Författare Ämne: Gammalt föremål?  (läst 4735 gånger)

Utloggad pyrola

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
Gammalt föremål?
« skrivet: januari 10, 2011, 13:50 »
Hejsan!

Jag har en spännande fråga till ER!
Har i några år haft denna lilla fina grytan som jag ropat in på en Liten Auktion i N. Bohuslän.
Har fått nedanstående svar:

1) På "Antikprat", svarade en person: Det är en äkta Tripod!

2) På "Pes" svarade en person: För mig ser det ut att vara en kopia eller replik på ett fornfynd på Gotland och gjord av Etelheims Krukmakeri. Egil Solberg?

3) På "Historiska Världar" svarade Henrik Summanen: Det ser ut att vara en trebensgryta i lergods från 1600-talet, men det kan förstås vara en modern kopia. Jag tycker att du ska registrera dig på arkeologiforum (www.arkeologiforum.se) och ställa frågan, tillsammans med bilderna, där finns det folk som har koll!

 


Utloggad Peppe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 80
    • AHIMKAR
SV: Gammalt föremål?
« Svar #1 skrivet: januari 11, 2011, 06:09 »
Hej!

Trefotsgrytor av så kalla yngre rödgods dyker upp redan under högmedeltid (kring 1300-talet) och förekommer fram i 16-1700-tal. Rent spontant ser inte din gryta medeltida ut, kanske mer då som en 16-1700-talshistoria. Men för att avgöra det med någon säkerhet bör du visa den för någon som är kunnig på keramik.

/Pierre

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Gammalt föremål?
« Svar #2 skrivet: januari 11, 2011, 12:37 »
Jag har fått höra att man kan skilja ett gammalt och ett nyproducerat keramikföremål på lukten om man fuktar det först (typ slickar på det). Ett gammalt föremål luktar tydligen inte alls.....

Utloggad pyrola

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: Gammalt föremål?
« Svar #3 skrivet: januari 11, 2011, 14:31 »
Peppe
Tack för svar!
Det vore ju fantastiskt om min trefotsgryta är 16-1700-tal. Kan den verkligen vara det?
Bomärket under grytan är väl hantverkarens? 
Jag skall försöka hitta någon som kan titta på den!
Tack ännu en gång!



Utloggad pyrola

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: Gammalt föremål?
« Svar #4 skrivet: januari 11, 2011, 15:13 »
Ragnfast
Tack för svar!
Jag har nu luktat och känner väl inget speciellt  ??? kanske, svårt att säga!
Bifogar ytterligare bilder, kanske kan dom säga ER något?

Kommer att försöka vis grytan för kunnig. Har något Tips!



Utloggad Peppe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 80
    • AHIMKAR
SV: Gammalt föremål?
« Svar #5 skrivet: januari 12, 2011, 23:22 »
Det kan inte uteslutas att grytan är en senare kopia. Men åter igen, för att vara säker måste någon kunnig se den "på riktigt". Kanske du kan börja med att höra på närmsta länsmuseum om de kan säga något eller tipsa om var du kan vända dig.

Utloggad pyrola

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: Gammalt föremål?
« Svar #6 skrivet: januari 12, 2011, 23:51 »
Peppe

Ja, jag vill heller inte riktigt släppa detta helt.
Jag skall försöka göra som du säger Peppe, att höra på närmsta länsmuseum så får vi se.
Tack för ditt engagemang!


Utloggad Runde

  • Medlem
  • Antal inlägg: 40
SV: Gammalt föremål?
« Svar #7 skrivet: januari 13, 2011, 18:02 »
Förvånandsvärt lite nagg på ett så pass "gammalt" föremål! På undersidan av de tre benen kanske man med lupp kan se hur slitspråren är riktade. På en kopia är de ofta gjorde mot sandpapper och då blir spåren relativit parallella.

Rune

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
SV: Gammalt föremål?
« Svar #8 skrivet: januari 14, 2011, 17:50 »
Utifrån de nya bilder jag ser här, så tycker jag inte att det här ser ut att vara en kopia. Nu är jag mer inne på medeltid, och jag uppfattar den här som senare, men de som gör kopior till försäljning brukar vara mycket noggrannare än vad det här ser ut att vara tillverkat. Det här är snarare ändamålsenligt. Jag tycker också att de spår som finns efter slitage ser mycket trovärdiga ut, och tänker att det vore märkligt att göra en förfalskning av en trebensgryta, det är ju inte något större ekonomiskt värde i dem på auktioner etc.

Henrik