Jag har dragit min hypotes så många gånger tidigare i tråden, så jag börjar bli rätt trött på att upprepa mig hela tiden.
Under vikingatiden anser jag att svearna var ett samlimgsnamn på flera olika grupper av människor (östgötar, ölänningar, attundalänningar mfl). Precis som daner är ett samlingsnamn på själlänningar, fynbor, jyder mfl. Och som norrmän är ett samlingsnamn på dem som bodde längs "den norra vägen" (=Norge). En person kunde alltså vara både östgöte och tillhöra svearna på samma gång. Hur samlingsnamnet svearna uppkom har jag ingen hypotes om (även om det finns många andra som har olika hypoteser om begreppets uppkomst), eftersom jag anser att källmaterialet är för dåligt och det är omöjligt att vetenskapligt bevisa eller motbevisa någonting, det hela blir en gissningslek. Jag tror man helt enkelt få finna sig i att vi inte vet.
Bra. Kan jag våga mig på en bild av var våra åsikter, eller snarare gissningar, skiljer sig åt?
Svear under vikingatidenAnganatyr: Svear är ett samlingsnamn för olika grupper av människor över ett vidare område, längs östkusten
Skoglar: Svearna är ett snävare begrepp, den stam/de stammar som hade sin hemvist i Mälardalen. Utöver sitt eget kärnland utövar de även inflytande (starkare eller svagare, vet ej) över ett antal östersjöbygder, vilka de kan nå via havet.
Svearnas uppkomst, ursprung (Liten omformulering, men i god avsikt)
Anganatyr: Ingen hypotes, för dåligt källmaterial
Skoglar: Vet ej, men gissar/antar/tror på en kontinuitet i Mälardalens befolkning sedan tidig järnålder eller ännu tidigare.
Rätt eller fel uppfattat?
Sedan, vilket är lite OffTopic, jag läste på om daner/danskar. Det tycks i stort sett ha varit synonymer under vikingatiden, jutarna var vid den tiden assimilerade in i danerna. Men om man backar bandet några hundra år så tycks daner och jutar ha varit skilda begrepp. Notera särskilt "tycks", jag är inte villig att ta gift på detta

Om norrmän: Ja, helt givet