Författare Ämne: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?  (läst 2085881 gånger)

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #5940 skrivet: mars 03, 2014, 16:29 »
Så det är altså människor som jämförs med vilda djur som går i kyrkorna i Värmland? Knappast. Adam skriver att skridfinnarna styrs från Helsingland i båda kapitlen.

1. Här tolkar du väl in meningar som texten i sej själv inte reflekterar.

Kan orsaken vara att du inte känner till den jaktform där man 'springer' eller "skrider" - främst på skidor - så man småningom hinner i kapp med rådjur, lon, ulv eller järv?

När någon "åker fortare än tåget" betyder det inte nödvändigtvis att personen i fråga är lokförare. Det räcker länge med en Porsche och en motorväg.

2. När Adam (sen) skriver att Värmland OCH skridfinnarna styrs från Helsingland så kan det svårligen uppfattas på mer än ett sätt.

Sen kan man lägga andra källor till Adams uppgift - och dra paralleller mellan det gamla Hälsinglands 'skridfinnar' och de senare källors "finnar", "kvener" och "qvenska birkarlar" - jämte det moderna Norrlands 'svedje-finnar' och 'skogsfinnar'.

Ett antal avhandlingar om finnar och finn-namn i Nordens större skogstrakter visar att dom finsk-språkliga folken - som kvener, vener, vender och finnar - bott  i många av Nordens större skogs- och fjäll-trakter. Efter unionen mellan "svear, götar och vender" finns dom även i Sveriges södra delar. Harri Blombergs epistlar om finnar och finn-namn i Östergötland ger endera exempel;

http://sydaby.eget.net/mig/finn.html
« Senast ändrad: mars 03, 2014, 17:00 av Boreas »
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #5941 skrivet: mars 03, 2014, 17:43 »


2. När Adam (sen) skriver att Värmland OCH skridfinnarna styrs från Helsingland så kan det svårligen uppfattas på mer än ett sätt.




Njaaaa



Jag är ingen hejare på latin, men tyska behärskar jag väl. och jag har uppfattningen att den tyska översättningen är "neutralare" än den svenska


Citera
im Norden die Wermilanen nebst den Scritesinen, deren Hauptstadt Halsingland ist;

på Svenska

I norr, Wermilanen tillsammans med Scritesinen, vars huvudstad är Halsingland

Det kan faktiskt inte sägas vara svårt att uppfatta på olika sätt, eftersom "vars/deren" kan reflektera antingen till både Wermilanen och Scritesinen, eller enbart till Scritesinen eftersom Scritesinen uppenbarligen är en pluranform.


Att Helsingland är värmlänningarnas huvudstad är alltså en av minst två möjliga tolkningar!



" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #5942 skrivet: mars 03, 2014, 18:10 »
Varför är inte helsinglanden skridfinnarnas hemvist, men att de finns inom ett större område. Arkeologiskt vet vi ju att Samer fram till 1700-talet ut finns från områden strax utanför Oslo till Norrlandskusten och inlanden norrut, men sedan är de bortassimilerade inom S tredjedelen.
Officiellt finns ju ingen samisk kontinuitét inom Dalarna, Bergslagen, Värmland, men arkeologerna vet ju att det finns tydliga samiska fynd och boplatser inom nämnda, fram till samrerna "försvinner" in i den svenska folkmassan.

Adams beskrivning kan på sitt sätt stämma, om han har uppfattat det som att alla samer styrs från de helsingska hållet.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #5943 skrivet: mars 03, 2014, 20:29 »

Njaaaa



Jag är ingen hejare på latin, men tyska behärskar jag väl. och jag har uppfattningen att den tyska översättningen är "neutralare" än den svenska


på Svenska

I norr, Wermilanen tillsammans med Scritesinen, vars huvudstad är Halsingland

Det kan faktiskt inte sägas vara svårt att uppfatta på olika sätt, eftersom "vars/deren" kan reflektera antingen till både Wermilanen och Scritesinen, eller enbart till Scritesinen eftersom Scritesinen uppenbarligen är en pluranform.


Att Helsingland är värmlänningarnas huvudstad är alltså en av minst två möjliga tolkningar!

Hälsingland som "huvudstad"?!

Det var nog inte vad jag skulle kalla en "neutralare" översättning - med häller en "slarvigare". Vill du bidra till folkets upplysning får du troligen titta närmare på originalen:

Citera

Capitulum 24.

Inter Nordmanniam et Sueoniam Wermilani et Finnédi degunt, et alii; qui nunc omnes sunt christiani, respitiuntque ad Scaranensem ecclesiam. In confinio Sueonum vel Nortmannorum contra boream habitant Scritefini, quos aiunt cursu feras praeterire. Civitas eorum maxima Halsingland, ad quam primus ab archiepiscopo designatus est Stenphi episcopus, quem ipse mutato nomine Symonem vocavit.

Qui etiam multos earundem gentium sua praedicatione lucratus est. Praeterea sunt alii numero carentes Sueonum populi, de quibus ad christianitatem conversos accepimus solos Gothos, Wermilanos et partem Scritefinorum, vel qui illis vicini sunt.


Capitulum 25.

Igitur ut brevem Sueoniae vel Suediae descriptionem faciamus: haec ab occidente Gothos habet et civitatem Scaranem, a borea Wermilanos cum Scritefinnis, quorum caput Halsingland, ab austro longitudinem habet illius Baltici maris, de quo ante diximus; ibi civitas magna Sictone.

Ab oriente autem Ripheos montes attingit, ubi deserta ingentia, nives altissimae, ubi monstruosi hominum greges ultra prohibent accessum.



Texten finns numer på nät - inkl. scoliernas kommentarer:
http://hbar.phys.msu.su/gorm/chrons/bremen.htm#descrip

Den kritiska sentensen lyder alltså: "borea Wermilanos cum Scritefinnis, quorum caput Halsingland"

Vilket ord-för-ord betyder: "norra - Värmland - med - Skrid-finnarna, vars - huvud/säte/kapitel - Helsingland."

Tycker därför det svenska ordavalet ("styrs från Helsingland") är väl så bra som den tyska översättning du lär använda.

Sen skal man observera att Adam faktisk skriver "norra Värmland".

Det stämmer ju även bättre med vad man annars vet om saken i fråga. Alltid lär man sej något.  ;D
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #5944 skrivet: mars 03, 2014, 20:36 »
Tycks minnas att någon saga nämner en samekung i Närke, men kanske jag minns fel.

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #5945 skrivet: mars 03, 2014, 20:49 »
Boreas!

Så här skriver du först:

    " ... i norr värmlänningarna med skridfinnarna som styrs från Helsingland."

I nästa inlägg skriver du så här

    "När Adam (sen) skriver att Värmland OCH skridfinnarna styrs från Helsingland ... "

Hur seriöst är det :) Det är väldigt stor skillnad på "med" och "OCH". Oavsett kan man också göra denna tolkning:

    " ... i norr värmlänningarna, med skridfinnarna som styrs från Helsingland."

Notera komma-tecknet.

Ta det här exemplet:

    "I ett hus bor en man med en katt som tillhör min bror"

Med ditt sätt att resonera så tillhör både mannen och katten min bror

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #5946 skrivet: mars 03, 2014, 21:01 »
Boreas!

Så här skriver du först:

    " ... i norr värmlänningarna med skridfinnarna som styrs från Helsingland."

I nästa inlägg skriver du så här

    "När Adam (sen) skriver att Värmland OCH skridfinnarna styrs från Helsingland ... "

Hur seriöst är det :) Det är väldigt stor skillnad på "med" och "OCH". Oavsett kan man också göra denna tolkning:

    " ... i norr värmlänningarna, med skridfinnarna som styrs från Helsingland."

Notera komma-tecknet.

Ta det här exemplet:

    "I ett hus bor en man med en katt som tillhör min bror"

Med ditt sätt att resonera så tillhör både mannen och katten min bror

Utmärkt. Du kan väl dryfta dina grammatiska insikter med dom som översatt Adam till svenska - och som jag använde i mitt första inlägg i saken.

Först ute var ju Peringskiöld, vars översättning lyder:

Citera

Förthenskul at wi nu mågom giöra en kort beskrifning öfwer Swerigc, så hafwer thet Götherna wester vt belägna samt sta­den Scara, norr vt Wermeland med Skritt Finnarna, hwilkas hufwudort är Helsingaland; på södre sidan sträcker thet sig lika långt med thet Be/tiska hafwet, om hwilket wi tilförene hafwom talat, ther är then store staden Sigtuna 

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #5948 skrivet: mars 03, 2014, 21:27 »
Hälsingland som "huvudstad"?!

Det var nog inte vad jag skulle kalla en "neutralare" översättning - med häller en "slarvigare". Vill du bidra till folkets upplysning får du troligen titta närmare på originalen:


Texten finns numer på nät - inkl. scoliernas kommentarer:
http://hbar.phys.msu.su/gorm/chrons/bremen.htm#descrip

Den kritiska sentensen lyder alltså: "borea Wermilanos cum Scritefinnis, quorum caput Halsingland"

Vilket ord-för-ord betyder: "norra - Värmland - med - Skrid-finnarna, vars - huvud/säte/kapitel - Helsingland."

Tycker därför det svenska ordavalet ("styrs från Helsingland") är väl så bra som den tyska översättning du lär använda.

Sen skal man observera att Adam faktisk skriver "norra Värmland".

Det stämmer ju även bättre med vad man annars vet om saken i fråga. Alltid lär man sej något.  ;D




Den tyska översättningen förklaras säkert med kombinationen civitas eurom maxima i föregående kapitel. Nog ges även där tolkningsutrymme, inte tu tal om det.


Inte desto mindre.  I skandinavien finner man Sverige och Norge, med sina fjordar. Den meningen behöver inte betyda att det är Sverige som har fjordar.   




Meningen kan alltså tolkas på olika sätt, vilket var poängen, som du mycket väl vet.



" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #5949 skrivet: mars 03, 2014, 21:39 »



Den tyska översättningen förklaras säkert med kombinationen civitas eurom maxima i föregående kapitel. Nog ges även där tolkningsutrymme, inte tu tal om det.

Inte desto mindre.  I skandinavien finner man Sverige och Norge, med sina fjordar. Den meningen behöver inte betyda att det är Sverige som har fjordar.   


Nu divergerar du från temat, genom att repetera samma vemvets retoriska allvisa. Kunde han inte hålla sej till saken och ta i tu med texten i fråga...?

Citera
Meningen kan alltså tolkas på olika sätt, vilket var poängen, som du mycket väl vet.

"Nu är jag grön".

Dom flesta texter - som ovanstående utsago - får tolkas. Speciellt om man vill förstå häller än missförstå en innebörd. Det borde vara onödigt dosera om lillebrors katter och fjordarna Sveriges fjordar för att lösa det här pusslet.

Frågan var hur man kan översätta denna text - till en meningsbärande och mest möjligt riktig svenska. Vilket är något annat än en ren tolkning. Det kan envar göra, därefter. 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #5950 skrivet: mars 03, 2014, 21:56 »
Nu divergerar du från temat, genom att repetera samma vemvets retoriska allvisa. Kunde han inte hålla sej till saken och ta i tu med texten i fråga...?

"Nu är jag grön".

Dom flesta texter - som ovanstående utsago - får tolkas. Speciellt om man vill förstå häller än missförstå en innebörd. Det borde vara onödigt dosera om lillebrors katter och fjordarna Sveriges fjordar för att lösa det här pusslet.

Frågan var hur man kan översätta denna text - till en meningsbärande och mest möjligt riktig svenska. Vilket är något annat än en ren tolkning. Det kan envar göra, därefter.


såja, du valde inledningsvis att lägga fokus på huvudstad eller inte, varför jag satte saken i sitt sammanhang innan jag valde att gå till sakens huvudfråga, och poängtera att det var den som var av vikt. Alltså hur det som står kan tolkas och om den endast svårligen kan tolkas på flera sätt som du påstod!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #5951 skrivet: mars 03, 2014, 22:47 »

såja, du valde inledningsvis att lägga fokus på huvudstad eller inte, varför jag satte saken i sitt sammanhang innan jag valde att gå till sakens huvudfråga, och poängtera att det var den som var av vikt. Alltså hur det som står kan tolkas och om den endast svårligen kan tolkas på flera sätt som du påstod!

Nu för du en ren pseudo-diskussion - som en digression till vemvets (ursprungliga) feltolkning - vilket leder temat ut ur sitt sammanhang...  ::)

Diskussionen utgick från en redan översatt text - vilken fortfarande lyder så här:

Citera

Kapitel 25

Jag ska nu ge en kort beskrivning av svearnas land (Sueoniae) eller Sverige (Suediae): i väster innefattar det götarna och samhället Skara, i norr värmlänningarna med skridfinnarna som styrs från Hälsingland, i söder det förut omtalade baltiska havet i hela dess längd. Där ligger det stora samhället Sigtuna. I öster slutligen gränsar det till de ripheiska bergen, där det finns väldiga ödemarker och höga snömassor...


Den tolkning vemvet gjorde av Värmlands politiska status - och dom skidlöpande skrid-finnarnas snabbhet, kondition och jaktformer - kan fortfarande inte försvaras ut från denna text. Vad jag påpekade var att denna passus svårligen kan tolkas på mer än ett sätt. Det påståendet har inte rubbats en cent av dina kommentarer...

Poängen var (hursomhelst) den politiska organisation i det Sverige som Adam beskriver - vars ursprung får sökas i det gamla Sverige, innan landet besöktes av Knut den Store och Sigfrid, jämte Adalvard, Svein Ulfsson och kristendomens lagar.

Vad du "tillförde" debatten var alltså något ganska annat - nämligen en tvekan om översättningen, från Adams latinska original. Vilket jag OCKSÅ svarade på - ändock flera gånger. Utan att du häller här lyckas övertyga ngn om att dom texter som numer föreligger är felaktiga.

Den version jag använde i mitt första inlägg står alltså fortfarande - och används av dagens forskare på Adams texter. Här ett citat från en tidigare diskussion om temat "Adams väderstreck" - med bl.a. Börje Sanden:

Citera

Utgångspunkten för Adams väderstrecksanvisningar utgår som vanligt i Adams text från en tänkt färd längs den norra stranden av Östersjön.

I kap 23, strax före hans beskrivning av de svenska orterna, har han utan att nämna några väderstreck sagt att han kommit fram till götarnas land och funnit att Östergötland sträcker sig  ända till Birka. Han har personligen inte rest runt i Sverige.

När Adam i kapitel  25 bestämmer sig för göra en kort beskrivning av ’sveonernas’ land är utgångspunkten den plats där han kommer  fram till götarnas land, dvs från en position vid Kalmar, som är den första större orten man kommer till, när man lämnat Danmark.

Därifrån säger han att götarna finns i väster, norr därom bor värmlänningarna och skridfinnarna som styrs från Hälsingland. Söder ut (från Hälsingland). Vid det ’baltiska havet’ ligger Sigtuna och i öster  finns de Ripheiska bergen osv.

Jag ser inget fel i den beskrivningen. Adam har inte alls någon avsikt att placera orter i de fyra väderstrecken. Det begreppet var något helt främmande på Adams tid.


http://www.ukforsk.se/lokalhistforsk/Forskning/Notapparaten.htm

Kan svårligen se att din hänvisning till en tysk version av Peringskiöld har gett någon orsak att ändra uppfattning om ovan citerade version från 1984, signerad Emanuel Svenberg och digitaliserad av Örjan Martinsson - under hans forskning på det gamla Helsingland - som en del av "Svearikets vagga".

http://www.tacitus.nu/svenskhistoria/land/halsingland2.htm

Kanske man nu kan återgå till den debatten OCH trådens ämne, bådda?  :lol:
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,4226.msg67549.html#msg67549

 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #5952 skrivet: mars 03, 2014, 23:27 »
Så din tolkning är alltså att svear betydde "vi själva" på Ansgars, Rimberts och Adams tid, under vikingatiden när de här runorna skrevs? Sedan ändrades betydelsen. Jag kan inte tolka dig på något annat sätt.

Nej, verkligen inte. Vad jag skrev var att det är tolkningen av ordets ursprungliga betydelse när namnet myntades, troligtvis under proto-germansk eller urnordisk tid. Under vikingatiden hade det nog övergått till att bara vara ett namn som sannolikt inte ens var genomskinligt rent betydelsemässigt längre.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #5953 skrivet: mars 03, 2014, 23:40 »
Nu för du en ren pseudo-diskussion - som en digression till vemvets (ursprungliga) feltolkning - vilket leder temat ut ur sitt sammanhang...  ::)

Diskussionen utgick från en redan översatt text - vilken fortfarande lyder så här:

Den tolkning vemvet gjorde av Värmlands politiska status - och dom skidlöpande skrid-finnarnas snabbhet, kondition och jaktformer - kan fortfarande inte försvaras ut från denna text. Vad jag påpekade var att denna passus svårligen kan tolkas på mer än ett sätt. Det påståendet har inte rubbats en cent av dina kommentarer...
 


Nej, jag kommenterar helt enkelt ditt påstående eftersom jag finner det tveksamt. Detta då andra översättningar, samt så vitt jag kan förstå även latinska avskrifter, inte alls skriver "som styrs av" utan det som senare nämnts, huvudstad och huvudort eller caput. Detta är högst relevant eftersom det är Adams beskrivning som är av värde, inte en översättares många hundra år senare.


Därför reagerar jag på att du säger att meningen kan missförstås, och redogör varför jag tycker det!  Jag tror de flesta som l'ser inser min poäng, även du!




 Din kommentar om skridfinnarnas snabbhet har jag inte alls kritiserat, och ser inte heller någon anledning att göra då jag instämmer i den.




" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #5954 skrivet: mars 04, 2014, 00:15 »

Nej, jag kommenterar helt enkelt ditt påstående eftersom jag finner det tveksamt. Detta då andra översättningar, samt så vitt jag kan förstå även latinska avskrifter, inte alls skriver "som styrs av" utan det som senare nämnts, huvudstad och huvudort eller caput. Detta är högst relevant eftersom det är Adams beskrivning som är av värde, inte en översättares många hundra år senare.


Den föreliggande svenska text - från Emanuel Svenberg (1984) var hela grundlaget för diskussionen mellan vemvet och mej. Min tolkning av denna text - som den nu engång lyder - har vemvet ifrågasatt, men inte du.

Substansen i din kritik rättar sej mot Svenbergs översättning - och det är, som sagt, en annan sak. Din poäng er helt ok - givetvis - så länge du hänvisar kritiken till rätt adressat. Att jag själv tycker Svenbergs korrektion är en logisk anpassning till dagens verklighet är så en annan sak.

Vad Adam verkar ha missat är att 'Helsingia' - i betydelsen 'Helsingland' - inte är en ort, men en landsdel. På en annan sida KAN det tänkas att Adams "Helsingia" myntar på en ort med ett gammalt hövdingasäte ('kungasäte') med 'helsing' som namn-rot - som i Helsing-tuna eller Helsinge, eventuellt den (numer) mytiska Helstad.

Sen får du ju hursomhelst begrunda din kritik med hänvisning till originalkällan - varför jag snällt plockade fram den...  :D 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #5955 skrivet: mars 04, 2014, 00:58 »
Varför är inte helsinglanden skridfinnarnas hemvist, men att de finns inom ett större område. Arkeologiskt vet vi ju att Samer fram till 1700-talet ut finns från områden strax utanför Oslo till Norrlandskusten och inlanden norrut, men sedan är de bortassimilerade inom S tredjedelen.
Officiellt finns ju ingen samisk kontinuitét inom Dalarna, Bergslagen, Värmland, men arkeologerna vet ju att det finns tydliga samiska fynd och boplatser inom nämnda, fram till samrerna "försvinner" in i den svenska folkmassan.

Adams beskrivning kan på sitt sätt stämma, om han har uppfattat det som att alla samer styrs från de helsingska hållet.

Adam skriver inte ett ord om 'samer', men om 'skridande finnar'.

Dom områden som här nämns har sen förhistorisk tid bebotts av finsk-språkliga, som 'finnar' helt enkelt - skridande eller inte. I forn-nordiska och andra källor kan dom finsk-språkliga kallas vender, vaner/vener och kvener, jämte finnar, skridfinnar och terfinnar.

Att uppfatta "Komsa-kulturen" som (enbart) samisk och finn-namnen i Skandianvien som ett minne från samer - istället för finnar - är mao. mycket tveksamt. 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #5956 skrivet: mars 04, 2014, 10:34 »
Citera
Texten finns numer på nät - inkl. scoliernas kommentarer:
http://hbar.phys.msu.su/gorm/chrons/bremen.htm#descrip
Den kritiska sentensen lyder alltså: "borea Wermilanos cum Scritefinnis, quorum caput Halsingland"

Vilket ord-för-ord betyder: "norra - Värmland - med - Skrid-finnarna, vars - huvud/säte/kapitel - Helsingland."

Tycker därför det svenska ordavalet ("styrs från Helsingland") är väl så bra som den tyska översättning du lär använda.

Sen skal man observera att Adam faktisk skriver "norra Värmland".

Det stämmer ju även bättre med vad man annars vet om saken i fråga. Alltid lär man sej något.
Norra Värmland stämmer med arkeologin. I det perspektiv texten får, så utpekas snarare skkridfinnarna som undersåtar i ett helsingland, vilket kan vara logiskt mot bakgrund att många av dem var halvnomader och har rört sig i Ö-V riktning snarare är N-S. Våra historiker tror alltid att N-S var de viktigaste kontaktvägarna längst tillbaka, men så är det ju inte. Långt ifrån.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #5957 skrivet: mars 04, 2014, 10:38 »
Citera
Att uppfatta "Komsa-kulturen" som (enbart) samisk och finn-namnen i Skandianvien som ett minne från samer - istället för finnar - är mao. mycket tveksamt. 
Innan Gustav Vasas administratörer definierade begreppen, så var "finne" detsamma som "same". Eller snarare en befolkning som levde av en blandad ekonomi där det ingick halv- resp helnomadism, fastboende jordbruk resp fiske, med starka nyttjanden av svedjebruk inom ALLT jordbruk, samt jakt, fiske och ALLT hantverk (dit räknades då även metallhantering).
 
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #5958 skrivet: mars 04, 2014, 14:33 »
Egentliga finlands historia är intressant. Verkar haft en germansktalande befolkning länge men väldigt gles och något händer under senvikingatiden liksom på Åland. Närmast en avbefolkning. Först med korstågen återbefolkas området, nu med rikssvenskar och Ålänningar, liksom fö även den nordvästliga delen av Estland som även den varit mkt glest befolkat före.

Före avfolkningen har vi benämningar som Sithoner, grannar till Svearna och räknas in bland germanerna vilket förvisso väcker tankar. Vilka var finnarna, skilda åt gentemot skridfinnarna? Tavaster och Kareler var självständiga folknamn och möjligt Finnar men till skilnad är namnet finne inte finskt, suomilainen eller liknande medans tavaster och karelare är väl finskt. Mao torde finland som benämning vara antingen en svensk benämning på finsk-ugrisk talande folk och lappar på det som benämns som skridfinnar. Blandkulturen på gemensam mark som eg finland är liksom det motsatta kan skönjas på svenska sidan var möjligen då en mer geografiskt beskrivande namn medans de två andra finsktalande folken behöll sina egennamn.
Erik

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #5959 skrivet: mars 04, 2014, 17:19 »
Innan Gustav Vasas administratörer definierade begreppen, så var "finne" detsamma som "same".
 

1. Enligt vem?
2. När - och varför - fick dom sen byta namn, från "finnar" till "samer"?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”