskisk) eller "*Ei+Ríkr+Þor = *Eiríkr-Þor, *Altrådende Thor". I folkesagn fra Skandinavien er denne person muligvis identisk med "Gamle-Erik".

Han kendes i Ældre Edda med to heite: ”Jarðar burr” & ”burr” (første-fødte).


Utmärkt arbete. Relationen mellan det antika Norden och det antika Hellas är ganska tydlig. Likaså likheten mellan nordens "hedna" och grekernas "trojanska" kultur. Dom tillhörde båda den s.k. fruktbarhetskultur, oxå beskrivit som "soldyrkan" (astronomi) "naturdyrkan" (naturvetande) och "förfädradyrkan" (historia). Grekiska och keltiska kunskapskulturer torde vara väl känd sen bronsåldern...

I diskussionen om silverfiguren från Lejre försökte jag hitta paralleller till den nordiska "godinna" som sitter på tronstolen i Lejre. I Hellas (och Finland!) heter hon Maia (Maja) - med tillnamnet Maiestetas (Ilmatar). Annars kallas hon också Hera, Kybele, etc. Som drottning/godinna kallas hon Maia Maiestetas ock kan knytas till kungen Erik/Erikthonus. Sen är det klart att en jämförelse mellan utvecklingen av Nordens gamla Erik - hednakungen som gjorde Eriksgata och E-Riksdag - och Tor, Odens 'förstfödde' och 'företrädare', som en kunglig person.

Uppfattar man Asarna som en historisk, ursprunlig dynasti, tillhör Tor (Àku-Tor, Vic-Tor, etc.) den äldsta, först av alla familjer, som "kungarnas kungar". Som äldsta son fungerar Tor som "Asarnas företredare" - bärande "segerskransen - en gyllene ring och en klubba/hammare. I "Egirs gåastabud" tilldelas Brage denna roll som företrädare. Av den orsak har jag framsatt hypotesen att Lejre-figurinen framställer Brages konsortia, Idun, heller än Siv/Siva, Tors "fru". Det borde betyda att "Brage", "Forsete" och "Tor" är en funktion som hör till den förste och främste son av farsgubben i Asgård.

Sagans Brage och Idun framstår alltså som känningar för Tor och Siv. Dom symboler som hör till den representerande majestet kan hittas åter, om man kombinerar Tors och Brages symbolvapen. Just som man får lägga Sivs gullhår och gyllene horn till Iduns 6 guld-äpplen för att återskapa den nyckelgestalt som i antikens Europa kallades Maia/Hera/Kybele/Fortuna.  

Figurinen i Lejre får alltså bära två namn - om man vill förstå gestalten på basis av Snorre.
I det keltiske Nord-Europa, också efter romarnas intåg, kunde den bevingade ('flygande', 'åkande') Åku-Tor utföra representerande funktioner hemifrån - där han tog emot och skålade in våren under namnet 'Forsete'. Hel-go-land kallades förövrigt "Forsetes land".

På kvinno-sidan hade Siv/Idun samma funktion - åkande ikring till dom kvinnliga högheter hos Asarnas närmaste ättlingar. Som "Oestra" anlände hon till påskmånadens berömda ritualer - med fruktbarhetens äpplen, jämte horn och kittel, i heliga lundar och blå kullar. Gemensamt för Tor/Brage/Forsete och Siv/Idun/Oestra är att dom båda bär Månen som symbol - som "mångode" och "mångodinna" - Medan Oden/Frigg kallades 'himlagodar' och Balder/Nanna fick vara 'solgodar' ser man Tor/Forsete/Jupiter och Siv/Oestra/Hera kallas 'mångodar'.

Under romarnas tid i det galliska Europa ser man dom Sabinska romare heliga samma Idun/Oestra heligad under namnet Antonia, enligt gammal, Sabinsk tradition. Det gamla kulturella gemenskap i Europa - från Östersjön till Medelhavet - har varit ett omdiskuterad ämne sen renessansens dagar. En av dom större arbeten från våra bräddgrader blev slutfört i Lund redan år 1687.

http://www.dacia.org/lundius/clundius-eng.html

Ny medvetenhet om sambandet mellan Östersjön och Medelhavet har gett nytt intresse för Transylvanien och historiens Frygia/Dacia/Thrakia:

http://www.dacia.org/

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 4 419
SV: Tors ursprung
« Svar #4 skrivet: januari 31, 2011, 10:29 »
Den berömda 'Gundestrupkjelen' anses avbilda dom centrala 'godarna' från den forn-europeiska kultur. Här borde man alltså hitta såväl Tors bild, bland fler. Men vem av dom...?!

http://elearn.museumscenteraars.dk/default.aspx?m=2&i=64

http://en.wikipedia.org/wiki/Gundestrup_cauldron
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Odinkarr

  • Stammis
  • Antal inlägg: 177
    • Asernes æt
SV: Tors ursprung
« Svar #5 skrivet: januari 31, 2011, 11:21 »
"Gundestrupkarret” fra Himmerland (Kimbrenes Land) er dateret til lige omkring år 0, og viser kimbrisk tanke.

Der er skrevet en forfærdeligt masse sludder om karrets ophav, som akademia meget gerne vil have væk fra Skandinavien. Det eneste disse skrivebordsdiskussioner har formået er at fjerne tanken fra det helt esssentielle i dette utrolige kar - at vi her ser kimbrisk tanke visuelt gengivet. Hvorvidt karret er et bestillingsarbejde udført i det sydlige Europa, eller er udført af tilrejsende smede i Himmerland, eller er lokalt udført arbejde, er i forståelsen af karret uden betydning. Hvad er gengivet er kimbrisk tanke som den fandtes i Skandinavien, hverken mere eller mindre.

I Bronzealderen i Skandinavien er guden Tyr Den Hedenske Høje. Den jordlige moder findes under forskellige navne: "Kirke" på Bornholm (i Bronzealderen kaldet "Aia" = "*airþ" (Jord, Jorden)) og "Neaira" (= Njord) på Fyn (Nørre Nærå), på det østlige Sjælland (Nærum) og Gjerpen, Skien, Telemark (Nærum).

I kimbrisk tanke er Tyr åbenlyst også Den Hedenske Høje. Den jordlige moder kendes hos kelterne/kimbrerne i forskellige landskaber som  ”Matronae” (Gaul, Moder), ”Modron” (Wales, Moder), samt i variationer over ordet ”Matres” (Moder) i de forskellige keltiske/kimbriske landskaber både i Britannien og i Gallien. Mit gæt vil være at kimbrerne i Jylland har gjort brug af ordet "Modron", da der synes at være stor sammenhæng mellem kimbrerne i Skandinavien og stammen "Corieltauvi, Coritani, Coritavi) fra den østlige del af det senere Mellem-Anglen omkring Lincolnshire, Leicestershire, Nottinghamshire, Derbyshire og Northamptonshire, England.


Mit umiddelbare bud vil være at Thor's ankomst til Skandinavien som den udødelige erindring af den første forfader, der af samme årsag i dansk (og skandinavisk?) tanke er thingets værnegud, sker med vor ankomst ca. år 40-77 e.Kr. Før den tid var Thor, som Ældre Edda forklarer, på rejse i Østerled.

mvh

Flemming



Utloggad Vidcin

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
SV: Tors ursprung
« Svar #6 skrivet: januari 31, 2011, 13:23 »
Hej och tack för alla svar.


Jag kan konstatera att ämnet om gudarnas ursprung är intressant och att min teori nog inte är den som placeras högst bland de mest trovärdiga. Dock tror jag att med lite förståelse för konstnärlig frihet så kan min teori vara god nog för syftena i min bok.

Tommy

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 4 419
SV: Tors ursprung
« Svar #7 skrivet: januari 31, 2011, 16:45 »
Mit bud er at tordengudens søn Thor (Þor) er den udødelige erindring af den dødelige hersker og hesteopdrætter "Erikhithonios, Ericthonios, Ericthonius, ERIXΘONIOS" (oldgræsk, etruskisk) eller "*Ei+Ríkr+Þor = *Eiríkr-Þor, *Altrådende Thor". I folkesagn fra Skandinavien er denne person muligvis identisk med "Gamle-Erik".

Han kendes i Ældre Edda med to heite: ”Jarðar burr” (Jordens søn, Jordens første-fødte) & ”burr” (søn, første-fødte).


Ovestående stemmer.

Dessuten er Tor+Tyr sammen om at rejse i øst og vest. Dengang var deres felles kammer sogar beheftet med helt andre essenser enn de man bydes i middelalderens tortyr-kamre. Vi får altså utgå fra at sagaerne har rett når de plasserer såvel Tor som Tyr i Asgård.

Hvorvidt Gundestrup-kjelen er laget i syd eller nord vet dog kund guderne. Og nå er disse gamle guder alle døde. Så man kan gjette så meget man vil. Skal man i såfall gå ut fra at alt kunsthåndverk funnet i Skaninavien er lavet der sydpå? Betyder det at kompetensen til håndverk ikke eksisterte nord for den 45 breddegrad innen Caesar satte fart på infateriet? Hvordan kan man i såfall påstå - etter gravgodset - at Kelterne hadde bedre våpen enn romerene - deres nederlag var fremst ett utslag av romernes kraftige overtall. Tror man Caesar hadde skjenket dem sverdene for å utligne oddsen?

Gudestrupkjelen uttrykker - som du sier - den nordiske kulturkrets, slik den gjengis i legendene hos Snorre ogh andre. På det praktstykke som her har overlevd jernalderns plyndringer "nordpå" finnes derfor en tydelig gjengivelse av temaene i Snorre. Blant annet ser man på kjelen de 12 diare, hvor den eldste holder i den yngste, som døpes i et kar. Forøvrig er Oden, Tor og Balder (Frøj) gengitt som portretter, blant fler. Trolig er Tyr den fjerde. Forøvrig er vel Odens kone også der - hvorvidt vi kaller henne Jord eller Frigga. Tor er ihvertfall Jords sønn - ifølge alle de kilder jeg har sett. Ellers kan man også kjenne igjen de berømte griffene fra Hesiods Hyperborea, samt garmhundene fra Voluspå og forløperne til elefantordenen...   8)

Mitt spørsmål går altså på å identifisere de fire fremste menn fra det nordiske pantheon,  også kjent som Oden, Balder, Tor og Tyr. Men hvem er hvem...?!  

    

  
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Emund Slemme

  • Veteran
  • Antal inlägg: 964
SV: Tors ursprung
« Svar #8 skrivet: februari 26, 2013, 12:10 »
"Gundestrupkarret” fra Himmerland (Kimbrenes Land) er dateret til lige omkring år 0, og viser kimbrisk tanke.

Der er skrevet en forfærdeligt masse sludder om karrets ophav, som akademia meget gerne vil have væk fra Skandinavien. Det eneste disse skrivebordsdiskussioner har formået er at fjerne tanken fra det helt esssentielle i dette utrolige kar - at vi her ser kimbrisk tanke visuelt gengivet. Hvorvidt karret er et bestillingsarbejde udført i det sydlige Europa, eller er udført af tilrejsende smede i Himmerland, eller er lokalt udført arbejde, er i forståelsen af karret uden betydning. Hvad er gengivet er kimbrisk tanke som den fandtes i Skandinavien, hverken mere eller mindre.

Mange mener at kunne spore den nordiske gud Thor til en keltisk oprindelse, hvor tordenguden Taranis spiller en stor rolle. På Gundestrupkarret ser vi guden Taranis med sit hjul samt den meget typiske halsring - torque - der ligeledes relateres til kelterne og er fundet i en stor del af Europa.

http://elearn.museumscenteraars.dk/default.aspx?m=2&i=69

Rigtig mange fund af keltiske mønter fra hele området med keltisk påvirkning viser temaer, hvori Taranis hjul indgår i designet på mønterne. Søg på linket her med 'Taranis' og rul ned for at se de mange eksempler.

http://balkancelts.wordpress.com/tag/celtic-coinage/

Wikipedia har også en udmærket side om Taranis -

http://en.wikipedia.org/wiki/Taranis

Utloggad Emund Slemme

  • Veteran
  • Antal inlägg: 964
SV: Tors ursprung
« Svar #9 skrivet: februari 26, 2013, 14:16 »
Mange mener at kunne spore den nordiske gud Thor til en keltisk oprindelse, hvor tordenguden Taranis spiller en stor rolle. På Gundestrupkarret ser vi guden Taranis med sit hjul samt den meget typiske halsring - torque - der ligeledes relateres til kelterne og er fundet i en stor del af Europa.

http://elearn.museumscenteraars.dk/default.aspx?m=2&i=69

Det kan være lidt svært at se den nederste tekst i nævnte link - her står:

Manden med hjulet kan være den keltiske gud Taranis. Han vises som regel med et hjul. Taranis er gud for himlen, især torden og også for krig. Faktisk hedder torden ”taran” på keltisk. Det kan dog ikke udelukkes, at hjulguden skal tolkes som kelternes hovedgud Teutates. Han har mange ”arbejdsområder”.

Der kan også være tale om, at den barskt udseende gud er den thrakisk-græske torden- og krigsgud Ares-Perkunas, der ledsages af guden Hermes.

En tilsvarende tordengud findes i den nordiske asatro: Thor.


Utloggad Odinkarr

  • Stammis
  • Antal inlägg: 177
    • Asernes æt
SV: Tors ursprung
« Svar #10 skrivet: februari 26, 2013, 14:32 »
citat fra mit afsnit om den kimbriske gudeverden

"Lucan nævner guden Tarantis, der er den kimbriske (keltiske) tordengud, der i kunst ser ud til at blive gengivet med enten et lyn og/eller et hjul.  Navnet antages at være fra det proto-keltiske “*Toranos-“ (torden); “taran, tarann” (walisisk, bretonsk, irsk). Gundestrupkedlen (inderplade nr. 2) gengiver en mandlig gud med skæg, men uden hverken tveskæg eller gylden halsring, der har fat i et hjul i sin højre hånd. Dette må være “*Toranos-“, men denne gud er ikke en del af den trefoldige kimbriske gudeverden iflg. Gundestrupkedlen. I urnordisk forståelse er Thor "Tordengudens søn” og stamfaderen tilbage til begyndelsen. Med den usikkerhed der altid vil være ved at overføre vor egen forståelse til kimbriske samme, burde "*Teutāto" og “*Toranos-“ derfor oprindeligt have været samme gudeenhed, der så blandt visse kimbriske (keltiske) ætter er blevet adskilt og tilbedt særskilt."

citat slut

Så langt, så enig.

Men Thor er næppe udviklet fra en kimbrisk gudeforståelse. Snarere vil jeg mene at Thor (Ökuþór, Ukko, Uko) og Tarantis (*Toranos-) har et fælles ophav fra "Erikhithonios, Ericthonios, Ericthonius, ERIXΘONIOS", der i Bronzealderen ca. år 1300-1280 f.Kr. i Lille-Asien er beskrevet således i Homer: Iliaden (Bog XX: 215-241), i min oversættelse til nudansk:

"...Dardanus [græsk "Dardanon"] grundlagde Dardania [græsk "Dardaniên"], for ej på denne tid var hellige Ilios [et heite for Troja] opbygget på sletten som en by for dødelige mænd, og de havde stadig deres bopæl på bakkerne af Ida [bjerget], stedet med mangfoldige kilder. Og Dardanus fik en søn, Kong Erichthonius [græsk "Erichthonios"], der blev den rigeste af dødelige mænd; han havde 3,000 marer [hopper] græssende på engene med deres føl. Og Erichthonius fik Tros [græsk "Trôa"], der blev konge af Trojanerne [græsk "Trôessin"], ...”.


Vi var i området, og kimbrerne tager kontrol med nabostaten ”Phrygia - Frigg's Land” år 696/695-676/674 f.Kr.

mvh

Flemming


Utloggad Emund Slemme

  • Veteran
  • Antal inlägg: 964
SV: Tors ursprung
« Svar #11 skrivet: februari 26, 2013, 14:42 »
På Gundestrupkarret ser vi guden Taranis med sit hjul samt den meget typiske halsring - torque - der ligeledes relateres til kelterne og er fundet i en stor del af Europa.

Citat fra samme link -
En af de mandlige guder ser du her. Han har ligesom de øvrige mandlige guder skæg. Om halsen har han en halsring. I de løftede hænder holder han to søheste med vinger og snoet slangehale. De er symboler på død. Det uhyggelige understreges af motivet på gudens bryst: her angriber en lang ulv med hoved i begge ender to mennesker og bider dem midt over! Der må være tale om en ”dødsgud”.

http://elearn.museumscenteraars.dk/default.aspx?m=2&i=72

Halsringe af guld behandles her -
Halsringene er ikke helt almindelige smykker. De hører hjemme i religiøs sammenhæng. Guldhalsringe, som dem der er vist på Gundestrupkarret, kendes fra flere fund, især fra Vesteuropa. Der er som regel tale om ofringer. Der er også gjort fund af gudefigurer af bronze og sten, som bærer denne type halsringe, ligesom de omtales i forskellige skriftlige kilder som hellige smykker.

http://elearn.museumscenteraars.dk/default.aspx?m=2&i=73

Utloggad Emund Slemme

  • Veteran
  • Antal inlägg: 964
SV: Tors ursprung
« Svar #12 skrivet: februari 26, 2013, 16:07 »
I urnordisk forståelse er Thor "Tordengudens søn” og stamfaderen tilbage til begyndelsen. Med den usikkerhed der altid vil være ved at overføre vor egen forståelse til kimbriske samme, burde "*Teutāto" og “*Toranos-“ derfor oprindeligt have været samme gudeenhed, der så blandt visse kimbriske (keltiske) ætter er blevet adskilt og tilbedt særskilt.

Umiddelbart får jeg her den opfattelse, at du sætter lighedstegn mellem keltisk & = kimbrisk? Den mere almene opfattelse er, at kimbrerne var germanere?

I et tidligere indlæg redegøres for, at den keltiske hovedgud var Teutates - og tordenguden Taranis. Det er svært at sige om de oprindeligt har været en og samme gud?

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 458
SV: Tors ursprung
« Svar #13 skrivet: april 08, 2013, 15:54 »
Kan den här hällristningen måhända avbilda en föregångare till Tor?

Tor eller någon annan vagnsgud
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 4 419
SV: Tors ursprung
« Svar #14 skrivet: april 08, 2013, 19:02 »
Umiddelbart får jeg her den opfattelse, at du sætter lighedstegn mellem keltisk & = kimbrisk? Den mere almene opfattelse er, at kimbrerne var germanere?

I et tidligere indlæg redegøres for, at den keltiske hovedgud var Teutates - og tordenguden Taranis. Det er svært at sige om de oprindeligt har været en og samme gud?

Man mangler vel klare definisjoner av begge uttrykk. Hva skiller keltisk fra kimbrisk - og dem begge fra 'germansk'?!
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 4 419
SV: Tors ursprung
« Svar #15 skrivet: april 08, 2013, 19:05 »
Kan den här hällristningen måhända avbilda en föregångare till Tor?

Tor eller någon annan vagnsgud

Jepp.

Àku-Tor på tur - med Bocken - i Midgårdsormens tjänst...
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”


Utloggad stakodder

  • Stammis
  • Antal inlägg: 447
SV: Tors ursprung
« Svar #17 skrivet: april 08, 2013, 20:31 »
Hej

Jag håller på med en roman och undrar om det finns någon kunskap om varifrån asaguden Tor och övriga gudar har sitt ursprung. Kom de som influenser från andra regioner eller var de något som växte fram ur lokala skrönor och legender?

I min roman kommer jag ha som teori att Tor egentligen var en stor bronsåldershövding med en bronshammare som hövdingatecken. Historier om honom växte och tillslut sammankopplades de ihop med asatron i samband med att bronsålder övergick till järnålder.

Så min fråga är egentligen. Är min teori hållbar nog för en skönlitterär roman eller finns det för många bevis för någon annan teori? ???

Tommy

Har svagt för mig att Åke Ohlmarks skrev en rad böcker om skåningarnas "historia", där han bl a framförde teorin om Tor som en hövding för stridyxekulturen under stenåldern.

Men är inte gudarna ursprungligen bara naturens och vädrets yttringar? Tor=åska/regn, Oden=vind, Frej/Freja=växtkraften, Ägir=havet, Ull=solen, Loke=elden osv. Senare under påverkan från sydligare kulturer blev dessa naturfenomen förmänskligade.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad dersa

  • Stammis
  • Antal inlägg: 428
SV: Tors ursprung
« Svar #18 skrivet: april 08, 2013, 23:13 »
Kan den här hällristningen måhända avbilda en föregångare till Tor?

Tor eller någon annan vagnsgud
Det kan det vara, eller så är det en som försöker fånga djuret nedanför med en lasso. ;)

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 4 419
SV: Tors ursprung
« Svar #19 skrivet: april 09, 2013, 13:33 »
Har svagt för mig att Åke Ohlmarks skrev en rad böcker om skåningarnas "historia", där han bl a framförde teorin om Tor som en hövding för stridyxekulturen under stenåldern.

Men är inte gudarna ursprungligen bara naturens och vädrets yttringar? Tor=åska/regn, Oden=vind, Frej/Freja=växtkraften, Ägir=havet, Ull=solen, Loke=elden osv. Senare under påverkan från sydligare kulturer blev dessa naturfenomen förmänskligade.

Du kan med fördel lysna på Ohlmark framför dom "naturalistiska" anakronismerna du spekulerar i hernäst...   :-X
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”