Författare Ämne: TV Stenristarna  (läst 26965 gånger)

Utloggad Olle GBG

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
TV Stenristarna
« skrivet: juni 21, 2005, 18:29 »
Nå va säger ni efter första avsnittet av Stenristarna,verkar de bra eller? Jo ja de tycker ja allt,fantastiska bilder,magiska toner å seriösa forskare då måste de bara bli bra. Enda smolket i bägaren är väl egentligen bara dramatiseringen av mäniskorna,tycker de blir så amatörmässigt med en gång som t.ex. paret som "pussas", men va fan tror knappast stenisarna gjorde så utan de e ett tämligen nytt påfund,kolla på samer å indianer, som föresten egentligen e dom sista å närmsta "släktingarna tilll stenkulturen.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
TV Stenristarna
« Svar #1 skrivet: juni 21, 2005, 19:13 »
Jag håller med, programmet höll hög klass men som vanligt så lämnar rekonstruktionerna en del att önska. Kul att de inte var så "Sverigecentrerade". Jag ser fram emot nästa program. Synd att inte hemsidan håller samma höga klass. Ang kyssar så praktiserades det ju åtminstone under bronsålder så varför inte tidigare?  :wink:

/Johan
« Senast ändrad: februari 18, 2007, 12:10 av Gorm »
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
TV Stenristarna
« Svar #2 skrivet: juni 22, 2005, 20:45 »
Fint program tycker jag, såna tillfällen som man förstår varför man fortfarande betalar TV-licens (kan ni tänka er ett sån't här program i TV3?). Bra med forntidsprogram som behandlar andra tider än vikingatiden, som ju annars är det mest gångbara. Tycker att scenerna med människor var OK, tror inte att tittare i allmänhet tar alltför bokstavligt på dessa (och det gör ju inte vi heller), mest till för att ge lite forntids-stämning kring det hela. Roligt med bilderna från utgrävningarna i Motala. Och även flintsmeden var ju kul att se i aktion.

Tror det var första gången i TV man överhuvudtaget sett några kartor över baltiska issjön och isavsmältningen. Tycker denna spännande del av kvartärgeologin är en alltför sällan berättad historia. Önskar faktiskt en serie program i Sverige om vår istid och isavsmältning, landhöjning m.m. Borde kunna göras snygga datoranimationer numera. Om folk kan för lite om forntiden så kan de ännu mindre om dessa saker som ju har påverkat vårt landskap så mycket.

Såg förresten också Arns Rike igår, för andra gången faktiskt. Är ingen beundrare av Jan Guillou men jag måste säga att det här första programmet om konflikterna mellan Erikska och Sverkerska ätterna och slagen vid Kungslena och Gestilren är riktigt bra. Synd på programmet bara att det ska belastas av reklamavbrott just när man börjar få upp medeltidskänslan.

Annars är mina absoluta favoritprogram åt detta håll de som Maja Hagerman gjorde för några år sedan, snacka om behagligt flyt!

/Mats

Utloggad Olle GBG

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
TV Stenristarna
« Svar #3 skrivet: juni 25, 2005, 11:31 »
Håller helt å hållet me, å innan Maja va de Dag Stålsjö.

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
TV Stenristarna
« Svar #4 skrivet: juni 25, 2005, 18:14 »
SVT håller på att spela in arkeologiprogram under hela sommaren som jag tror ska visas i höst. Bl a med Mats Burström, så håll i er, mer kommer!
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Nihonshu

  • Medlem
  • Antal inlägg: 65
TV Stenristarna
« Svar #5 skrivet: juni 25, 2005, 20:33 »
Tyckte personligen att serien, likt de flesta arkeologer, spekulerar hej vilt och förhastat kring vad de olika hällristningarna har för betydelse. En sak som förbryllar och irriterar mig är de evinnerliga påståendena om att alla motiv är religiösa motiv!

Det känns lika osannolikt som att påstå att alla saker vi klottrar ner idag är religiöst.

Tags tex, knappast något som uppstod med sprayflaskan. Men nej, vi skall göra om allt vi ser avbildat till något religiöst eftersom forntidens människor såklart var jättereligiösa och inte gjorde mycket annat än dyrkade gudomar... snälla nån säger jag.. skulle inte forntidens människor ägna sig åt annan bildkonst än religiös? Vad är det för dogmatik.

Sen tycker jag inte om Göran Burenhults uttalanden i serien (delvis). Han har påstått ett och annat dumt i sina dagar, men påståendet att de minsann var exakt lika som vi var känns inte bara oerhört konstigt (med tanke på att de lever i en värld med HELT andra saker och vi ÄR en produkt av vår omgivning), det känns även inte sammanhängande. Hur kan  "hällristarna" ena stunden vara moderna, andra stunden superreligiösa människor som håller på med religiösa riter hela dagarna, knappast speciellt modernt. Knappast speciellt logiskt resonerat.

Nej serien är intressant och kul, men jag tycker den är oerhört spekulativ och förhastad i sina slutsatser.

Sen kunde SVT väl ändå sända den lite mer regelbundet veckomässigt i klassisk manér och inte komprimerat under några dagar så man missar hälften. Det är väl någon sommarjobbare på SVT som bestämt tablån.

Utloggad Nihonshu

  • Medlem
  • Antal inlägg: 65
Re: TV Stenristarna
« Svar #6 skrivet: juni 25, 2005, 20:43 »
Citat från: "Olle GBG"
Nå va säger ni efter första avsnittet av Stenristarna,verkar de bra eller? Jo ja de tycker ja allt,fantastiska bilder,magiska toner å seriösa forskare då måste de bara bli bra. Enda smolket i bägaren är väl egentligen bara dramatiseringen av mäniskorna,tycker de blir så amatörmässigt med en gång som t.ex. paret som "pussas", men va fan tror knappast stenisarna gjorde så utan de e ett tämligen nytt påfund,kolla på samer å indianer, som föresten egentligen e dom sista å närmsta "släktingarna tilll stenkulturen.


Jag skulle nog vilja påstå att du har betydligt äldre stenålderskulturer kvar i aboriginerna och i vissa papuanska folk (även om det idag är väldigt uppblandat med det moderna).

 Ps. Inuiter är från typ 1200talet. Inte speciellt mycket stenålder. Och deras förfäder "Thule" är från 500 eKr ca.  Det är en relativt modern jakt och fångstkultur som lever i en extrem miljö och då knappast är representativa för jakt och fångstfolk genom tiden.

Och skulle inte samer traditionellt sett  kyssas? Det får du gärna styrka med någon källa.

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
TV Stenristarna
« Svar #7 skrivet: juni 25, 2005, 21:23 »
Jo, jag kan hålla med att mycket tolkas till det religiösa. Ibland undrar man om folk på den tiden hade tid att äta, men det troliga är att den sekularisering vi lever i i dag knappast går att använda som bas för våra antaganden. All kult världen över har saker gemensamt som alla verkar dela. Och det är att kulten försöker att hantera alla de faktorer som människan inte rår över, dvs födelsen, livet, döden, näringen, solens gång på himlen, årstider osv. Vi är så upplysta idag att vi vet vad vi kan påverka och inte. Men, precis som kulten försöker vi även i vårt sekulariserade samhälle rå på "olyckan" med försäkringsbolag, amuletter, ritualer osv. Vi är inte så annorlunda som vi tror. Och en del hoppar fortfarande över A-locken i gatan för de betyder otur. Och hur ska man då se på kulten, jo, det är ett sätt att försöka skydda sig. Om man jämför med nu levande jägar/samlarkulturer som inte har koll på rymden, livet, blindtarmen, brandvarnare och ett jättebra avtal hos FOLKSAM så existerar en helt annan projicering av oro. Fler ritualer, fler regler och omentolkningar osv. Kulten/religionen går även ut på att placera sig i ett större sammanhang genom den lilla historien. Att se sin egen betydelse i det stora är viktigt. Egentligen kan man ju fundera på detta med kult om man läser t ex folktro på 1800-talet. En del idéer är så galna att man blir alldeles stum. Hur värk botas, hur troll skräms bort och hur man påverkar än det ena än det andra genom att gå motsols eller medsols under månen i nedan eller inte. Ganska så obegripligt, men det gav säkerligen en otrolig tröst i att försöka påverka och göra allt som stod i ens makt att hjälpa. Om det var så för 150 år sedan kanske det fans en hel del som vi aldrig skulle förstå från bronsåldern. Som människooffer. Eller antropofagiska riter. Dessutom har vi rätt mycket hyss för oss idag som definitivt kan tolkas som kult och ritual. Titta bara på det som räknas som rent eller orent.
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Olle GBG

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
TV Stenristarna
« Svar #8 skrivet: juni 25, 2005, 21:30 »
Samer? Förlåt ja tänkte på eskimåer.

Utloggad Nihonshu

  • Medlem
  • Antal inlägg: 65
TV Stenristarna
« Svar #9 skrivet: juni 26, 2005, 01:01 »
Citat från: "nina"
Jo, jag kan hålla med att mycket tolkas till det religiösa. Ibland undrar man om folk på den tiden hade tid att äta, men det troliga är att den sekularisering vi lever i i dag knappast går att använda som bas för våra antaganden. All kult världen över har saker gemensamt som alla verkar dela. Och det är att kulten försöker att hantera alla de faktorer som människan inte rår över, dvs födelsen, livet, döden, näringen, solens gång på himlen, årstider osv. Vi är så upplysta idag att vi vet vad vi kan påverka och inte. Men, precis som kulten försöker vi även i vårt sekulariserade samhälle rå på "olyckan" med försäkringsbolag, amuletter, ritualer osv. Vi är inte så annorlunda som vi tror. Och en del hoppar fortfarande över A-locken i gatan för de betyder otur. Och hur ska man då se på kulten, jo, det är ett sätt att försöka skydda sig. Om man jämför med nu levande jägar/samlarkulturer som inte har koll på rymden, livet, blindtarmen, brandvarnare och ett jättebra avtal hos FOLKSAM så existerar en helt annan projicering av oro. Fler ritualer, fler regler och omentolkningar osv. Kulten/religionen går även ut på att placera sig i ett större sammanhang genom den lilla historien. Att se sin egen betydelse i det stora är viktigt. Egentligen kan man ju fundera på detta med kult om man läser t ex folktro på 1800-talet. En del idéer är så galna att man blir alldeles stum. Hur värk botas, hur troll skräms bort och hur man påverkar än det ena än det andra genom att gå motsols eller medsols under månen i nedan eller inte. Ganska så obegripligt, men det gav säkerligen en otrolig tröst i att försöka påverka och göra allt som stod i ens makt att hjälpa. Om det var så för 150 år sedan kanske det fans en hel del som vi aldrig skulle förstå från bronsåldern. Som människooffer. Eller antropofagiska riter. Dessutom har vi rätt mycket hyss för oss idag som definitivt kan tolkas som kult och ritual. Titta bara på det som räknas som rent eller orent.


För att göra en etnografisk jämförelse:
Hur religiösa är dagens primitiva existerande jakt och fiskefolk? Inte så enormt nej i jämförelse med grupper som lever mitt i det sekulariserade samhället, iaf inte så att allt de gör handlar om något religiöst. Varför skulle då ett jakt och fiskefolk för "8000 år sen" vara så enormt mycket mer religiöst?

Jag tycker det snarare verkar handla om att vi gärna vill mystifiera forntidens människor till att vara ädla och rena från dagens "dekadenta" sekulariserade samhälle. Det luktar den "ädle vilden" lång väg när varje skålgrop eller djurmotiv = heligt och religiöst.

Som du sa, hade de ens tid att äta pga av alla religiösa ceremonier de måste ha hållt på med? Och detta med att vi är mer sekulariserade är mer ett påstående än fakta. Det finns inget som säger att religiositet är mer grundläggande än ickereligiositet, majoritetstänkade är ju knappast relevant för vetenskapen.

Jag skulle nog vilja påstå att det fanns gott om pragmatiska "naturalister" ibland forntidens människor som mer ägnade sig åt sina sysslor och pilla naveln vid lediga stunder än gick omkring och var andliga hela dagen, vilket blir den bild man får fram när man lyssnar på vissa arkeologers teser om ceremonierna och livet kring hällsristningarna.

Det känns lite som att den ädle vilden, typ indianen eller aboriginen och dens alla religiösa ceremonier och den vurm vi har för det har gjort arkeologin blind och vinklad i sina tolkningar. Eller rättare sagt, lite väl snabb att överhuvutaget dra slutsatser kring vad motiven föreställer.

Jag kan inte låta bli att tänka hur vi skulle tolka Picassos Guernica idag om den var ett 5000 år gammalt motiv och inte ett 50 år gammalt motiv.... jo som något religiöst eftersom vi har bilden av forntidsmänniskan som någon med oerhört mycket religion i sin vardag... Så mycket religion att man kan ifrågasätta hur vi då har kunnat utveckla massor av avancerad sekulariserad filosofi och vetenskap.

Vi kan göra en annan parallell: Tags, de finns i massor i dag, och de finns i massor under historisk tid (dvs när vi ser vad runorna som vikingar klottrat i Hagia Sofia betyder osv). Men små symboler och bilder på hällar, varför skulle inte de kunna vara individers tags likaväl? Nej, för tags uppstod helt plötsligt med skriftspråket eller? Knappast...

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
TV Stenristarna
« Svar #10 skrivet: juni 26, 2005, 01:11 »
Citat från: "Nihonshu"
Sen tycker jag inte om Göran Burenhults uttalanden i serien (delvis). Han har påstått ett och annat dumt i sina dagar, men påståendet att de minsann var exakt lika som vi var känns inte bara oerhört konstigt (med tanke på att de lever i en värld med HELT andra saker och vi ÄR en produkt av vår omgivning), det känns även inte sammanhängande. Hur kan  "hällristarna" ena stunden vara moderna, andra stunden superreligiösa människor som håller på med religiösa riter hela dagarna, knappast speciellt modernt. Knappast speciellt logiskt resonerat.


Vad Burenhult menar är att rent bilogiskt är dagens människa identisk med bronsåldersvarianten med samma fysiska och psykiska behov. Ställ Egtvedsflickan på ett tunnelabanetåg i moderna kläder och ingen skulle se någon skillnad så länge ingen pratar med henne. Enda skillnaden är egentligen att vi idag har mångtusenårig erfarenhet vilket gör att vi troligtvis resonerar annorlunda kring saker och ting. Det hela har ju att göra med hans teorier om att vi idag har anammat en livsstil som vi inte är biologiskt anpassade för och jag är böjd att hålla med honom på den punkten.

Vidare så har ju Aboriginernas hällmålningar religiös anknytning, åtminstone enligt dem själva. Jag har svårt att tro att man skulle rista nästintill identiska skepp på flera ställen i Europa endast för att man hade tråkigt och "taggade"

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Varga

  • Administratör
  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
    • Bloggen om Aiax och Wicca
TV Stenristarna
« Svar #11 skrivet: juni 26, 2005, 01:50 »
Citat från: "Nihonshu"
Jag skulle nog vilja påstå att det fanns gott om pragmatiska "naturalister" ibland forntidens människor som mer ägnade sig åt sina sysslor och pilla naveln vid lediga stunder än gick omkring och var andliga hela dagen, vilket blir den bild man får fram när man lyssnar på vissa arkeologers teser om ceremonierna och livet kring hällsristningarna.


Du kan inte riktigt applicera det sättet som vi idag skiljer på vardag och religion med hur det såg ut i forntiden. Under forntiden så fungerade religionen som förklaringsmodel till hur världen var uppbyggd och fungerade, det finns ingen skiljelinje mellan "verkligt" och "andligt". Och med det synsättet kan vi nog med största säkerhet säga att ristningarna har med religionen och kulten att göra, för det hade allt man gjorde... oavsett om det var att gå ut och skaffa mat eller att tillverka föremål. Andlighet var inte något man ägnade sig åt en gång i veckan utan var ständigt närvarande.
De var nog lika medvetna om vad deras gudar gjorde i världen som du är medveten om att fysikens lagar påverkar din omgivning, utan att du för den sakens skull går omkring och tänker på tyngdkraften hela tiden :)

/Camilla
När allt är sagt och gjort, är mera sagt än gjort
- Amerikanskt ordspråk

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
TV Stenristarna
« Svar #12 skrivet: juni 26, 2005, 09:12 »
Citera
För att göra en etnografisk jämförelse:
Hur religiösa är dagens primitiva existerande jakt och fiskefolk? Inte så enormt nej i jämförelse med grupper som lever mitt i det sekulariserade samhället, iaf inte så att allt de gör handlar om något religiöst. Varför skulle då ett jakt och fiskefolk för "8000 år sen" vara så enormt mycket mer religiöst?
Vad menar du när du säger att de inte är särskilt religiösa? Vad grundar du det på? Det finns en hel del faktiskt om jaktriter, initieringsriter, äktenskapsriter, riter för och om djur hos dessa folk som skall påverka livet i positiv riktning. Eller totem, voodoo, extas och Ya-yari. Några har även en megalitkultur som är högst religiös och därtill blodiga offerriter. Detta är ju deras livsåskådning. Att vara religiös behöver ett förtydligande: det är när man tror att en osynlig kraft påverkar våra liv. Det kan vara allt från gudar till ödet, anfäder, eller synskhet. Religiositet måste inte ha med gudar att göra. Men man tror på en yttre kraft. Vilka grupperingar menar du med de som lever mitt i det sekulariserade samhället? Och att man behövde mer jaktlycka för 8000 år sedan känns självklart. Vi behöver det inte, om hjorten springer sin väg under en jakt så går vi till ICA istället och köper lite käk. Det känns klart som korvspad att de behövde "tur" i jakten. Hela stammen/klanen/familjen var ju beroende av detta...
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
TV Stenristarna
« Svar #13 skrivet: juni 26, 2005, 22:07 »
Citat från: "Nihonshu"

Som du sa, hade de ens tid att äta pga av alla religiösa ceremonier de måste ha hållt på med?


Tänk dej en bondmora för hundra år sedan. Hon sitter och stickar och samtidigt sjunger hon psalmer. Hon håller även ett öga på barnen, som leker i vrån, och på spisen står ett långkok och sjuder. Bondmoran ägnar sig alltså åt en religiös aktivitet, men samtidigt gör hon tre andra saker. Jag tror du föreställer dig alla religiösa saker som så otroligt avancerade och högceremoniella. Väldigt mycket av människors religiösa aktiviteter pågår ständigt utan större åthävor. För många människor i både nutid och dåtid så är religionen en integrerad del av vardagslivet.

Jag tror därtill att dagens sekulariserade ateister är mer religiösa än de vill erkänna. Exempelvis min ateistiske morfar brukade gå runt och svära långa osande ramsor trots att han inte var det minsta arg. När min mor frågade honom om det så förnekade han att han skulle ha sagt något. Han var uppenbarligen inte ens medveten om att han gick i ständig "åkallan" av djävulen. Jag har även träffat på ateister som utför enkla vardagliga blot, t.ex. andaktfullt bjuder en "helig" sten på en sup, men som inte vill kännas vid att de skulle blota när man frågar dem. För att inte tala om det skrock som många moderna människor ägnar sig åt utan att reflektera det minsta över det. Jag ser detta som goda exempel på att folk kan ägna sig åt religiösa aktiviteter utan att ens vara medvetna om det. Jag ser det som självklart att människor som därtill saknar de ateistiska skygglapparna i långt högre grad ägnar sig åt religion. Jag tror knappast att ateismen var uppfunnen på stenåldern, nej, den är något som kommit de senaste århundradena.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
TV Stenristarna
« Svar #14 skrivet: juni 26, 2005, 22:55 »
Jag tar och följer trenden och postar en tråd efter kvällens avsnitt av Stenristarna. Synd att järnåldern fick så lite plats (känndes lite inklämmt i sista stund) och de borde nog nämnt att båda runinskrifterna som visades har kristna attribut. De visades nämligen i samma andetag som de pratade om de "nya" asagudarna. Kul att bronsåldern fick så mycket uppmärksamhet, den brukar ju komma i skymundan i vanliga fall.  

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Jesper

  • Medlem
  • Antal inlägg: 77
TV Stenristarna
« Svar #15 skrivet: juni 27, 2005, 01:31 »
Har följt "stenristarna" med intresse men ställer mig lite frågande till något som sades i den tredje och sista delen.

"Enkla" ristningar i ett högtstående bronsålderskultur förklaras genom att de tillskrivs ett jägarfolk som bodde i skogen och som ibland kanske "sköt pilar i ryggen" på bönderna. En underlig teori enligt mitt tycke.

Har stött på liknande tankegångar fast då gällande röjningsrösen (Tror jag. Minnet kan svika.) Tidigare har forskare förklarat de röjningsrösen som finns i våra skogar som fysiska lämningar från en civilisering av det påstådda jägarfolk som bodde i våra skogar. Enligt denna tanke så var det  den jordbrukande befolkningen som kom med civilisationen och att röjningsrösena i våra skogstrakter är spår från när jägare blev jordbrukare.

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
TV Stenristarna
« Svar #16 skrivet: juni 27, 2005, 08:43 »
Gunnar! Näpp, det jag syftade på var att mycket tolkas till det rituella och religiösa inom arkeologin. Jag var helt klart otydlig med det jag skrev. Jag har absolut ingen föreställning om att hela livet var koncentrerat till religiösa företeelser dagarna i ända. Då hade folk dött av svält på kuppen. Jag var lite ironisk, men otydlg. Dock tycker jag att mitt övriga inlägg motsäger just den meningen, men det kanske bara är tydligt för mig...Idag tolkas ju relativt mycket religion in i arkeologin, mer kanske än tidigare. Detta kan ju vara en konsekvens av sekulariseringen. Nu existerar inte en fast världsbild utan nya skapelsemyter får växa fram ur rent personliga perspektiv, intuitionen blir ett redskap som tidigare varit fullständigt oacceptabelt. Mycket handlar om ritualer, embodied archaeology, ritualiserade rum och föreställningsvärldar. En större granskning av det inre, helt enkelt. Ett typiskt samtidsfenomen. Man får lätt intrycket att det enda livet handlade om var just detta. Där av utebliven tid för att äta. Självklart kan detta ha varit en del av dagen, precis som Varga/Camilla skriver, utan att man kanske gjorde stor sak av det just hela tiden. Och jag tror precis som du, Gunnar, att människan är religiös till sin läggning. Även om man inte tror på en gudauppbyggd värld. Men alla försöker vi att placera oss i ett sammanhang, antingen religiöst eller tidmässigt (arkeologiskt) eller på något annat sätt. Tänk på att Bibeln säger att jorden bara är 6000 år gammal. För inte så länge sedan kunde man inte ägna sig så mycket åt att ifrågasätta Bibeln. Arkeologin har ju initialt varit ett sätt att försöka bestämma var Edens lustgård låg, syndaflodens framfart och senare var urhemmet låg. Intressant tycker jag. Men det betyder åxå att det arkeologiska materialet ändrar utseende inom tolkningen. Nu är det fritt fram och det sätter definitivt spår som man kan se rent tolkningshistoriskt. Det tycker jag är intressant; hur materialet är detsamma, men resultaten förändras hela tiden (och då inte bara beroende av kumulativ kunskapsutveckling) TV-programmet igår var kul. Men även detta ett exempel på någons tolkning. Oerhört Kristiansen-influerat ("så här VAR det"!!!). Flera intressanta inlägg, men precis som Johan blev jag förtjust i animeringen av ristningsfigurerna som fick liv. Väldigt bra gjort. Plötsligt blev de inte så naivistiska. Nina
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
TV Stenristarna
« Svar #17 skrivet: juni 27, 2005, 10:24 »
Tillägg: Gunnar! Jag inser nu att du menade Nihonshus (?) tolkning av det jag hade skrivit. Var lite för snabb där.
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
TV Stenristarna
« Svar #18 skrivet: juni 27, 2005, 10:50 »
Jesper: De tog ju ändå upp flera tolkningar, de sa ju inte "Så här var det" utan låter tittaren själv avgöra vad han/hon anser vara mest sannolikt. Inte så populärvetenskapligt kanske men ett intressant grepp.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Nihonshu

  • Medlem
  • Antal inlägg: 65
TV Stenristarna
« Svar #19 skrivet: juni 27, 2005, 13:32 »
Citat från: "Gunnar Creutz"
Citat från: "Nihonshu"

Som du sa, hade de ens tid att äta pga av alla religiösa ceremonier de måste ha hållt på med?


Tänk dej en bondmora för hundra år sedan. Hon sitter och stickar och samtidigt sjunger hon psalmer. Hon håller även ett öga på barnen, som leker i vrån, och på spisen står ett långkok och sjuder. Bondmoran ägnar sig alltså åt en religiös aktivitet, men samtidigt gör hon tre andra saker. Jag tror du föreställer dig alla religiösa saker som så otroligt avancerade och högceremoniella. Väldigt mycket av människors religiösa aktiviteter pågår ständigt utan större åthävor. För många människor i både nutid och dåtid så är religionen en integrerad del av vardagslivet.

Jag tror därtill att dagens sekulariserade ateister är mer religiösa än de vill erkänna. Exempelvis min ateistiske morfar brukade gå runt och svära långa osande ramsor trots att han inte var det minsta arg. När min mor frågade honom om det så förnekade han att han skulle ha sagt något. Han var uppenbarligen inte ens medveten om att han gick i ständig "åkallan" av djävulen. Jag har även träffat på ateister som utför enkla vardagliga blot, t.ex. andaktfullt bjuder en "helig" sten på en sup, men som inte vill kännas vid att de skulle blota när man frågar dem. För att inte tala om det skrock som många moderna människor ägnar sig åt utan att reflektera det minsta över det. Jag ser detta som goda exempel på att folk kan ägna sig åt religiösa aktiviteter utan att ens vara medvetna om det. Jag ser det som självklart att människor som därtill saknar de ateistiska skygglapparna i långt högre grad ägnar sig åt religion. Jag tror knappast att ateismen var uppfunnen på stenåldern, nej, den är något som kommit de senaste århundradena.

Hälsningar
Gunnar


Det här visar ju att du har massor av fördomar bara. Ateism är verkligen inget nytt! Du har det redan nertecknat i Epicurus tankar under antiken även omdet sen förtrycks under 1500 år av kristen dogmatik. Du har det även till viss del i en av världsreligionerna: buddism. Vilket logiskt säger att det är bra mycket äldre som filosofiskt tankesätt och ofantligt mycket äldre som mentalt tillstånd. Eftersom att det är så att ateism är ingen lära i sig i sin grund, utan det är frånvaron av tro på gudomar.

Eftersom "gudom" är en "lära" (eller ett sk positivt påstående) man måste lära sig tro på är det rimligt att anta att frånvaron av denna lära är lika gammal. Eller vill du kanske påstå att kunskapen om eld är äldre än frånvaron om kunskap om eld? Skulle inte tro det... Applicera det på ateism/teism så förstår du förhoppningsvis att om något så kan ateism tom vara äldre än teism. Jag tror tex det är mer troligt att Australopithecus Afarensis var ateister än teister eftersom vi defakto inte har några spår av religion eller symbolik alls från dem. Jag sysslar nämligen med vetenskapligt tänkande och inte subjektiv spekulation och då är det bevisen som skall tala och inte den vinklade fantasin.

Och att någon går och svär och säger fan och helvete har absolut inget som helst med religiös tro att göra så där förstår jag verkligen inte vad du försöker ha sagt med din morfar. Ords ursprungliga betydelse etymologiskt har föga med deras applikation att göra. 99% som svär funderar inte över ordens ursprungliga betydelse utan nyttjar dem för deras allmängiltiga symboliska betydelse. Man är inte troende för att man säger "fan". Lika lite som jag är troende på tomten bara för att jag säger ordet "tomten".