Nja, som Anganatyr skriver, 800-talskällor kopplar kusten till svearna.
Adam kopplar kusten mellan Skåne (lite oklart med Blekinge där, men på ett ungefär) och Birka till götarna
och idag anses väl Småland normalt vara en del av Götaland?
Det var ingen djupare analys än så.
Det finns flera platser som anses vara monumentala, men nämn en monumental plats i södra Småland eller Blekinge (kustområdena då) som någon vill knyta till svearna, genom arkeologiska fynd, eller några som helst skrivna källor (sagor eller annat)
Det enda jag vill ha sagt är att oavsett vad svearna hade eller inte hade kontroll över (t ex Möre, Kurland) så tyder en hel del på att deras hemvist var i Mälardalen
Att Småland idag är en del av Götaland är inte relevant i sammanhanget, dagens Götaland är inte ekvivalent med något vikingatida land, det har ett helt annat ursprung.
Tjaaaa om hörsägen och spekulation räknas, och det gör det ju tydligen efter som Snorre ideligen åberopas, så skulle jag då för skojs skull vilja framföra Inglinge högen, som så klart egentligen skulle heta Ynglinge hög i Konga härad. Det hörs ju på blotta namnen hur det ligger till. Om nån grävde ut högen skulle de nog häpna över mängden bevis...
Det är nog därför Sigfrid åker till Värend och inte till Uppland för att kristna svearna och grundar landets första stift
Och om bara hårda fakta räknas så sitter de första säkerställda sveakungarna på Visingsö Det är ju Småland, om än inte södra. Varför gills bara södra Småland? Hade du redan på känn att Visingsö skulle dyka upp? Här har vi dessutom gravfält väl så stora som i Uppsala (jag räknar inte sådana som bara har kunnat konstateras genom att räkna på en 1600-tals karta som inte ens utger sig för att återge ett exakt antal

) och hela ön är ett sådant monument i sig att Uppsalahögarna framstår som rätt fjuttiga. Det sista är allvarligt menat, vem skulle offra så mycket tid att göra en bauta-hög om ändå ingen lägger märke till den? Vem i norra Småland blir impad av en kulle??? (Kanske Uppsala-högarna är ett sätt för invaderande sveakungar från Småland att känna sig lite hemma. Här är så förtvivlat platt och tråkigt, det får vi fixa till lite!

)