Författare Ämne: Cronologia Dunensis - unik källa till Svea och Götariket  (läst 11791 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Cronologia Dunensis - unik källa till Svea och Götariket
« skrivet: januari 24, 2011, 11:25 »
Denna handskrift från 1100-talet ger intressanta uppgifter om sveariket:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cronologia_Dunensis
Notera att Värnhem kloster ligger under Skara i Sveariket, medan Alvastra ligger under Uppsala och ett kloster i Småland ligger under Linköping i Götaland
och Roma kloster på gotland ligger under Visby

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Cronologia Dunensis - unik källa till Svea och Götariket
« Svar #1 skrivet: januari 24, 2011, 11:29 »
Verkligen ett fynd som bidrar till diskussionen, Karl Fredrik! Det står dock Suetia, inte Sveariket. Något man kanske skall hålla isär.

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Cronologia Dunensis - unik källa till Svea och Götariket
« Svar #2 skrivet: januari 24, 2011, 11:33 »
Passar bra in på mitt Beowulfkåseri ;D

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Cronologia Dunensis - unik källa till Svea och Götariket
« Svar #3 skrivet: januari 24, 2011, 12:22 »
Förutom frågan om göter och svear lämnar dokumentet en intressant information om Gotland och Visby. I listan står under 1163: "Gudualia, In Godtlandia, Visboiensis". Detta avser Roma kloster på Gotland men det som gör det intressant är att Visby uppenbart är upptaget som stiftsort. Jag har inte tidigare stött på att Visby skulle vara ett eget stift under 1100-talet. Det omtalas ju senare ligga under Linköpingsbiskopen. Kan inte detta indikera att Gotland så sent som 1163 ännu räknades som mera självständigt gentemot fastlandet? Och är inte detta det äldsta skriftliga omnämnandet av Visby som stad? Att döma av andra stiftsorter i listan verkar dessa ju vara tidiga städer. Finns det äldre skriftliga källor om staden Visby? Kruttornet är ju dendrokronologiskt daterat till strax efter 1157 men hur är det med skrivna källor?

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Cronologia Dunensis - unik källa till Svea och Götariket
« Svar #4 skrivet: januari 24, 2011, 22:14 »
Spännande! Hur hänger detta ihop?

Alvastra ÖG ,        in Suetia
Varnhem VG,         in Suetia
Julita Södermanland,  Suecia
Roma , Gotland,    Godtlandia
Nydala Småland,    Godlandia

MVH/Martin ???

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Cronologia Dunensis - unik källa till Svea och Götariket
« Svar #5 skrivet: januari 24, 2011, 23:22 »
Karl Fredrik och jag diskuterade detta tidigare i dag på Fotevikens museum. Uppenbart låg Västergötland och Vättern under sveabegreppet på 1140-talet medan Linköping och Småland vid samma tid låg under begreppet Götaland. Smålands och Nydalas "Godlandia" motsvarar väl Gotlands "Godtlandia" dvs att de båda områdena ingick i götarnas område vid mitten av 1100-talet. Att Alvastra låg under svearna i Uppsala stift måste ha samröre med Vättern som nord-sydlig förbindelseled. På Visingsö fanns ju också den starka kungaborgen Näs. Alvastra hade ju också jordegendomar vid Vätterns västra kust i Västergötland och det var ju också munkar från Alvastra som grundade Varnhems kloster i Västergötland. Kontakterna över Vättern är tydliga.

Det är också intressant att Västergötland och landskapen kring Mälaren till synes uppträder i ett och samma begrepp vid denna tid. Hur långt tillbaka går detta? Adam av Bremen omtalar ju på 1060-talet ofta Västergötland och Mälarområdet men han nämner faktiskt inte med ett ord Östergötland och Småland. Detta är mycket märkligt och kan kanske förklaras av att här redan vid mitten av 1000-talet fanns två olika maktkoncentrationer?

Det kan ju också noteras att när påvens utsände Breakspeare på resa från Nidaros genom våra dagars Sverige kallar till ett stort kyrkomöte 1154 för att bl.a. avgöra om Sverige kan bli ett eget ärkestift sker mötet i Skänninge i Östergötland, inte i Uppsala. Tio år senare utses emellertid en munk från Alvastra till ärkebiskop i Uppsala – ett logiskt val eftersom Alvastra som Dunensislistan visar redan tidigare låg under Uppsalabiskopen.  

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Cronologia Dunensis - unik källa till Svea och Götariket
« Svar #6 skrivet: januari 25, 2011, 21:19 »
Intressant och skulle kunna stärka tanken om Olof Skötkonung eller pappa Erik som utifrån Västergötland eller Svealand etablerar en "union". Det är dessa 2 huvudregioner som utifrån en stark konkurrens från kusin Knut i Danmark går samman. Vid denna tid har delar av Götalandskapen inte kommit med ännu. Det är kloster i de mest befolkade och fornlämningstäta områdena som ingår i "Sverige".

MVH/Martin

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Cronologia Dunensis - unik källa till Svea och Götariket
« Svar #7 skrivet: januari 25, 2011, 22:25 »
Så Varnhem och Alvastra skulle vara en bit av Sverige (läs svealand) i Götaland Marty?

Alvastra grundas 1143 efter att munkarna bjudits in av Ulvhild Håkansdotter. Drottning till Kung Sverker den Äldre. Klostret anläggs på land som möjligen är en morgongåva från Sverker. Sverker stammar från Östergötland åtminstone på fädernet, och han är förrst kung över Östergötland innan han blir kung över "Sverige" och slutligen även över Västergötland (notera att rätten att taga och vräka  inve verkar vara nåt unikt uppländskt privilegium)

Varnhem grundas sedan av munkar från Alvastra som ett dotterkloster. Det anläggs där efter att man "sökt sig fram" vi Lurö och och Lugnås.


Om dessa fakta stämmer är det väl en rimlig slutsats att Alvastra och Varnhem är synnerligen götiska och inte alls utgör små öar av " det mälardalska Sveariket" mitt i Götalands rikaste byggder.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Cronologia Dunensis - unik källa till Svea och Götariket
« Svar #8 skrivet: januari 26, 2011, 09:59 »
Varnhem är Västergötlands "tyngsta punkt" under järnåldern. Alvastra har motsvarande placering i ÖG. Vi kan nog utgå från att de släkter som styrde här hade höga ambitioner. Kung Erik S lär ha haft släkt på dessa två platser samt i Uppsala. Kanske var Erik eller Olof av rätt släktmix för att påbörja unionen mellan Götalands och Svealands tyngsta bygder. I dessa regioner finns ambitionen och resurser för att exempelvis etablera Sigtuna.

MVH/Martin

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Cronologia Dunensis - unik källa till Svea och Götariket
« Svar #9 skrivet: januari 26, 2011, 12:35 »
Jag vet inte hur du motiverar att det är tyngsta punkt i respektive landskap, men helt klart kan man väl anta att de tillhör de "tyngre".  Men klostrens grundande kan väl inte utan frågetecken sättas i samband med något riksenande.  I så fall skulle ordningen rimligen följt kungamaktens utbredning, alltså Östergötland > Mälardalen > Västergötlland men så vitt vi kan förstå grundas Viby efter Varnhem.


" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Cronologia Dunensis - unik källa till Svea och Götariket
« Svar #10 skrivet: januari 26, 2011, 17:55 »
Det är nog mer komlicerat än så. Det skall väl vara ÖG, VG, Uppland i så fall. Räknar man in Lurö så, VG,ÖG, Uppland. Tyngsta byggden är förstås ett subjektivt begrepp. Utifrån Fabechs modell med centtralplatsindikationer som ortsnamn, importfynd, vapenfynd mm så är Varnhemstrakten nog en av de "tyngsta" i dagens Sverige. På en yta av 2x2 mil med Varnhem i centrum hittar du bl a över 10 kg guld från folkvandringstiden, två av Sveriges tidigaste kloster(Varnhem/Gudhem), en av Sveriges få vikingatida städer(Skara ca 1030AD), Sveriges kyrktätaste område (Falbygden), Sveriges första stenkyrka (Varnhem) samt flera kungabegravningar från tidig medeltid (Varnhem, ev Husaby).

MVH/Martin

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Cronologia Dunensis - unik källa till Svea och Götariket
« Svar #11 skrivet: januari 26, 2011, 18:08 »
Folk som googlar in på våra diskussioner av misstag måste undra vad vi har för bokstavskombinationer i läkarjournalen. En del av mig tycker att studiet av riksbildningsprocessen är patetisk. Jag behöver defragmentera huvudet med något alkoholhaltigt snart!
Hälsningar

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Cronologia Dunensis - unik källa till Svea och Götariket
« Svar #12 skrivet: januari 26, 2011, 18:23 »

Utifrån Fabechs modell med centtralplatsindikationer som ortsnamn, importfynd, vapenfynd mm så är Varnhemstrakten nog en av de "tyngsta" i dagens Sverige. På en yta av 2x2 mil med Varnhem i centrum hittar du bl a över 10 kg guld från folkvandringstiden, två av Sveriges tidigaste kloster(Varnhem/Gudhem), en av Sveriges få vikingatida städer(Skara ca 1030AD), Sveriges kyrktätaste område (Falbygden), Sveriges första stenkyrka (Varnhem) samt flera kungabegravningar från tidig medeltid (Varnhem, ev Husaby).

MVH/Martin

Mycket intressant. Har man nån datering på när guldfynden var deponerade?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Cronologia Dunensis - unik källa till Svea och Götariket
« Svar #13 skrivet: januari 26, 2011, 18:30 »
Merparten av guldet i vikt ligger i folkvandringstid. Ove Qvist gjorde en sammanställning av guldet. Lars Lundqvist har gjort en fin kartstudie utifrån sakrala namn och guldfynd. Finns bl.a. Med i arkeologi i Norden del 2

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Cronologia Dunensis - unik källa till Svea och Götariket
« Svar #14 skrivet: januari 26, 2011, 18:32 »
Kan tilläggas att finnestorp ligger i områdets södra gränsland

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Cronologia Dunensis - unik källa till Svea och Götariket
« Svar #15 skrivet: januari 26, 2011, 20:26 »
Diskussionen är knappast patetisk eftersom riksenandet är det som hela vår historia är uppbyggt på och att det som skrivits om vår historia är uppbyggt på Svear, Uppsala Öd och ett enande med våld – som vi idag vet aldrig har ägt rum.

Jag tycker att Martys beskrivning av Varnhemstrakten är klart intressant och mycket tydlig.
Notera också att Varnhemstrakten har haft mycket få utgrävningar jämfört med Uppland.

Den kristna religionen kom tidigare till Götaländerna, hur tidigt vet vi inte men i Varnhem finns kristna gravar från slutet av 800 talet, alltså ca 200 år före det att Uppland blev kristet. Med religionen kom munkar. Med munkarna kom kunskap, inte enbart fredlig sådan utan även dåtida modern krigskonst, krigsutrustning samt taktisk kunskap. 200 år är en kort period eftersom det är enbart en siffra – men det motsvarar ca 6-7 generationer. Gå själv 6-7 generationer bakåt i din familj, jag tror att du klarar tre, max 4 generationer, sedan brukar det ta stopp. Det innebär att de kristna som kristnade Uppland hade varit kristna så lång tillbaka det var möjligt att minnas i ”mannaminne” .

En god whisky fungerar bra som defragmenteringsolja, testat och klart alltså. Dessutom tar den, enligt Darwins teorier, livet av de dåliga hjärncellerna – de bra hjärncellerna överlever!

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Cronologia Dunensis - unik källa till Svea och Götariket
« Svar #16 skrivet: januari 26, 2011, 20:57 »
I vilket områdes gränsland???    Den nämnda kvadraten om 2x2 mil?  Gör vi inte en uppsalaskola i repris nu, vi bestämmer oss för något och sen fyller vi i det?  Rent spontant fick jag uppfattningen att Marty höftade till med något och n


Vad jag kan se se missar denna kvadrat med Varnhem i centrum massor med guld, och inte ens om jag viktar allt guld hamnar Varnhem i mitten på någon kvadrat.  Gudhem, falbygdens kyrkors tyngdpunkt och skara domkyrka hamnar dessutom utanför denna ruta, domkyrkan är närmast med sina 11 km rakt väster om centrum och hamnar alltså en km utanför.  Det kan tänkas vara en obetydlig skillnad men visar hur galet det är att räkna vissa typer av fynd per ytenhet och att dra geometriska slutsatser av det.

  



" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Cronologia Dunensis - unik källa till Svea och Götariket
« Svar #17 skrivet: januari 26, 2011, 21:09 »
Nja, finnestorp ligger i randbygden mellan falbygden och larv och utanför(söder om) bebyggelseområdena i skara. Larvbygden, varnhemsbygden och falan är tre tunga centra på relativt( med svenska mått) liten yta men visst det finns fler exempel att titta på. Alvastra, Vadstena, Linköping, skänninge- östergyllen med ungefär samma kyrktäthet, kungagravar osv

Vi kanske ska säga 5x5 mil dock :-)

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Cronologia Dunensis - unik källa till Svea och Götariket
« Svar #18 skrivet: januari 26, 2011, 21:11 »
Visst kan vi tjafsa om en km hit eller dit.. Att se på regionala centra och diskutera deras roll tycker jag är intressant. Denna form av resonemang förs just nu av forskare intresserade av exempelvis Uppåkra (Lars Larsson), Gudme (Henrik Thrane), Uppsala (Dutzko?), Slöinge, Lars Lundqvist osv. Jag tycker dessa forskares alster är oerhört spännande och inte alls galna.

MVH/Martin

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Cronologia Dunensis - unik källa till Svea och Götariket
« Svar #19 skrivet: januari 26, 2011, 21:16 »
Nja, finnestorp ligger i randbygden mellan falbygden och larv och utanför(söder om) bebyggelseområdena i skara. Larvbygden, varnhemsbygden och falan är tre tunga centra på relativt( med svenska mått) liten yta men visst det finns fler exempel att titta på. Alvastra, Vadstena, Linköping, skänninge- östergyllen med ungefär samma kyrktäthet, kungagravar osv

Bättre så, det känns konstigt nog mer precist att brata om svårdefinierbara begrepp som byggder. ;D

...och Visingö, varför glömde du det`? (nu är jag lokalpatriot för jag ser Näs från min balkong!)  ;D
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"