Författare Ämne: Tors ursprung  (läst 27445 gånger)

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Tors ursprung
« Svar #40 skrivet: april 29, 2013, 00:23 »
Citera
 
Men det var en övergångskonstruktion som senare blev övergiven. Lokala gudomarna blev glömda och bara Assur fanns kvar. Så denna centrala guden var en slags abstraktion, eller?
- Men kanske man kan kalla Honom "den assyriska delen av Livets Träd"?

Nu blewv ju alla höga positioner omsider övertagit av monoteistiska ideologier - och dito härskare. När antikens gamla kultur - och deras legitima adelsskap - söndrades fick historien skrivas om. Eftersom sumerernas, egypternas, grekernas och romernas gamla ättelinjer söndrades - och deras inhemska decimerades - blev omsider det gamla familjöverhuvudet ensam kvar som legitim "övrighet".  Snart satt Assur/Oden/Allfader ensam tillbaka 'i himmelen', utan vare sej makt eller inflytande - varpå han försvann upp i skyn och blev en allmäktig symbol för krigets vinnare, landets nya herrar och "den nya tid" och. Derefter får vårt historiska ursprung bortförklaras och den senare historia helt och hållet skrivas om.  Det är därför alla folks och kungars ursprung får börja med deras underkastelse till den grekisk-romerska kyrkostaten.

På samma sätt hade Adon-ai/Atenai/Asser blivit ensam kvar i gudarnas boningar. Sen blev han osynlig och osårbar, oövervinnlig och allmäktig. Därmed utvecklade s en diktaut som kunde begrunda och driva romernas planer på revansch efter nederlaget ikring 409 och närmare 100 år under gotiska dynastier i Rom. Då stämde "den sägrande Gud" stämde förövrigt med romernas gamla uppfattning av antikens högsta gode, kallad Sol Invictus'. När man sen blandade lev med den judiska eliten flyttade både han och Oden - som gamla "gudar" upp i skyn och bakom solen...

Urprungligen hade dom alla härstammat i rak linje från Adam och Eva, varifrån dom fick sin dignitet. I Norden hette dom Frej och Freja - varför dom stog centralt i antikens urprungsmyter, varifrån både Aser och Vaner och alla andra engång kommit.

När Wulfilla får göra en bibel för gotherna är huvudsyftet att förklara kejsarkyrkans legitimitet som erövrare, härskare och diktator.  Till detta behövde han omdefiniera gotiska begrepp - för att förklara religionen och dens latinska eller hebreiska begrepp. I en kultur UTAN gudar var det närmaste han kunde komma till en översättning av Jahve och Dios, just goternas och germanernas gamla ursprungsfigur kallad "Frej". Freja fick han givetvis skippa, eftersom den nya allfadern inte förmerades genom sexuella vidrörelser. Därför blev den första av alla män också ensam - någon gång under 300-talet. Derför gjorde missionären till goterna "Herra Freuja" till ny världshärskare. När antikens kunskapstraditioner och dom gamla godarna också försvann kunde man byta ut Freya och enbart använda den gamla titeln "Gode" - men nu som egennamn, i form av God, Gut och Gud.

När man sen hade erövrat "hela världen" - dvs. västra Eurasien - kunde man även upphöja honnom till den "enearådande gud i himmelen" och "den högsta och allsmäktiga" - med även större makt än dom gamla kejsarnas oövervinnlige ättelinje och deras "Sol Invictus"...  :-[

"Utanom den katolska kyrka finns ingen frälsning" kunde kardinalerna konstatera när Europa gick in i 1100-talet. Drygt 100 år kunde biskopen av Rom bekräfta att strategin hade fungerat. "Värden vill bedragas", sa påve Alexander II til kardinalerna, innan han fortsatte: "Ergo - bedra!".  Då hade man redan hand om alla vesentliga värden, historieskrivningen inte minst. Senn dess har antikens aser och vaner, ormar och livsträd legat i abstraktionens kulturhistoriska schizofreni, under rubriker som "mysticism", "kult" och "religion",  där värkligheten beskrevs som ett övernaturligt mysterium och sanningen definierades som ett evigt "sökande" häller än ständiga upptäckter och dagliga äventyr, med Tor eller Tyr...  ;)
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad NiklasTyreso

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
SV: Tors ursprung
« Svar #41 skrivet: juni 09, 2013, 03:25 »
Jag har läst igenom hela denna tråd utan att hitta någon som synar dina kort för ett märkligt påstående.
Vad fgäller begreppet "för-gudliga" är du m.a.o. definitivt fel ute. Ett "för-gudligande" förutsätter att man först upprättat en irrationell tro på det övernaturliga.

Så långt vi vet hade bronsålderns människor inte sådana synvillor - men förhöll sej (fortfarande) rationellt till såväl den nära som den fjärra omgivning.

Menar du på allvar att bronsålderns människor hade en rationell förståelse för blixtarnas elektriska urladdningar, men att de hittade på religiösa myter om Tor ändå, fast de rationellt måste trott att myterna var fel?

Vad är de faktiska bevisen på att bronsåldens människor var fantastiskt mycket mer rationella än större delen av dagens mänsklighet. Idag har vi mycket bättre kunskapsmässiga förutsättningar att vara rationella, men de kunskaperna fanns inte på bronsåldern. De kunde inte förklara blixten rationellt!

Jag ser inte vilka bevis som kan finnas för att människor för mer än 2500 år sedan inte förgudligade naturfenomen.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Tors ursprung
« Svar #42 skrivet: juni 10, 2013, 23:29 »

Menar du på allvar att bronsålderns människor hade en rationell förståelse för blixtarnas elektriska urladdningar, men att de hittade på religiösa myter om Tor ändå, fast de rationellt måste trott att myterna var fel?


Hur förklarade bronsålderns kunskapsbärare åska och don?

Vem har berättat att samma civilisation höll seg med "religiösa myter" - i våran mening av begreppet 'religiös'?

 
Vad är de faktiska bevisen på att bronsåldens människor var fantastiskt mycket mer rationella än större delen av dagens mänsklighet.

Vem har påstått det?
Vem kan evaluera deras 'rationalitet?

Idag har vi mycket bättre kunskapsmässiga förutsättningar att vara rationella, men de kunskaperna fanns inte på bronsåldern. De kunde inte förklara blixten rationellt!

Hur VET du det?

Finns det enbart ett sätt att beskriva blixten med rationella termer? Vet han inte att två olika fysiker sällan beskriver ett atom på ett och samma sätt? Tror han verkligen att dom människor som smälte metaller ur sten och gjorde legeringar v olika slag inte skulle ha begrepp om eld, blixt, magnetism och elektrisk laddning? Kan han bevisa det? 

Citera
Jag ser inte vilka bevis som kan finnas för att människor för mer än 2500 år sedan inte förgudligade naturfenomen.

Vist kan det vara svårt att inte låta gamla fördomar komma till uttryck.

Annars kan det ju vara intressant att höra vilka bevis du har för att  "människor för mer än 2500 år sedan" faktiskt "förgudligade" dessa och andra  naturfenomen[/i]. Finns dom?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Tors ursprung
« Svar #43 skrivet: juni 11, 2013, 16:44 »
Nu har vi ju skriftliga källor från mer än 2500 år sedan från medelhavsområdet. Och alla de utsagor som finns om Zeus blixtar, strider mellan gudar och jättar, monster, sirener, nymfer o s v som vi läser där kan ju inte alltid sägas vara så värst rationella. Och det finns väl knappt någon anledning att tro att folk uppe i Norden under samma tid skulle vara mer rationella.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Tors ursprung
« Svar #44 skrivet: augusti 04, 2013, 19:30 »
Nu har vi ju skriftliga källor från mer än 2500 år sedan från medelhavsområdet. Och alla de utsagor som finns om Zeus blixtar, strider mellan gudar och jättar, monster, sirener, nymfer o s v som vi läser där kan ju inte alltid sägas vara så värst rationella. Och det finns väl knappt någon anledning att tro att folk uppe i Norden under samma tid skulle vara mer rationella.

Igen en rad generella åsikter utan rejäl substans. Kan du konkretisera?

Är inte Zevs en gode? Vad ligger då i uttrycket "Zevs blixtar" - eller "Tors don"?
Hur skal man uppfatta begreppet 'jättar' - som 'stora människor' eller 'osynliga varelser'? 
Vilka 'monster' beskrivs - och varför beskrivs dom som monster?

Sjungande varelser - så som Sirenerna - är i allmänhet av kvinnokön, tillhörande arten homo sapiens. Samma sak lär karakterisera nymferna. Vad är övernaturligt med dom?

Sen får man gärna beakta vilka texter som skal läsas bokstavligt och vilka som får uppfattas, förstås eller missförstås som 'begrepp' - med överförda betydelser. Kan du definiera hur man skal förstå snarare än missförstå skillnaden mellan "gudar" och "godar"? I såfall kan vi börja en ren texttydning - när man förstår skillnaden på dom grekiska och romerska språkets rena semantik - och den antika litteraturens diverse allegorier, känningar, liknelser, parabler, hermetik, symbol-uttryck eller poesi.

Seppos hammare och Seus blixtar, till exempel. Skal dom uppfattas i direkt eller indirekt mening?!   
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”


Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Tors ursprung
« Svar #46 skrivet: augusti 04, 2013, 20:17 »
Boreas, kan du förklara ditt senaste inlägg? Tycker det är kul med länkar som bekräftar ett påstående, men inte tio länkar utan en minsta kommentar. Tycker du att det som står i länkarna är fel?, på vilket sätt i så fall, tycker du att länkarna är bra?, varför??

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Tors ursprung
« Svar #47 skrivet: augusti 04, 2013, 20:28 »
Boreas, kan du förklara ditt senaste inlägg? Tycker det är kul med länkar som bekräftar ett påstående, men inte tio länkar utan en minsta kommentar. Tycker du att det som står i länkarna är fel?, på vilket sätt i så fall, tycker du att länkarna är bra?, varför??

Om du inte hittade något kul kan man bara beklaga. Annars står det en seriös fråga i toppen av posten. Länkarna under är alltså ett knippe rena - och fina - illustrationer. Titta, jämföra och grubbla får man sen göra själv...  :D

Sen kan man ju jämföra med Mithras-kulten, som den hette i Levanten, Anatolien och Rom - intill 300-talet. I dom kommande århundraden förbjöds och förintades antikens pagana traditioner - för att ersättas med nya, s.k. religiösa regimer - också norr om Medelhavet:
http://www.sacred-texts.com/cla/mom/mom07.htm

Sen har vi ännu en parallell i den berömda Lejon-mannen från Hohe Fells:



http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,3504.msg52733.html#msg52733
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Tors ursprung
« Svar #48 skrivet: augusti 07, 2013, 18:48 »
Tyska wiki har en rätt bra artikel om Tors paralleller i den grekiska och romerska språkvärld;
http://de.wikipedia.org/wiki/Thor

Annars har ju svenska forskare, som Olof Sundquists och Anders Kaliff, redan redovisat paralleller mellan den soldyrkande 'Mithras-kulten' och den forn-nordiska 'Oden-kulten'.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mithraic_mysteries

Parallellerna behandlas också i den norska wiki-artikeln:
http://no.wikipedia.org/wiki/Mithras-kulten

Den anmärkningsvärda likheten mellan Mithras altare och dom gamla, heliga stenarna från Skandinavien kan ju envar se själv:

http://arkeologi.blogspot.no/2009/11/hellige-hvite-steiner-panis-penis-eller.html
http://www.arild-hauge.com/hvitestener.htm
http://blogg.uio.no/khm/vestfoldbaneprosjektet/content/en-%C2%ABhellig-hvit-stein%C2%BB-fra-grenland-folkeh%C3%B8gskole

Mithras-seremoni, altar-stenen i centrum:


Överför man reliefens figurer till det forn-nordiska språkets pantheon skulle Tor vara en parallell till Mitra.

På vänstra bild ses hans kvinnliga consortia (Mån-godinnan/Mån-drottningen - Siv/Idun/Frigga) uppe i högra hörn, medan hans yngre (Sol/Helios/Balder) ses i motsvarande hörna. På högra reliefen - ikring altarstenen - står hans övriga bröder, också kallad 'tempelbröderna/tempeltjänarna/diare/dignitärer. Sen finns ju jätten (Tyr) som ger blod, jämte Midgårdsormen/dubbelormarna, Lejonet (katten) och Örnen/kräftan med i symboliken - som vanligt...   
 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Tors ursprung
« Svar #49 skrivet: augusti 07, 2013, 23:52 »
Asen Tor, som en högst jordisk gestalt och hovgode, finns beskriven i Eyrbyggjasagan, där han medlar mellan kungar och hertigar/hersar:

http://heimskringla.no/wiki/Eyrbyggja_saga

I en annan, självständig saga från migrationstiden till Island berättar om hovgoden som reser från Island till Helgeland och därifrån till "Dumbs haf" - i berättelsen kallad "Guld-Tors saga":

http://www.snerpa.is/net/isl/gull.htm

Här - liksom i Mithras-kulten - verkar Mithras/Tor vara en högst profan människa av kött och blod. I såfal borde 'asarna' ha varit en egen 'ättelinje' - liksom ynglingaätten - och knappt något annat. Enligt sägnerna var det från denna rot man sen fick vaner/vender, guter/götar, svear/svenskar, daner/germaner, angler/saxer, franker/kelter, goter, vandaler och langobarder. I så fall kan man kanske förstå varför just dessa aser blev hyllade och uppskattade - som presentanter för Nord-Europeernas gemensamma ursprung. Jmfr. prologen till Ynglingasagan, Gylfaginning, Vavtrudnesmål och Voluspà.

http://en.wikipedia.org/wiki/Asgard

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Tors ursprung
« Svar #50 skrivet: augusti 09, 2013, 01:34 »
Jupiter eller Juno med bockspann?

3 versioner av samma mynt - med Juno, rygg i rygg med Jupiter(?) och bockspannet:
http://www.numismaticodigital.com/imagenes/nd3182011-19.jpg
http://www.vcoins.com/backoffice/upload/product_image/76/g/6/g34Rp2Ts9neQa3CkWo57qNj87ciKJw.jpg
http://www.coinarchives.com/6d3d0966ef87b6896dc0f67a779980f0/img/nomisma/046/thumb00130.jpg

Förbindelsen Jupiter/Mithras/Tor - respektive Juno/Maia/Idun/Frigga - är rätt tydlig. Jfr. Juno Caprotina och Nones Caprotina.
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Juno_(mythology)
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Tors ursprung
« Svar #51 skrivet: augusti 13, 2013, 00:13 »
Vid sidan om romer och greker hade antikens hititter ett likartad pantheon av hovgodar/högadel i sin mitt.

Vid staden Yazilikayahttp://www.holylandphotos.org/browse.asp?s=1,3,8,391,406, nära Hattusa i NÖ Turkiet har man nu hittad 3.200 år gamla reliefer från hovet till hettiternas kung Tudhaliya IV.
http://www.holylandphotos.org/browse.asp?s=1,3,8,391,406,407

I denna fris finns Tudhaliya i hop med Sharruma - vilken Dr. Rasmussen tolkar vara en "solgud" (solgode):
http://www.holylandphotos.org/browse.asp?s=1,3,8,391,406,408&img=TCNCYAAB05

Likheten till den falliska goden med topphatt från Rällinge tycks vara allt annat än tillfällig. Förövrigt kan man anknyta kläder och huvudbonad till en berömd praktfynd från Baktrien, där Asina-klanen senare trädde fram:
      

I hettiternas manliga pantheon fanns också 12 godar/diare/bröder:
http://www.holylandphotos.org/browse.asp?s=1,3,8,391,406,408&img=TCNCYAAB03

Bland dessa fanns en 'äldstebroder' typ "storjunkare", likt den roll Zevs/Jupiter/Tor har i dom parallella pantheon:
http://www.holylandphotos.org/browse.asp?s=1,3,8,391,406,408&img=TCNCYAAB04

Enligt Dr. Rasmussens tolkning av dom hettittiska texterna beskeriver detta som en "Svärd-gud" (Svärdgode). Som man ser har denna 'goden' samma grunddrag som dom 12 broderna/diana. Man kunde till förväxling anknyta denna katt-prydda dignitären till dom 'lejonmän' vi anfört här ovan.

Bemärk att man nu forskat ram att hettitterna pratade ett I-E språk. Vatten, till exempel, lär hettiterna ha beskrivit som "wa-dar" (nominativ). 
http://en.wikipedia.org/wiki/Hittite_language
http://oi.uchicago.edu/pdf/CHDP.pdf
 
Hettiternas skytiska grannar - i dagens Armenien - kallades också "vaner", jmfr. Van-sjön. Deras pantheon verkar ha samma typ personal - med namn och funktioner som också ligger Aser, Tor och Tyr relativt nära:
http://www.armenian-history.com/Armenian_mythology.htm

Här dom olika dignitärer/funktioner i samlad formation, jämte lejon och örn:
http://www.flickr.com/photos/31077105@N05/8518510092/

Mount Nermut - in situ:
http://www.youtube.com/watch?v=8erHJCo9jCs

Hettitternas, Mithra-kultens och armenernas prydliga huvudbonader har förövrigt klara paralleller bland antikens skyter och turkmener i Sogdiana/Bactrien, varifrån Asina-ätten gjorde Gok-Turkerna. Man kan ibland -som Heyerdahls - värkligen undra över Snorres utläggning beträffande Asernas och Tors ursprung bland Turker/Tyrker. Ett samband dom i mellan tycks ha varit en värklighet redan på hettitternas tid - och efter deras undergång uttryckt som "mithraism". 

Dom guldprydda prinsarna man hittat i Sogdiana har troligen fyllt funktionen som hovgodar och härskarideal - likt "svärdguden" och "solguden" från Hattusa. Den skytiska svärdguden hade också en broder kallad Solgud/solgode:



Här finns tydliga parallellet till Tor/Mithras och Balder/Sol Invictus. Annars berättar Wikis artikel att också skyter och turkmen skrev med runor redan ÄJ:
http://en.wikipedia.org/wiki/Issyk_kurgan

Topphatten  som vi känner den från dom nordiska bildstenar och figurer har en tydlig signifikans och utbredning:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pointed_hat

Sidenvägen till Kaspihavet tycks ha varit utgångspunkt för den dynamiska kultur som gett kulturimpulser från Bactrien till Kina och Indien - såväl som till Svarta och Vita havet, jämte Finska viken och Riga-bukten...
http://prosites-kazakhembus.homestead.com/history.html
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Tors ursprung
« Svar #52 skrivet: augusti 14, 2013, 17:15 »
Faciliteter knutna till liknelserna om "Tors hamare" och "Zeus blixtar" - och sakrala riter - finns i flera I-E kulturer:

The Thunderweapon in Religion and Folklore:
A Study in Comparative Archaeology
Christian Blinkenberg, 2012.

http://www.google.no/books?id=aGJgHJc_r3cC&num=6&hl=no
http://rbedrosian.com/Downloads/Blinkenberg_ThunderWeapon.pdf
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Emund Slemme

  • Veteran
  • Antal inlägg: 976
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Tors ursprung
« Svar #53 skrivet: november 24, 2013, 19:07 »
Thor-kulten i Skandinavien er kun dokumenteret i form af 4 indskrifter på runesten. Ingen tvivl om at Thor-kulten også blev dyrket i ældre vikingetid dvs. 800-tallet – men kan det være rigtigt at Thor først fik sin storhedstid i 800-900-tallet? 

Glavendrup-sten DR-nr.: 209, Fyn 26
Datering: 900-950
þur : uiki : þasi : runaR
Þōrr vīgi þessi rūnaR
Thor vie disse runer

Sønder Kirkeby-sten DR-nr.: 220, Syd 2
Datering: 950-1000
þ=u=r : u=i=k=(i) : (r)=u=n=a=R : ...
Þōrr vīgi rūnaR [þessi]
Thor vie (disse) runer

Virring-sten DR-nr.: 110, MJy 65
Datering: 900-960
þur : uiki : þisi : kuml :
Þōrr vīgi þessi kumbl
Thor vie disse kumler

Velanda, Väne-Åsaka, RAÄ: Väne-Åsaka 8:1
Datering: 970-995
× þur : uiki ×
Þórr vígi
Thor vie

Utloggad Odinkarr

  • Stammis
  • Antal inlägg: 192
  • Zigenarfågeln och negerfinken - fine svenske ord
    • Asernes æt
SV: Tors ursprung
« Svar #54 skrivet: november 24, 2013, 19:58 »
Med Troskiftet år 600-630 e.Kr. sker der en lang række omfortolkninger af en række guder, i takt med at vølven devalueres til sejdkone. Odin overgår fra at være kongen til at være en træstatue sat i gudehovet. Thor går fra at være den forfædrende og værnende Tordengudens søn til at være en træstatue sat i gudehovet. Frey, fra at være Den Hedenske Høje, devalueres til at være blot en af mange træstatuer i gudehovet. Disse nye enheder kaldes en "trègoð" (trægud).

En af de måder du kan se denne ændring på er at ved at efterse de i Danmark og England kendte begreber ”Torden og Lynild” og ”Thunder and Lightning” (fra det oldengelske ”Thunor und Lihting”). ”Torden/Thunder” betyder naturligvis ”Thor”, og viser den absolut oprindelige forståelse af denne gud som den forfædrende torden- og skygud, dvs. selve braget når skyerne støder sammen og afgiver elektricitet. ”Lynild/Lihting” er selve flammen, der afgives fra skyerne og rammer jorden.


Forståelsen af Thor som torden- og skygud var ophørt ved udvandringen til Island i 800 tallet e.Kr. Ordet for "lyn, lynild" på oldnordisk er "leiptr" eller "þruma, þryma, þrima" (larm, bulder, torden) og "lýstr þruma" (lynild).

Thor findes stadig, men hans form og fortolkning er ændret. Denne nye form udløser navngivningen af Torshavn med udvandringen til Færøerne.

Rolf, også kaldet Thorolf, havde år 884 e.Kr. et hov helliget til Thor (hof í eyjunni er helgað var Þór), jvf. Þórsnesínga-Saga og Eyrbyggja-Saga (Thorsnæsboernes Saga og Øreboernes Saga) eller tilsammen forkortet Eyrbyggja.

Thor's oprindelige form, som også gengivet i Hymiskviða (vers 20-21, Ældre Edda), ser vi bl.a. på helleristninger fra Bronzealderen, se f.eks. Helleristning fra Kyrkoryk, Tanum Socken, Bohuslen dateret til ca. år 1000 f.Kr. (bildnr. 31223123039, Raä nr. 223). Også Rune- og billedstenen fra 1000 tallet e.Kr. ved Altuna Kyrka, Uppland (u1161) mener jeg fastholder den oprindelige forståelse ved gengivelsen af beretningen fra Hymiskviða (vers 20-21, Ældre Edda).

Helt tilfældigt sidder jeg netop i disse timer og gennemlæser Henrik af Livland: Heinrici Cronicon Lyvoniae, der omhandler korstogene årene 1180-1227 e.Kr. Det gør jeg for at forsøge at forklare kenningen i legenden om Dannebrog. Et af de meget vigtige slag der der finder sted i tidsrummet er Slaget ved Turaida år 1211 e.Kr., hvor "Turaida" betyder "Thor". Lokalkongen Kaupo’s slot “Turaidas pils” (Thor’s Have) fra år 1214, i lige linje mellem Volmer og Riga langs floden Gauja, står stadig i byen Sigulda (Sejrsvælder), nuværende Letland.

mvh

Flemming

Utloggad Emund Slemme

  • Veteran
  • Antal inlägg: 976
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Tors ursprung
« Svar #55 skrivet: november 25, 2013, 11:57 »
Forståelsen af Thor som torden- og skygud var ophørt ved udvandringen til Island i 800 tallet e.Kr. [ . .] Thor findes stadig, men hans form og fortolkning er ændret. Denne nye form udløser navngivningen af Torshavn med udvandringen til Færøerne. [ . .] Rolf, også kaldet Thorolf, havde år 884 e.Kr. et hov helliget til Thor.

Tak for en fin kronologisk gennemgang. Jeg har et par yderligere kommentarer -

Der findes en enkelt yderligere vieformel som dokumentation af Thor-kulten på en runeplade fra Öland.

Södra kvinneby Öl SAS1989;43
Datering: 950-1100
þorketih¶ansmiʀþemhamri
Þórr gæti hans meðr þeim hamri
må Thor beskytte ham med hammeren

Det viser sig samtidig at de fleste hængesmykker med miniaturerhamre, som er fundet i gravmaterialet, ligeledes kan dateres til 800-900-tallet.

Underligt nok findes al kildematerialet i Danmark og Sverige fra perioden 950 - 1050, – men ikke i Norge?

Kilde: Thor-kult i vikingetiden, Lasse Christian Arboe Sonne, 2013.

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Tors ursprung
« Svar #56 skrivet: november 25, 2013, 14:28 »
Odinkarr,
O. Petri skriver att det var Frigg,inte Frey.

Oden, Tor och Frigg, fadern, sonen och modern.

Utloggad Emund Slemme

  • Veteran
  • Antal inlägg: 976
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Tors ursprung
« Svar #57 skrivet: november 25, 2013, 14:40 »
Denne nye form udløser navngivningen af Torshavn med udvandringen til Færøerne.

Det er åbenbart ikke alle stednavne indeholdende Thor, der kan knyttes til guden.

Citat:
Gudenavnet Thor optræder som forled i et relativt stort antal svenske stednavne, og det er blandt de mest velrepræ-senterede gudenavne i det svenske stednavnemateriale. Som navneled er Thor ofte sammensat med naturbetegnelser, og blandt disse er -lund og -åker de hyppigste. Variationen i efterled synes dog at være temmelig stor, og omfatter bl.a. -berg, -bro, -eke, -harg, -landet, -myra, -näs, -sjö, -säter, - tuna, -vad, -vi, -ö og -ås (jf. Hellberg 1979:128, Brink 1998:314, Vikstrand 2001:142-144, 150, Svenskt ortnamnslexikon s. 323-324). Per Vikstrand gør opmærksom på, at det i navne med efterled som -säter og -sjö kan være vanskeligt at adskille Thor fra adjektivet torr ’tør’ og adjektivet fsv. *tordh ’smuds, dynd’, og at det tillige kan være vanskeligt at adskille gudenavnet fra personnavne som Thorir og Thorsten i ældre overleverede stednavne samt personnavnet Tor i stednavne, der er sent overleverede (Vikstrand 2001:143-144, 159).

I den navnemiljøteoretiske litteratur benyttes gudenavnet Thor som søgeord på linje med de øvrige hedenske gudenavne, der optræder i det svenske stednavnemateriale. Forekommer det inden for formodet centralpladsindicerende navne-miljøer tolkes det som en del af denne struktur og anses for at afspejle religiøse funktioner inden for centralplads-komplekset.

Også i Danmark er Thor blandt de gudenavne, der hyppigst optræder som navneled. Det er oftest sammensat med naturbetegnende efterled som -lund, -høj og -sø, og det optræder desuden i sammensætninger med -ager. Der kendes derimod ikke sikre eksempler på, at Thor i danske stednavne er sammensat med kultpladsindicerende efterled som -vi, -hargh, -hylla osv., men det er muligt, at det optræder i det flere gange forekommende Torsted (jf. Hald 1965:250, Kousgård Sørensen 1992:235). I sidstnævnte kan det dog ikke afvises, at forleddet i stedet er personnavnet Thorir eller den til grund herfor liggende hedenske præstebetegnelse *thorir (jf. Jørgensen 1995:302). Som det er tilfældet i de svenske stednavne, kan det også i de danske være vanskeligt at skelne mellem gudennavnet Thor og de personnavne samt den præstebetegnelse, hvori gudennavnet indgår (jf. Kousgård Sørensen 1992:235, Jørgensen 1995:301-302).

Gudenavnet Thor må på linje med de øvrige hedenske gudenavne, når de optræder i stednavne, afspejle steder, der er viet til de pågældende guder. Det er nærliggende at betragte sakrale stednavne som afspejlende pladser, hvor kultiske aktiviteter har fundet sted og dermed som pladser med centrale funktioner. Der må dog tages højde for, at sakrale navne kan betegne lokaliteter af forskellig funktion og karakter.

Gudenavnet Thor afspejler som navneled steder, der har været viet til den pågældende gud, og dermed steder, som har relevans i forbindelse med førkristen kult og religion. Det kan dog ikke forudsættes, at de pågældende lokaliteter har dannet ramme for egentlig kultudøvelse og dermed centrale funktioner, idet sakrale navne kan betegne lokaliteter af forskellig karakter. Der må endvidere tages højde for, at det i nogle stednavne kan være vanskeligt at skelne mellem gudenavnet Thor og andre navneled. Thor tillægges sandsynlig centralpladsrelevans, når det optræder som navneled i Danmark.

Kilde: Stednavne som kilde til yngre jernalders centralpladser, Ph.d.-afhandling, Lisbeth Eilersgaard Christensen 2010.

Utloggad Emund Slemme

  • Veteran
  • Antal inlägg: 976
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Tors ursprung
« Svar #58 skrivet: november 25, 2013, 15:55 »
Underligt nok findes al kildematerialet i Danmark og Sverige fra perioden 950 - 1050, – men ikke i Norge?

Flemming; du har mere indsigt i dette område! Prøv at se på kortret på denne link, der skal viser de regionale forskelle for, hvor man dyrkede aser og vaner. Er der noget om det?

http://da.wikipedia.org/wiki/Frej

Utloggad Njalsdotter

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
SV: Tors ursprung
« Svar #59 skrivet: mars 13, 2014, 17:44 »
Jag tror inte alltid man ska dra för stora växlar på gravhögar. Även om man inte alltid kan gå ordagrant efter dem Isländska sagorna så ger t.e.x Njals saga en förträfflig bild av hur allt fungerade på vikingatid och sannolikt är detta lite representativt för sen järnålder också. Om någon dör (förvisso lite större markägare, bonde med stor gård) så sattes han i hög, inget mer med det. Jag tror det finns många högar vi inte sett och det finns ju många vi känner till men som "ligger fel" geografiskt = långt från Stockholm som gör dem mindre intressanta att undersöka.
De isländska sagorna ger en fantastiskk inblick i hur allt tedde sig för 900-1000 år sedan i Norden. Det är en skatt som jag tycker inte används tillräckligt för att förstå denna tid, möjligtvis p.g.a att de mest beskrev Island, Nogre och Västsverige men även andra landsdelar finns nämnda. Det är fantastiskt att i Njals saga läsa att det fanns en drottning som bodde i Kongahälla och som hade stort inflytande över folk i Viken och även påverkan på Danmark och Norge. Att hitta hennes grav och boning vore intressant.