Samer tilldelas knappast torp inom mellansverige. Möjligen ingick det ett torp i en viss tjänst, typ sockenlapp. Men dog mannen kastades kvinnor och barn ut för den nye innehavaren av tjänsten behövde torpet för sin försörjning.
Sockenlappen utförde sådana sysslor, som ingen i bondesamhället kunde nedlåta sig att utföra. Bl a i vissa bygder att slakta häst (häst åts inte i vissa landsdelar, kanske något kvardröjande från heden tid). Där inga lappar fanns, så utfördes sysslorna av tattarfolk, d v s zigenare, tartarer, allmänt jordlösa etc.
Är man snäll, så kanske din beskrivning stämmer för trakterna söder Mälaren - Vänern, men inte norr om. Samerna fick heller inte äga jordbruksmark enligt statens kungörelser om "odlingsgräns". Dessa regleringar undanhölls kontinuerligt av ansvarigt departement från att behandlas av Sveriges riksdag. En skamfläck, som fortfarande belastar vårt land.
Har du funderat över hur begreppet "fattiglapp" uppstod? Det kom en ny odlingsgräns i mitten av 1800-talet. Genast började "Sörlänningar" upprätta nybyggen enligt de nya regleringarna och registrera sig för dem. Men det bodde många gånger samer i områdena med fina små skogsgårdar/-torp. Alltså avhystes de, ibland slogs de ihjäl (bl a Hotagen) och kvinnor sattes i tjänst långväga och barn utackorderades i andra riktningar. I bästa fall överlevde den chockade mannen och lallade omkring i sökande efter familjen utan att kunna få ett arbete. En fattiglapp. Myndigheter och rättsväsende? Länsmannen gick ofta i spetsen för att se om sina barns och släktingars hus (Saxnäs/Hotagen), så någon självklar hjälp fick inte samerna.
Lappland är alltså en bildning av en av de första s k "odlingsgränserna" och inget landskap.
Hur det kunde gå till finns beskrivet av hembyggdsforskningen inom bl a socknarna inom NÖ Dalarna, V Hälsingland resp Hotagen och Saxnäs. Särskilt Hotagen är tydliga. Inom Burträsk finns också lämningar efter likviderade? samer (lokala samer uppgav 75 st och ett arkeologteam blev intresserade typ mitten av 50-talet), men de arkeologiska grävningarna blev stoppade av myndigheterna när man hittat lämningar efter 13 individer i brandlagren. Jag minns att jag läste några böcker av Bucht vid tiden, men minns inte om det var i dessa jag läste eller någon av övriga jag höll på med.