Men även i Vallentuna kommun förekommer gott om ortsnamn som normalt anses som senare än vikingatid,flera bodanamn som är gränsfall men normalt sägs vara vanligast från medeltid. Torp som i mellansverige oftast är medeltid, holmen detsamma. Dessutom finns ett ganska stort antal som medger en vid tolkning. Så även om Vallentuna kommun verkligen har massor med riktigt gamla toponymer så visar inte ortsnamnen på en fulletablerad bygd under järnålder.
Ja och nej.
Naturligtvis är långt från alla ortnamn förhistoriska. Jag tror att det är få områden i Sverige där senare tiders ortnamn saknas helt.
Vad jag menar är att i alla
beboeliga delar av Vallentuna så finns det gamla ortnamn och gamla lämningar.
Hamra, Vada, Hassla, Vreta, Tuna, Eka, Marma, Lunda, Veda, Kumla, Backa, mm.
I var och en av Vallentuna härads socknar (Angarn, Fresta, Hammarby, Vada, Vallentuna o Össeby-Garn) finns lämningar från bronsåldern.
Det finns inget odlingsbart sammanhängande område som ligger långt från de riktigt gamla namnen/platserna.
Däremot, mellan slättbygderna dröjde det länge med etablering. Så länge att vi ännu inte vet. Vallentuna är fullt av svampskogar, en del är ännu tomma på ortnamn. Annars finner man ofta torpnamnen där.
Som kuriosa kan nämnas Arlandaområdet en liten bit bort. Jag har tillbringat en del tid i skogarna runt flygplatsen, iklädd gröna kläder, plåthatt och vapen. Maken till oländig terräng får man leta efter, en blandning av stenblock och vatten.
Som jag minns det var det svårt att från Räddningsverkets vägar i området finna lämpliga eller ens möjliga platser att köra av kronans terrängbilar. Sådana områden kommer inte att bli "fulletablerade" på länge...
Kartsök är tydligen stängt 16-17 november. Men jag är ganska säker på att flertalet "-torp" i V-tuna kommun ligger mellan slättbygderna eller i utkanten av dem.