Författare Ämne: Cronologia Dunensis - unik källa till Svea och Götariket  (läst 11867 gånger)

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Cronologia Dunensis - unik källa till Svea och Götariket
« Svar #20 skrivet: januari 26, 2011, 21:16 »
Nja, finnestorp ligger i randbygden mellan falbygden och larv och utanför(söder om) bebyggelseområdena i skara. Larvbygden, varnhemsbygden och falan är tre tunga centra på relativt( med svenska mått) liten yta men visst det finns fler exempel att titta på. Alvastra, Vadstena, Linköping, skänninge- östergyllen med ungefär samma kyrktäthet, kungagravar osv
Finnestorp ligger verkligen i "utkanten" precis på gränsen mellan tre härader. Östergötland har defenitivt motsvarande "centra" under medeltiden. Under folkvandringstiden verkar dock västgötland ha en mycket större införsel av guld.

MVH/Martin

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Cronologia Dunensis - unik källa till Svea och Götariket
« Svar #21 skrivet: januari 26, 2011, 21:17 »
Visst kan vi tjafsa om en km hit eller dit.. Att se på regionala centra och diskutera deras roll tycker jag är intressant. Denna form av resonemang förs just nu av forskare intresserade av exempelvis Uppåkra (Lars Larsson), Gudme (Henrik Thrane), Uppsala (Dutzko?), Slöinge, Lars Lundqvist osv. Jag tycker dessa forskares alster är oerhört spännande och inte alls galna.

MVH/Martin

Känner att dessa figurer gör sig bäst i egen tråd.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Cronologia Dunensis - unik källa till Svea och Götariket
« Svar #22 skrivet: januari 26, 2011, 21:45 »
Jag tror att det finns oerhört mycket i deras forskning som berör våra diskussioner om Svea och Götariket. Mycket av deras tankar kan nås på nätet. Det är rätt slående hur vissa centra som är tydliga redan påfolkvandringstiden även får de första klostren (eller så är det rätt sjlvklart:)

MVH/Martin

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Cronologia Dunensis - unik källa till Svea och Götariket
« Svar #23 skrivet: januari 26, 2011, 22:14 »
Jag passar på diskussionen om centralbygder och återknyter till grundfrågan. Vad jag kan utläsa av texten så ligger Julita, Alvastra och Varnhem i Svetia medan Nydala och Roma inte gör det. M a o så verkar både Väster- och Östergötland samt Mälardalen ingå i Svetia medan Småland och Gotland ligger utanför denna riksbildning och utgör en egen enhet - Godtlandia.

Att klostret i Småland, Nydala, i den kyrkliga organisationen tillhör ett stift som ligger i Svetia (Linköping) är i sig inte märkligt. Den världsliga och den kyrkliga organisationen överensstämde sällan med varandra. Exempelvis tillhörde Jämtland under hela medeltiden Uppsala stift fastän landskapet politiskt tillhörde Norge.

Jag tror inte att Godtlandia i den här texten ska översättas med "Götariket". Det är sannolikt just "Gotland" som avses. Slutsatsen blir då att Småland under mitten av 1100-talet ansågs tillhöra ett självständigt Gotland. Kanske såg smålänningarna och gotlänningarna hotet i ett expanderande svenskt kungarike och slöt sig samman i ett sista tappert försök att stå emot assimileringen?

Intressant också det där med ett eget Visbystift på 1140-talet. I senare källor så hör gotland till Linköpings stift. Till saken hör att Växjö bryter sig ur Linköpings stift och bildar eget stift under andra halvan av 1100-talet. Om Cronologia Dunensis stämmer så betyder det att Linköpingsbiskopen förlorade Småland men vann Gotland vid den här tiden.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Cronologia Dunensis - unik källa till Svea och Götariket
« Svar #24 skrivet: januari 26, 2011, 23:23 »
 Liothida: Ditt sista stycke om att Visbystift vid slutet av 1100-talet skulle försvinna och komma under Linköpings stift som kompensation för det då nybildade Växjö stift, första gången omtalad på 1170-talet (om jag minns rätt) är en intressant fundering. Jag tror dock inte att Linköping skulle ha legat under Gotland från början. Under Nydala kloster i Småland står det ju i listan att det låg "In Godlandia, Lincopensis" vilket jag inte kan få till annat än "i Götaland under Linköpings stift".   

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Cronologia Dunensis - unik källa till Svea och Götariket
« Svar #25 skrivet: januari 26, 2011, 23:57 »
Sedan är det en annan intressant sak med listan. Det har ju tidigare antagits att Alvastra skulle ha varit det första cistercienserklostret i Norden. Listan nämner emellertid redan 1138 ett kloster "Clara Sylua, In Dania, Lundensis" som man inte visste existerade tidigare. Var låg detta kloster? Tydligen inom Lundastiftets domäner vilka vid denna tid är Halland, Skåne, Blekinge och Bornholm. Eftersom det är cistercienser ska vi också söka klostret på landsbygden invid någon huvudväg vilket verkar ha varit kännetecknande för orden. Vi ska också söka en kyrka som är vigd till Maria eftersom cistercienserna med fanatism dyrkade Mariakulten.

Jag vågar mitt huvud på att Clara Sylua kan vara Lyngsjö kyrka söder om Kristianstad. Kyrkan ligger i ett för ärkebiskop Eskil viktigt område, nära Åhus som ärkebiskopen fick av kungen på 1140-talet och som blev en viktig hamn för förbindelsen norrut mot Uppsala. Kyrkan har en byggnadsstil från 1100-talet som med sin höjd och storlek inte svarar till vanliga landsbykyrkor på den tiden. Kyrkan äger dessutom ett s.k. gyllene altare från denna tid vilket är få kyrkor förunnat. Hela detta gyllene altare domineras av just Jungfru Maria. Kyrkan har också något så unikt som en dopfunt från sent 1100-tal med bilder av Thomas Beckets mord i England, mig veterligen den enda med detta motiv i sitt slag i Skandinavien. Varför detta motiv? Thomas mördades 1170 och helgonförklarades men verkade dessförinnan under ett antal år i det berömda cistercienserklostret i Pontigny i Frankrike. Jag håller inte för otroligt att han därför också tillhörde denna orden.

Här kan ni se bilder av kyrkan i Lyngsjö:
http://www.everodsbygdensforsamling.se/lyngsjo.htm Kanske en markradarundersökning kring kyrkan skulle kunna avslöja murrester under jord.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Cronologia Dunensis - unik källa till Svea och Götariket
« Svar #26 skrivet: januari 27, 2011, 08:22 »
Det här låter väldigt spännande. Finns det idag någon plan att göra en markradarundersökning?

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Cronologia Dunensis - unik källa till Svea och Götariket
« Svar #27 skrivet: februari 06, 2011, 14:49 »
Under Nydala kloster i Småland står det ju i listan att det låg "In Godlandia, Lincopensis" vilket jag inte kan få till annat än "i Götaland under Linköpings stift".   

Hade det stått "in Gothia, Lincopensis" hade jag hållit med dig, Sven, men nu står det faktiskt "Godlandia", samma geografiska beteckning som i texten används om landet där Visby ligger.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Cronologia Dunensis - unik källa till Svea och Götariket
« Svar #28 skrivet: februari 06, 2011, 15:35 »
Hade det stått "in Gothia, Lincopensis" hade jag hållit med dig, Sven, men nu står det faktiskt "Godlandia", samma geografiska beteckning som i texten används om landet där Visby ligger.

Finns det något som säger att Gotland inte var en del av Götalanden på den här tiden?

Sedan kan det ju faktiskt funnits en skillnad mellan "Gotlandia" och "Godlandia".

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Cronologia Dunensis - unik källa till Svea och Götariket
« Svar #29 skrivet: februari 06, 2011, 16:27 »
Gotland skrivs: Godtlandia

Götaland skrivs: Godlandia

Det skiljer enbart ett ”t” i namnen – men namnen är klart åtskiljbara.

Thomas
Historia är färskvara.