Författare Ämne: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?  (läst 2898188 gånger)

Utloggad Ättelägg

• Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #4420 skrivet: juni 26, 2013, 18:44 »
Citera
Dels ändras sammansättningen av de som kallar sig svear, det visar sig ju helt klart med landets skiftande utbredning

Hur menar du nu, berättar du om svear eller svenskar eller sätter du likhetstecken mellan dem. Menar du Svear av idag, vilket nog få kallar sig eller menar du Svealands bor av idag. Vad är den skiftade utbredningen? Äldre järnåldern, folkvandringstid, vendeltid, vikingatid, medeltid, nyare tiden, nutid??

Är ärligen intresserad av vad du tycker förutom att allt är relativt, alltså kopplat till trådens frågeställning.
Erik

Utloggad Anganatyr

• Gode
  • Antal inlägg: 1 268
« Svar #4421 skrivet: juni 26, 2013, 20:40 »

Sen är det nog lite fel att prata om "ordinära" båtgravar. Båtgravarna i Vendel, Valsgärde, Ultuna, Alsike och Badelunda är inte ordinära på något sätt. Däremot så har jag för mig att det finns några mer "ordinära" (i betydelsen fyndfattiga) båtgravar på de mindre/mer perifera båtgravfälten (tex i Sala och den som grävdes ut i Skamby). Dessutom har de ensamma båtgravarna en tendens att vara "enklare" till utrustningen än båtgravfälten.
Jag håller inte med. Det finns ju fyndfattiga gravar i tex Badelunda och Alsike också. Se tex grav VII i Alsike eller tex 23 B i Badelunda, de är ju väldigt fyndfattiga om man jämför med tex Vendel och Valsgärde. De flesta kvinnobåtgravarna är ju jämförbara med tex kvinnobåtgraven från Augerum när det gäller fynd, även om det finns enstaka kvinnobåtgravar som sticker ut fyndmässigt. Båtgraven från Augerum är dessutom daterad till ca år 500 vilket är äldre än samtliga funna båtgravar runt Mälaren. Även båtgraven vid Nabberör på Öland har fina fynd som tex resterna av skölden, fullt jämförbar med sköldarna i Valsgärde och Vendel.

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
« Svar #4422 skrivet: juni 26, 2013, 20:52 »
Hur menar du nu, berättar du om svear eller svenskar eller sätter du likhetstecken mellan dem. Menar du Svear av idag, vilket nog få kallar sig eller menar du Svealands bor av idag. Vad är den skiftade utbredningen? Äldre järnåldern, folkvandringstid, vendeltid, vikingatid, medeltid, nyare tiden, nutid??

Är ärligen intresserad av vad du tycker förutom att allt är relativt, alltså kopplat till trådens frågeställning.

Svear eller svensk är grammatik. Hur är svear, jo dom är svenska.   Det är egentligen den enda förklaring som behövs, för om du ser på svenskar så förstår du säkert problematiken.  Och samma problematik komemr du att se vilket folk du än tittar på.

Jag har två frågor jag vill att du svarar på.

Är en same svensk?

Vad är en yankee?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Boreas

• Gode
  • Antal inlägg: 5 477
« Svar #4423 skrivet: juni 26, 2013, 21:10 »

Är en same svensk?

Vad är en yankee?

Har någon gått vilse - nu igen?  ;D
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Ättelägg

• Gode
« Svar #4424 skrivet: juni 26, 2013, 21:43 »
Så Svear och svensk är samma sak, ett en beskrivning från senast medeltiden och ett från nyare tiden, eller menar du dagens. Vad är en svensk 2013 och vad är en svensk 1213?
Erik

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #4425 skrivet: juni 26, 2013, 21:54 »
Så Svear och svensk är samma sak, ett en beskrivning från senast medeltiden och ett från nyare tiden, eller menar du dagens. Vad är en svensk 2013 och vad är en svensk 1213?

Etymologiskt så är det samma sak.  Men du illustrerar själv poängen.  Innebörden växlar med tiden, och om det möjligen kan definieras så är den definitionen bara giltig i ett visst ögonblick.

Jag skulle gärna se att du svarade på mina frågor!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
« Svar #4426 skrivet: juni 26, 2013, 22:42 »
Jag som skåning sitter på läktare i denna etnoarkeologiska diskussion som, just nu, trollbinder forumet.

En kommentar från mina utgångspunkter. För en person född i Vä, en centralplats, på Kristianstadsslätten, på 990-talet e.kr vad var den etnoarkeologiska tllhörigheten?

-Vä-bo?
-Göing(ett område inom östra Skåne inklusive Vä)?
-Skåning(Skåne var inte ett enhetligt kungarike då eller senare)?
-Östdansk( Omfattade Skåne, Halland och Borgholm men först mot slutet av 1000-talet)?
-Dansk(Omfattade sydsvästra Skåne från 980 e.kr)?
-Daner(Omfattar kanske sydvästra Skåne runt 800-900 e.kr)

Mälardalen(alias Svear) singular idag, på detta forum, måste också ha haft, fler subgrupper under vikingatiden. det kan inte ha varit så monolitiskt som det påstås här.

Thomas I

Utloggad Skoglar

• Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
« Svar #4427 skrivet: juni 26, 2013, 22:45 »
Jag kan inte förstå vilka ord som lagts i din mun.  Du missförstod vad jag menade med "talar för" och jag har förtydligat det.

Vi har redan klarat ut ”talar för”-frågan, även om jag som väntat inte fick något svar. Det jag stör mig på är följande:

Så länge som du presenterar det som subjektivt tyckande har jag inga problem med det, tvärtom.

Svear eller svensk är grammatik. Hur är svear, jo dom är svenska.   Det är egentligen den enda förklaring som behövs, för om du ser på svenskar så förstår du säkert problematiken.  Och samma problematik komemr du att se vilket folk du än tittar på.

Som angler/engelsmän, franker/fransmän, saxare/saksaan (finska för tysk)? Eller som Egentliga Finland/Finland? Eller Schwyz/Schweiz? Är alla dessa verkligen synonymer??

Är en same svensk?
Vad är en yankee?

Hur långt är ett snöre? Men OK...
Antar att du avser en same som är svensk medborgare och inte någon från Kautokeino. Hen kan uppfatta sig själv som svensk och det är säkert mycket vanligt, men det är upp till den enskilde att avgöra. Ingen annan kan etikettera vederbörande såsom varande svensk eller inte.

Yankee, kommer från ”Jan Kees”, öknamn från 1600-talet på de holländska bosättarna i och kring Nya Amsterdam. Övertogs väl så småningom som sydstatarnas öknamn på nordstatare, men är idag inte alls lika laddat. "New York Yankees"
Relevans? Hur?

Utloggad Skoglar

• Veteran
  • Amatör utan skolning
« Svar #4428 skrivet: juni 26, 2013, 22:58 »
Jag som skåning sitter på läktare i denna etnoarkeologiska diskussion som, just nu, trollbinder forumet.

En kommentar från mina utgångspunkter. För en person född i Vä, en centralplats, på Kristianstadsslätten, på 990-talet e.kr vad var den etnoarkeologiska tllhörigheten?

-Vä-bo?
-Göing (ett område inom östra Skåne inklusive Vä)?
-Skåning (Skåne var inte ett enhetligt kungarike då eller senare)?
-Östdansk (Omfattade Skåne, Halland och Borgholm men först mot slutet av 1000-talet)?
-Dansk (Omfattade sydvästra Skåne från 980 e.kr)?
-Daner (Omfattar kanske sydvästra Skåne runt 800-900 e.kr)

Mälardalen(alias Svear) singular idag, på detta forum, måste också ha haft, fler subgrupper under vikingatiden. det kan inte ha varit så monolitiskt som det påstås här.

Jag svarar med en gissning:

Vä-ing i samspråk med någon från Åhus
Göing i samspråk med en willbatting från Villands härad
Skåning i samspråk med själländare eller smålänning
Östdansk/dansk, vet ej
Dan? antagligen inte, tror att de bodde väster om sundet.

Alltså, ungefär som idag. Jag är Skarpängsbo (stadsdel i Täby), Täbybo, Stockholmare, svensk, skandinav, europé, lite beroende på vem jag talar med. Dessutom betraktar jag mig som etnisk skåning (släkten har levt i Färingtofta socken så långt tillbaka som det finns kyrkböcker, och antagligen ett stycke längre än så).

Det innebär fortfarande inte att svear måste vara identiskt med svenskar...

Att svearna var en hel skock av folkgrupper är nog ingen hemlighet, de tre folklanden och Södermanland är välkända större enheter, och under dem kan ligga (vi vet inte mer än ortnamnen ger oss) ett antal grupper/stammar med utbredning av ett härad eller mindre. Det finns gott om "-inge"-namn även runt Mälardalen.

Utloggad Skoglar

• Veteran
  • Amatör utan skolning
Är Snorre möjligen snurrig? Del II
« Svar #4429 skrivet: juni 26, 2013, 23:15 »
Inspirerad av våra små diskussioner, började jag läsa Olav den Heliges saga. Det kanske jag borde inte ha gjort.

Nedan finns ett urklipp ur kapitel 77 av den sagan. Innan ni läser det, fundera ett ögonblick på att den som skrev det hade tillbringat en längre tid som gäst hos Västergötlands lagman, men såvitt vi vet aldrig besökt Svealand. Varför skrev han så här? Varför tog han risken att framstå som mindre vetande, om nu svear är götar är svear, som en del här på forumet är övertygade om? Hans samtida måste ha undrat?

Eller är det kanske återigen så att en av avskrivarna på 1400-talet i grunden skrev om hans texter? :-\

Från www.snerpa.is (inte original, utan "modern" isländska, men nog ganska nära originalet)
Svíaveldi liggur í mörgum hlutum. Einn hlutur er Vestra-Gautland og Vermaland og Markir og það er þar liggur til og er það svo mikið ríki að undir þeim biskupi er þar er yfir eru ellefu hundruð kirkna. Annar hlutur lands er Eystra-Gautland. Þar er annar biskupdómur. Þar fylgir nú Gotland og Eyland og er það allt saman miklu meira biskupsveldi. Í Svíþjóð sjálfri er einn hluti lands er heitir Suðurmannaland. Það er einn biskupdómur. Þá heitir Vestmannaland eða Fjaðryndaland. Það er einn biskupdómur. Þá heitir Tíundaland hinn þriðji hlutur Svíþjóðar. Þá heitir hinn fjórði Áttundaland. Þá er hinn fimmti Sjáland og það er þar liggur til hið eystra með hafinu. Tíundaland er göfgast og best byggt í Svíþjóð. Þangað lýtur til allt ríkið. Þar eru Uppsalir. Þar er konungsstóll og þar er erkibiskupsstóll og þar er við kenndur Uppsalaauður. Svo kalla Svíar eign Svíakonungs, kalla Uppsalaauð.

Í hverri þeirri deild landsins er sitt lögþing og sín lög um marga hluti. Yfir hverjum lögum er lögmaður og ræður hann mestu við bændur því að það skulu lög vera er hann ræður upp að kveða. En ef konungur eða jarl eða biskupar fara yfir landið og eiga þing við bændur þá svarar lögmaður af hendi bónda en þeir fylgja honum allir svo að varla þora ofureflismenn að koma á alþingi þeirra ef eigi lofa bændur og lögmaður. En þar allt er lögin skilur á þá skulu öll hallast til móts við Uppsalalög og aðrir lögmenn allir skulu vera undirmenn þess lögmanns er á Tíundalandi er.

Från tacitus.nu
Sveavälde består av många delar. En del är Västergötland och Värmland och Markerna och det som hör därtill, och det är ett så stort rike, att elva hundra kyrkor lyda under den biskop som är satt däröver. En annan del av landet är Östergötland; del utgör ett annat biskopsdöme. Dit höra nu Gottland och Öland, och allt detta tillsamman bildar ett ännu mycket större biskopsdöme. I själva Svithiod finnes en landsdel som heter Södermanland; det är ett biskopsdöme. En annan del heter Västmanland eller Fjärdhundraland; det är ett biskopsdöme. Den tredje delen av Svithiod heter Tiundaland; den fjärde heter Åtthundraland; den femte är Roden och det som tillhör denna österut längs havet. Tiundaland är den förnämsta och bästa bygden i Svithiod. Därunder lyder hela riket; där är konungasätet och ärkebiskopsstolen och därefter är Uppsala öd benämnd; »Uppsala öd» kalla svearna sveakonungens egendom.

Varje del av landet har sitt eget lagting och sin egen lag i många stycken. Över varje lagsaga är en lagman, och han har den största makten över bönderna, ty det skall vara lag, som han låter uppläsa. Om konungen eller jarlen eller biskoparna fara genom landet och hålla ting med bönderna, så svarar lagmannen å böndernas vägnar; de stödja honom alla, så att dylika stormän knappast töras komma på deras allmänna ting, om icke bönderna och lagmannen tillåta det. Men i allt, vari lagarna skilja sig från varandra, skola alla rätta sig efter Uppsalalagen, och alla de andra lagmännen skola vara underordnade den lagman som är i Tiundaland.

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #4430 skrivet: juni 26, 2013, 23:25 »
Vi har redan klarat ut ”talar för”-frågan, även om jag som väntat inte fick något svar. Det jag stör mig på är följande:

Som angler/engelsmän, franker/fransmän, saxare/saksaan (finska för tysk)? Eller som Egentliga Finland/Finland? Eller Schwyz/Schweiz? Är alla dessa verkligen synonymer??

Hur långt är ett snöre? Men OK...
Antar att du avser en same som är svensk medborgare och inte någon från Kautokeino. Hen kan uppfatta sig själv som svensk och det är säkert mycket vanligt, men det är upp till den enskilde att avgöra. Ingen annan kan etikettera vederbörande såsom varande svensk eller inte.

Yankee, kommer från ”Jan Kees”, öknamn från 1600-talet på de holländska bosättarna i och kring Nya Amsterdam. Övertogs väl så småningom som sydstatarnas öknamn på nordstatare, men är idag inte alls lika laddat. "New York Yankees"
Relevans? Hur?

Relevansen med Yankees är att innebörden skiftat otaliga gånger under relativt kort tid, och att ingen riktigt har koll på varför.

Detta är uppenbart, och man kan knappast tolka ditt inlägg på annat vis än att du inte vill föra en diskussion som innehåller jämförelser eller resonemang om varför svear skulle ha varit ett statiskt begrepp.

Det är därför helt meningslöst för mig att föra vidare diskussion med dig om detta. Här tog artigheten slut. Du får givetvis tro vad du vill, men för min del så kan jag konstatera att du är för subjektiv för att vara trovärdig och att dina undersökningar är för uteslutande för att kunna tas på allvar.

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
« Svar #4431 skrivet: juni 27, 2013, 00:12 »
All heder åt Skoglar som mycket föredömligt, och informativt, skrivit/skriver om Svearna.

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #4432 skrivet: juni 27, 2013, 00:33 »
All heder åt Skoglar som mycket föredömligt, och informativt, skrivit/skriver om Svearna.

Ha ha ha. Så fruktansvärt otippat :-)   Ni kan starta en klubb och säkert få nåt slags bidrag! :-)

Utloggad AndreasE

• Gode
  • Antal inlägg: 2 947
« Svar #4433 skrivet: juni 27, 2013, 02:37 »
Huvudparten av båtgravarna som undersökts har varit så belägna att de varit väl synliga och undkommit överodling. Kanske är de rester efter en särskilt Mälardalsk tradition eller så har det funnits liknande koncentrationer i andra regioner i Skandinavien?
När man tittar på spridningskartor följer ju frekvensen ganska väl skillnaden mellan Mälardalen och Götalandskapen även efter andra gravtyper. Ju närmre kontinenten och/eller stora sammanhängande jordbruksslätter utan landhöjning, desto mindre bevarade gravlämningar över huvud taget.

Förutom då att tex fem av båtgravfälten ligger längs Fyrisån och Ekoln, vilka är bland de mest uppodlade områdena i Mälardalen. I GU så har ju tex typ 80% av gravfälten plöjts bort. Rent generellt är förstörelsegraden mycket hög i Uppsalaområdet.

Jag håller inte med. Det finns ju fyndfattiga gravar i tex Badelunda och Alsike också. Se tex grav VII i Alsike eller tex 23 B i Badelunda, de är ju väldigt fyndfattiga om man jämför med tex Vendel och Valsgärde. De flesta kvinnobåtgravarna är ju jämförbara med tex kvinnobåtgraven från Augerum när det gäller fynd, även om det finns enstaka kvinnobåtgravar som sticker ut fyndmässigt. Båtgraven från Augerum är dessutom daterad till ca år 500 vilket är äldre än samtliga funna båtgravar runt Mälaren. Även båtgraven vid Nabberör på Öland har fina fynd som tex resterna av skölden, fullt jämförbar med sköldarna i Valsgärde och Vendel.

Ja, visst finns det fyndfattiga gravar på flera av gravfälten. De tenderar att tillhöra de senare gravarna, mot slutet av vikingatiden. Både båtgravfälten i Badelunda och Alsike har sin tyngdpunkt i vikingatid. Det ändrar inte det faktum att båda dessa gravfält i stort är mycket speciella.

Sen måste jag ifrågasätta din datering av båtgraven från Augerum. Den oftast citerade dateringen är den Birgit Arrhenius gjorde på 60-talet, vilket verkar ha varit "övergången mellan folkvandringstid och vendeltid", alltså ca 550 e.Kr. Blekinge museum verkar placera graven i 600-talet. Även pärluppsättningen ser vendeltida ut (röda/orange glasflusspärlor samt polykroma pärlor och vad som ser ut som mosaikpärlor - för mig känns det som en mycket fin 600-talsuppsättning) och klassas som det i Historiska Museets databas (posten finns här). Detta tillsammans med att 60-talets fynddateringar i det här området (tidig vendeltid) har en tendens att ligga lite tidigt (se typ alla storhögar som flyttats fram en 50-100 år den senaste tiden) får mig att känna att en 600-talsdatering känns sannolik (troligtvis innan 650 e.Kr, då de typiska blåa glaspärlorna saknas). Om den ska dateras till 600-talet så är den inte äldre än alla båtgravar i Mälardalen.

Utloggad Skoglar

• Veteran
  • Amatör utan skolning
« Svar #4434 skrivet: juni 27, 2013, 07:47 »

Detta är uppenbart, och man kan knappast tolka ditt inlägg på annat vis än att du inte vill föra en diskussion som innehåller jämförelser eller resonemang om varför svear skulle ha varit ett statiskt begrepp.

Det är därför helt meningslöst för mig att föra vidare diskussion med dig om detta. Här tog artigheten slut. Du får givetvis tro vad du vill, men för min del så kan jag konstatera att du är för subjektiv för att vara trovärdig och att dina undersökningar är för uteslutande för att kunna tas på allvar.

Svear är inte ett statiskt begrepp. I själva verket har begreppets betydelse väl helt upphört under de sista århundradena? Tagits över av landskapslojaliteter och av det övergripande svenskhetsbegreppet?

Sedan vill jag ändå tro att jag inte är den ende på detta forum som för fram egna åsikter?

Tack för vänligheten!  :) Tycker att jag lärt mig mycket under processen

Utloggad Ättelägg

• Gode
« Svar #4435 skrivet: juni 27, 2013, 09:01 »
Yngwe, du har mycket rätt i att ett folknamn varierar och definieras av den enskilde, att betydelse antagligen förändras över åren. Dock finns det väl lite som talar för större omflyttningar av folk inom Sverige. Daner och andra folk uppges komma från Skandinavien någon gång i urtiden och vi har indicier på återflyttare, Heruler, Vandaler. Men att göra rockader inom den relativt begränsade yta som Sverige utgör med tanke på den relativa stabilitet vi ser i våra regioner är nog inte särskilt troligt. Snorre definierar Sverige relativt tydligt gällande 1200 talet. Före dess något mer diffust av Adam och Ottar, före detta än mer knapert. Förstår att du är mycket noga med att uttalade dig om sådant som är säkerställt bortom allt tvivel och det är väl heder till dig antar jag. Dock uppstår då relativt sent i vår historia möjligheten att konstruera en möjlig bild av fenomenet Sverige. Historikerna stoppar här, arkeologerna undviker och kvar finns det pusselbitar som får ligga där. Visst kan vi nöja oss med detta men varför inte pussla, trevlig sysselsättning. Logik står inte högt här och det kan jag sakna. Du vill att jag skall svara på dina frågor kring Yankee och Same. Nu har Skoglar redan gjort det men visst blir det upp till den enskilde och att det förändras genom historien. Med detta vill du väl belysa osäkerheten till vad begreppet menades genom århundrande och det blir svårbesvarat eftersom jag inte är så gammal  ;) men det hindrar inte att fundera kring geografisk hemvist.
Erik

Utloggad Vetgirig

• Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
« Svar #4436 skrivet: juni 27, 2013, 14:17 »
Citera
Daner och andra folk uppges komma från Skandinavien någon gång i urtiden och vi har indicier på återflyttare, Heruler, Vandaler.
Vandalerna är ett bra exempel på återvandring. Här finns exakt documentation över avresan. Vandaler var eg bara en kunglig familjegrupp och ev några "högättade" allierade familjer. En del ur den kungliga familjegruppen stannade i Medelhavstrakterna och några följde sina ledare till Herakles stoder för att ta avsked. En av dem som stannade nedtecknade händelsen i ett brev, som så småningom hamnat i Vatikanarkivet där det återupptäcktes under 1900-talet. Vid återupptäckten bedömdes dokumentet vara suspekt eftersom det stod att läsa att Vandalernas lilla konvoj styrde rakt åt väster tills de försvann i horisonten. Numera vet vi förståss att ville man segla den tryggaste (och genomsnittligt snabbaste) vägen mot nordiska områden, så seglar man just åt väster tills man når de regioner i Atlanten där strömmar och vindar leder mot områdena norr om Brittiska öarna och vidare till de destinationer inom norden man önskar. Alternativet via Biskaya och Engelska kanalen innebär stora risker för förlisning i storm eller att bli attackerade av pirater.

Den lilla flottan bestod alltså av 11 seglande skepp. En bedömning av antalet personer ombord ger vid handen att det kan ha handlat om 200-250 personer med tanke på att det bör dels ha funnits en förmögenhet omsatt i dyrbar last så att familjegruppen kunnat göra omstart i sina gamla hemtrakter (eller var de var på väg) och dels gott om vatten och proviant för en veckas havsresa utan landkänningar. Jodå! De kunde navigera tillräckligt säkert för att välja en sådan rutt.

Vandalerna anses f ö ha sitt ursprung i regionerna väster Oder närmast Östersjön, vilket inte hindrar att de kommit ännu längre norrifrån en gång. Jag har för mig att vissa finska historiker menar att de kommit från finsktalande trakter .
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Carl Thomas

• Gode
  • Antal inlägg: 2 876
« Svar #4437 skrivet: juni 27, 2013, 14:27 »
Jag har ingenting emot återvändare,men, återvändare blir man först när man återvänt, alltså kommit fram till sin destination. Vi vet alltså att de reste iväg - men kom de fram till sitt mål?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Vetgirig

• Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
« Svar #4438 skrivet: juni 27, 2013, 14:44 »
Citera
Jag har ingenting emot återvändare,men, återvändare blir man först när man återvänt, alltså kommit fram till sin destination. Vi vet alltså att de reste iväg - men kom de fram till sitt mål?
Jag glömde att skriva årtalet, som är 622. Datum minns jag inte. Något dokumenterat om huruvida de nådde fram har inte hittills hittats, vad jag vet. Ingen söker antagligen heller. Kanske skulle arkeologiska fynd kunna ge ledtrådar, men det är antagligen inget unga forskare finner angeläget heller.

Vad finns det för nytt inom norden i arkeologin från 622 och typ 50 kommande åren?
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Ättelägg

• Gode
« Svar #4439 skrivet: juni 27, 2013, 17:53 »
Tja Vendel har väl varit en tanke men det är tidigare men tiden är intressant, 620 talet är inte så långt ifrån 750 då vi har segel dokumenterat på våra farkoster i östersjön, möjligen de kom med ny teknik?
Erik