Du är ett klockrent A Boreas.
"Klokrent A" - enligt vem, annan än dej själv?
Här måste du igen uppträda som både lagbildare, åtalere och domare i en och samma veva - utan en tanke på vad andra, ens inte den 'åtalade' själv, månne mena om saken. Ovett i system, med andra ord.
Jag är blott en tvivlare,
Aha. Nu också som agnostiker?
Då ser vi alla fram till att du - efter alla dessa år med tvärsäkerhet - kommer avslöja din
tvivel om den forn-nordiska litteraturen som
något annat än spekulationer - och Hr. Sturlasson som
något annat än en fifflare.
om din sak var så stark så kan man tycka att du borde ha ha lyckats övertyga mig. Och om det kan skyllas på mitt bristande förstånd, så borde nog rimligen någon mer kunnig, t.ex. ideligen nämnda historiker, kanske ändå förstått.
Du kan inte övertygas om något du vägrar diskutera. Kolla frågorna i mitt förra inlägg. Dom unvek du galant.
Sen kan man undra vilka historiker du egentligen relaterar till - annat än NE och den auktoriserade treklövern Andersson, Harrisson och Östberg?
Lulle Lindquist? Carl Löfing? Ingmar Nordgren? Anders Kalif? Lars Bägerfält? Torgrim Titlestad?
Nu är det inte så, varför du nog får acceptera att jag även om jag respekterar din djupa kunskap om källorna, inte alls instämmer i de mycket långtgående slutsatserna du drar. Inte minst gäller det för svear och götar vilka du tillskriver definitioner som jag ingen annanstans hört.
Då får du mao. försöka tänka själv - och inte
alltid ropa efter auktoriteter.
Dom fakta, uppgifter och resonement jag framfört om svear och götar är inget annat än en logisk konsekvens av uppdaterad forskning - där det uppstått källor som var komplett okända för 10 år sen. Att man sen hämtar in begrepp och uppgifter från historiska källor - även om dom har högst varierande källvärde - vidrör i sej inte sakligheten.
Borde inte en trippelutbildad akademiker, med kritisk medvetenhet och analytisk talang kunde tackla en sådan utmaning - med vänsterhanden?!
Om du inte kan diskutera
alla fakta som tillkommer temat "svear och götar" - under ett - får vi troligen konkludera att du inte är redo för sådana utmaningar.
Kort sammanfattat så tror jag inte ett dugg på din hypotes om episka kungadömen regerande med närmast självklar makt från urtiden fram tills kristendomens intåg.
Man kan inte tro på något man inte har förstått. Man kan inte förstå något man inte satt sej in i. Kan han
förstå vad denna "hypotes" handlar om - snarare än att tro repsektive "inte tro"? Vad om "hypotesen" är en "kännsgärning"?!
Annars fortsätter du fiffla med begreppen. Vad betyder "närmast" och "självklar makt" i citatet ovan - och varifrån har du hämtat en sådan uppfatning?
Kanskje du kunde följa dina egna råd - och kolla att du läst
vad jag faktisk skrivit om just den saken. Annars fortsätter du enbart tillägga andra folk meningar dom inte ens kommit på eller tänkt, själva...
Dags för nya stryktips?