Ättelägg, jag förmodar att du stödjer dig på denna lagtext från ÄVGL:
Dræpær maþær svænskan man · eller smalenskæn innan konongsrikis · man eigh · væstgøskan bøte firi atta ørtogher · ok þrettan markær.
Som jag tolkar detta sägs att det finns ett Kungarike och alla som bor i detta Kungarike kallas för "Svenskan man". I detta Kungarike finns även Småländska män som omfattas av VG Lagen - och lagen omfattar även dessa män.
Bötesbeloppet är detsamma för alla Svenskan man, inklusive småländska män som bor i de områden som omfattas av VGL.
Lagen gör alltså ingen skillnad utan är en lag som beskriver samma bötesbelopp för mord på alla Svenskan man inom Kungariket.
Det är alltså en enande lagtext där alla inom Kungariket jämställs när det gäller bötesbeloppets storlek.
Det är inte riktigt så enkelt.
Det första stycket under "mandråp" beskriver hur dråp straffas, ett dråp som avser
fri västgötsk man. Om den dräptes arvingar så accepterar, kan dräparen slippa bli fredlös, men måste böta:
Nio marker arvingebot och sex marker ättebot. Summa femton marker (om jag fattar rätt).
Om du inte läser även det första stycket och sätter det i samband med det femte, så får du inte ihop bilden!
Sedan kommer man till det femte stycket som du citerar:
Dräper man en
man från konungariket (svensk eller smålänning*) kostar det 13 marker och växel (8 örtugar)
Dräper man en
dansk eller norrman, nio marker.
Tysk (söderman) eller engelsman, sex marker
Träl, tre marker (eller fyra, om det kan bevisas att det var en ovanligt duglig träl).
*Det är inte helt glasklart huruvida "svensk man och smålänning" skall tolkas som en uppräkning eller som exempel. Jag lutar åt det senare...
Jag ser en logik i att ÄVG värderar västgötar främst, "alla i Sverige" exklusive västgötarna därefter och sedan andra i fallande skala.
Det vore vidare konstigt om de ansåg att dråp på östgötar, närkingar, värmlänningar och andra skulle vara "gratis". Även dessa är
"innan konongsrikis".