Författare Ämne: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?  (läst 2902758 gånger)

Utloggad 123hopp

• Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #3520 skrivet: mars 17, 2013, 12:24 »
Jo; då fragan kvarstår när Mälardalen blev så uppodlad och rik och vem gjorde det. OK. Det bodde svioner f o m Tacitus tider eller längre där men deras uppehälle var kanske baserad för det mesta på jakt, fiske och djurskötsel?
Sen kom "svedjefolket" söderifrån (kanske från Östergötland) och lärde dem andra saker. So namnet "svearna" kunde ha två rötter, en åldrigare ("vi själva") och den andra - senare ("Svidtjud"), eller?

Utloggad gangrade

• Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
« Svar #3521 skrivet: mars 17, 2013, 14:07 »
Namnen "svear" (Svitjod) och "götar" har olika karaktär. Om den första kommer från "folket som anlägger svedjorna" då inkluderar det alla som använder sig av denna teknologin i jordbruket. Götar var kanske ursprungligen bara de som hade nånting att göra med "Göte" som Oden "Utgjutaren" eller Göte älv.

;-)
Det kanske var så att Sverige alltid har funnits i mer eller mindre nuvarande form, götarna (som betyder "vi männen") var kanske ett krigarkast inom Svearna som var den enda och härskande stammen i landet.

Det är intressant att det finns så mycket fakta om nånting vi inte vet något om, eller ens kommer att få veta om inte det dyker upp en hel bunt skrifter som (helt otroligt nog!!) är samtida och stödjer varandra men är skrivna av vitt skilda författare som aldrig ens träffat varandra.

Det enda vi tävlar i här är att komma med den mest politiskt korrekta hypotesen om hur det kanske har gått till. Tyvärr ändrar sig politiken över tid och därmed också "den svenska historien". Just nu ska det aldrig ha funnits några krig eftersom i krig dödar man varandra, alla landsdelar har bidragit exakt lika mycket till riksbildningen, fast kanske på lite olika sätt, dessutom var de mer miljövänliga på den tiden. Så det så!
Qui tacet, consentit

Utloggad Carl Thomas

• Gode
  • Antal inlägg: 2 876
« Svar #3522 skrivet: mars 17, 2013, 14:17 »
 :D
Historia är färskvara.

Utloggad AndreasE

• Gode
  • Antal inlägg: 2 947
« Svar #3523 skrivet: mars 17, 2013, 20:32 »
Jo; då fragan kvarstår när Mälardalen blev så uppodlad och rik och vem gjorde det. OK. Det bodde svioner f o m Tacitus tider eller längre där men deras uppehälle var kanske baserad för det mesta på jakt, fiske och djurskötsel?
Sen kom "svedjefolket" söderifrån (kanske från Östergötland) och lärde dem andra saker. So namnet "svearna" kunde ha två rötter, en åldrigare ("vi själva") och den andra - senare ("Svidtjud"), eller?

De första tecknen på odling i Mälardalen är från tidig neolitikum, alltså ungefär 6000 år gamla. Eftersom att Mälardalen till stor del stigit upp ur havet sedan dess, har området alltid odlats, från första början. Djurskötsel var en viktig del av ekonomin, tillsammans med jordbruket. Det finns inga tecken på att någon grupp skulle kommit senare med jordbruket (absolut inte så sent som romersk järnålder). Tex är Upplands slätter formligen fullpackade av gårdslägen från bronsålder och äldre järnålder.

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
« Svar #3524 skrivet: mars 17, 2013, 20:51 »
Andreas.
Jordbrukets introduktion i Skandinavien skulle kräva en egen tråd kanske.

Citera
De första tecknen på odling i Mälardalen är från tidig neolitikum, alltså ungefär 6000 år gamla. Eftersom att Mälardalen till stor del stigit upp ur havet sedan dess, har området alltid odlats, från första början. Djurskötsel var en viktig del av ekonomin, tillsammans med jordbruket. Det finns inga tecken på att någon grupp skulle kommit senare med jordbruket (absolut inte så sent som romersk järnålder). Tex är Upplands slätter formligen fullpackade av gårdslägen från bronsålder och äldre järnålder.

Du missar några viktiga saker. Klimatet varierar med kallare och varmare perioder.  I Skandinavien blev det kallare mot slutet av bronsåldern vilket gjorde det tuffare för jordbruk i Mälardalen jämfört med Skåne och Danmark.

En annan faktor är kvalitén på jordbruksmark. Sydvästra Skåne ligger på en Europatopp idag och gjorde det säkert under stenålder, bronsålder och järnålder.

Thomas I

Utloggad Anganatyr

• Gode
  • Antal inlägg: 1 268
« Svar #3525 skrivet: mars 17, 2013, 21:23 »
I Kristoffers landslag konstateras att Sverige bildats av svears och götars land, och att svears land var "nordanskogs". Jag tror inte att man behöver vara särskilt konspiratorisk för att se att det pekar mot Mälardalen och jag tror inte att de skrev fel. Tolkar du detta på något annat sätt än mig?

Om nu svearnas land på 1400-talet var "nordanskog" (Sörmland, Västmanland, Uppland) så kan man fundera på hur och när de kom dit. Några alternativ:

a) De var i allt väsentligt ättlingarna till de människor som levde i samma områden 1000-1500 år tidigare
b) Deras förfäder levde någon annanstans (oklart var) under äldre järnålder, men flyttade till den rika och uppodlade Mälardalen före 1400-talet.
c) Något slag av gudomligt ingripande

Sanningssökaren i mig tvekar över c). Vi har inga belägg för b) och det kanske vi borde ha haft, eftersom det hade varit en stor politisk och demografisk omvälvning. Slutligen a) ett alternativ som knappast skulle leda till skriftliga omnämnanden. Att någon bor kvar i sin hembygd är inte förstasidesstoff.
Jag ser det på ett liknande vis som du skrev i inlägg #49 i tråden "Mædelir. Ett försök till tolkning av sjönamnet Mälaren".
Citera
Utan att gå in i detaljerna.
Tidspannet mellan Adam och Visbykrönikans nedtecknande är enormt, cirka 300-450 år. Tar man med Beowulf i kalkylen växer nog tidspannet med ett par sekel.

Att ett visst förhållande gäller vid en tidpunkt hindrar inte att det raka motsatta gäller flera hundra år senare...
Jag tror inte att man hade koll på hur begreppet svearna uppstod från början, precis som vi inte har en aning om det idag. Begrepps betydelse ändras över tid. Svearna kunde betyda en sak på 800-talet och en annan på 1200-talet. Kristoffers landslag är ju dessutom format av det det politiska läget under mitten av 1400-talet då Sverige vill bryta sig ur Kalmarunionen. Jag kan mycket väl tänka mig att uppgifterna i landslagen kan komma från Snorre. Snorre i sin tur är ju ganska unik med sin bild om svearnas ursprung.

Tidspannet från Tacitus till Kristofferslandslag är enormt (ca 1350 år!!). Jag tror inte begreppet hade samma betydelse under alla dessa år.

Utloggad Anganatyr

• Gode
« Svar #3526 skrivet: mars 17, 2013, 21:25 »
Jag var otydlig.
Vi saknar i såfall ett samlande namn på alla de som bodde runt Mälardalen. Mitt förslag är att de för två tusen år sedan var något i stil med svear, ett antagande för vilket det inte finns skriftliga belägg.

Men, givet mina tidigare resonemang, något samlande namn borde ha funnits för inbyggarna i en av Skandinaviens större jordbruksbygder.
Här ser vi olika på saken.

Utloggad Anganatyr

• Gode
« Svar #3527 skrivet: mars 17, 2013, 21:29 »
Inte nödvändigtvis. Med riksbildning avser jag den process som ledde till att Sveriges bildande.
I det lägger jag ett samlande av göta- och svealandskapen under en krona, så som det beskrivits i våra medeltida landslagar.
Det hindrar inte att det innan riksbildningsprocessen förekom olika politiska maktkamper eller erövringar av skilda slag. Svearna var många, krigiska och (enligt Tacitus) bra på båtar. Inte så konstigt om de expanderade sitt välde och gjorde det sjövägen.
Här ser vi också olika på saken. Om svearna kom från Mälarområdet och expanderade söderut så ser jag det som en form av primitiv riksbildning. Riksbildningen går ju inte i en rak linje genom historien, utan ibland går det ett steg fram och ibland två steg bak. I slutändan så kom detta område att bli en del av Sverige, där namnet har sitt ursprung ur svearna.

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #3528 skrivet: mars 17, 2013, 22:19 »
Du missar några viktiga saker. Klimatet varierar med kallare och varmare perioder.  I Skandinavien blev det kallare mot slutet av bronsåldern vilket gjorde det tuffare för jordbruk i Mälardalen jämfört med Skåne och Danmark.

En annan faktor är kvalitén på jordbruksmark. Sydvästra Skåne ligger på en Europatopp idag och gjorde det säkert under stenålder, bronsålder och järnålder.

Thomas I

Nu försökte jag förstås inte ge en uttömmande genomgång av jordbrukets historia i Mälardalen.

Jag tror att vi alla är införstådda med att Skåne ligger längre söder ut än Mälardalen. När klimatet blev kallare i Mälardalen blev det ju förstås det även i Skåne och Danmark. Hela Skandinavien verkar genomgå en nedgång i övergången mellan bronsålder och järnålder (handeln med kontinenten avstannar i stort sett helt osv), men jordbruket försvinner inte. Möjligtvis blev tex djurhållningen en viktigare del av eknomin under en period, men värre än så var det inte. Bebyggelsetätheten verkar tex inte sjunka. Snarare så expanderar bebyggelsen under äldre järnålder, och Mälardalen är i stort sett fullt exploaterad under förromersk järnålder.

Sydvästa Skåne har fantastisk jordbruksmark. Ingen har påstått någonting annat.

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
« Svar #3529 skrivet: mars 17, 2013, 22:32 »
Andreas:

Det blev kallare under vissa perioder under brons- och järnålder här i Skandinavium, vilket betyder tuffare villkor längre norrut som Mälardalen. Kanske inte lika tufft längre söderut.

Nu har inte hela Mälardalen grävts ut vad jag vet så du får återkomma med fler resultat som jag kanske har missat.

Vad menar du med att Mälardalen är fullt exploaterat under förromersk järnålder? Har du en källa?

Thomas I

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #3530 skrivet: mars 17, 2013, 23:38 »
Nu har inte hela Mälardalen grävts ut vad jag vet så du får återkomma med fler resultat som jag kanske har missat.

Vad för resultat tänker du på?

Vad menar du med att Mälardalen är fullt exploaterat under förromersk järnålder? Har du en källa?

Vad jag menar är att Mälardalens jordbrukslandskap verkar ha varit till stor del fullt utnyttjat senast under romersk järnålder, detta enligt tex Hans Göthberg, arkeolog vid Upplandsmuseet och nog den som har undersökt flest boplatser i Mälardalen, och som arbetat väldigt mycket med bebyggelseutvecklingen i Mälardalen. Jag har skrivit om detta, med referenser, tidigare här på forumet. Mycket av hans arbete finns upplagt på Upplandsmuseets hemsida. Se även tex "Bebyggelsestruktur under äldre järnålder i Trögd och på Håbolandet", sid 113 i Suinum hinc civitates. Nya undersökningar kring norra Mälardalens äldre järnålder. (1998).

Där står:

Citera
Därmed finns en antydan om att antalet gårdar under slutat av äldre järnålder och yngre järnålder i stort sett var jämförbara med antalet under 1500-1600-tal.
...
Dessa centrala slättbygder bör därför i huvudsak kunna betraktas som fullkoloniserade både rumsligt och kvantitativt redan vid mitten av järnåldern.

Observera att denna artikel är från slutat av 90-talet. Våra kunskaper om Mälardalens äldre järnåldersbebyggelse har vuxit avsevärt sedan dess, och det har visat sig att vi snarast underskattade bebyggelsens omfattning på den tiden.

Utloggad Skoglar

• Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
« Svar #3531 skrivet: mars 18, 2013, 00:03 »
Jag ser det på ett liknande vis som du skrev i inlägg #49 i tråden "Mædelir. Ett försök till tolkning av sjönamnet Mälaren". Jag tror inte att man hade koll på hur begreppet svearna uppstod från början, precis som vi inte har en aning om det idag. Begrepps betydelse ändras över tid. Svearna kunde betyda en sak på 800-talet och en annan på 1200-talet. Kristoffers landslag är ju dessutom format av det det politiska läget under mitten av 1400-talet då Sverige vill bryta sig ur Kalmarunionen. Jag kan mycket väl tänka mig att uppgifterna i landslagen kan komma från Snorre. Snorre i sin tur är ju ganska unik med sin bild om svearnas ursprung.

Tidspannet från Tacitus till Kristofferslandslag är enormt (ca 1350 år!!). Jag tror inte begreppet hade samma betydelse under alla dessa år.

Jag tror inte att det är väldigt kontroversiellt att tro att det fanns stammar/småländer/klaner (välj den beskrivning som känns bäst) i Skandinavien för två tusen år sedan. Att hävda motsatsen vore däremot kontroversiellt.

Och du har rätt, det som kännetecknar en stam år noll är antagligen ganska annorlunda än 1350 år senare. Men man kanske inte ska dra det så långt som att säga att ingen form av kontinuitet kan överleva under den tiden.
Så, om svearna levde i Mälardalen 1350 ska kan kanske inte helt utesluta möjligheten att de hade en del gemensamt med inbyggarna år noll.

Det var väldigt intressant att läsa vad AndreasE idag skrev om Mälardalens järnålderskolonisation. Jag rör mig en hel del i Täby/Vallentunas jordbruksområden och gårdarna där är oftast minst järnålderstida (egna förkristna gravplatser invid gården). En bygd som varit tätt befolkad sedan järnåldern, och i vissa fall vet man längre än så..

Utloggad Skoglar

• Veteran
  • Amatör utan skolning
« Svar #3532 skrivet: mars 18, 2013, 00:04 »
Här ser vi olika på saken.

Tydligen :)

Utloggad Skoglar

• Veteran
  • Amatör utan skolning
« Svar #3533 skrivet: mars 18, 2013, 00:08 »
Här ser vi också olika på saken. Om svearna kom från Mälarområdet och expanderade söderut så ser jag det som en form av primitiv riksbildning. Riksbildningen går ju inte i en rak linje genom historien, utan ibland går det ett steg fram och ibland två steg bak. I slutändan så kom detta område att bli en del av Sverige, där namnet har sitt ursprung ur svearna.

Det är nog bara lite begreppsförvirring.
Vad säger du om jag kallar svearnas expansion för en tidig form av statsbildning och
processen för att ena Götalandskapen och Svealandskapen för riksbildning?

Så tänkte jag. Hoppas att det kan göra mina tankar lite mindre oklara.

Utloggad Anganatyr

• Gode
« Svar #3534 skrivet: mars 18, 2013, 08:09 »
Jag tror inte att det är väldigt kontroversiellt att tro att det fanns stammar/småländer/klaner (välj den beskrivning som känns bäst) i Skandinavien för två tusen år sedan. Att hävda motsatsen vore däremot kontroversiellt.

Och du har rätt, det som kännetecknar en stam år noll är antagligen ganska annorlunda än 1350 år senare. Men man kanske inte ska dra det så långt som att säga att ingen form av kontinuitet kan överleva under den tiden.
Så, om svearna levde i Mälardalen 1350 ska kan kanske inte helt utesluta möjligheten att de hade en del gemensamt med inbyggarna år noll.

Det var väldigt intressant att läsa vad AndreasE idag skrev om Mälardalens järnålderskolonisation. Jag rör mig en hel del i Täby/Vallentunas jordbruksområden och gårdarna där är oftast minst järnålderstida (egna förkristna gravplatser invid gården). En bygd som varit tätt befolkad sedan järnåldern, och i vissa fall vet man längre än så..
Tacitus och Jordanes är väldigt vanskliga att använda (Jordanes nämner tex 2 grupper som kan vara svear), de är dessutom svåra att lokalisera rent geografiskt.

På 800-talet och 1075 kallas betydligt fler än de som bor i Mälarområdet för svear.

Det är först med Snorre på mitten av 1200-talet som svear anses komma från just Mälarområdet.

Vi vet inte ens om begreppet svear var en folkgrupp från början.

Om vi följer ditt resonemang så skulle alltså Snorre ha uppgifter om hur det förhöll sig på 90-talet efter Kristus. Att svearna var en folkgrupp som bodde just runt Mälaren.  Det är alltså uppgifter som är över 1100 år gamla. Dessa uppgifter skall då ha gått från generation till generation muntligt utan att förändras eller förvanskas. Det är som om vi idag skall lita på den muntliga traditionen om vad som skedde på 900-talet. Och då har vi allmän skola, bibliotek, internet mm mm idag. Jag köper det i alla fall inte.

Utloggad Anganatyr

• Gode
« Svar #3535 skrivet: mars 18, 2013, 08:12 »
Det är nog bara lite begreppsförvirring.
Vad säger du om jag kallar svearnas expansion för en tidig form av statsbildning och
processen för att ena Götalandskapen och Svealandskapen för riksbildning?

Så tänkte jag. Hoppas att det kan göra mina tankar lite mindre oklara.
Om jag minns rätt sedan skolgången så räknas inte Sverige som en stat förrän på 1500-talet och nu skriver du om en sveastat på 800-talet? Det är väl riksbildning om något?

Utloggad Skoglar

• Veteran
  • Amatör utan skolning
« Svar #3536 skrivet: mars 18, 2013, 08:32 »
Om jag minns rätt sedan skolgången så räknas inte Sverige som en stat förrän på 1500-talet och nu skriver du om en sveastat på 800-talet? Det är väl riksbildning om något?

Nja, jag gick bara vidare på det du själv skrev...

...men om svearna expanderade (måste vara tex Wulfstan i slutet av 800-talet) längs hela Sveriges ostkust så måste det ju vara en form av tidig, primitiv riksbildning

Men jag helst inte vilja gå vidare in i frågor som; Vad är ett löst sammansatt stamsamfund, vad är en protostat, vad kännetecknar en fullt utvecklad stat, etc, etc. Många som är långt kunnigare än mig har sysslat med att studera detta, och jag kan inte tillföra så mycket..

Jag ville bara skilja på
a) den process som ledde till att svear och götar kom samman i ett rike (om man som jag menar att "svear" respektive "götar" är samlingsnamn på olika folkgrupper - vilket du inte behöver hålla med om - så borde det i alla fall vara fullt begripligt vad jag menar) och
b) olika politiska förändringar som ägde rum tidigare, t ex att svearna skaffade överhöghet över Möre och/eller andra förändringar.

Process a) ledde till ett rike (som i Svea rike) och process b) utgjorde de första stegen mot en stat, även om man inte kom i mål förrän under Gustav Vasa. Förstår du hur jag menar?

Utloggad Marty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 469
« Svar #3537 skrivet: mars 18, 2013, 08:46 »
Skoglar,

Det är kanske bättre att lista några företeelser som bekräftas av flera källor.

500-tal. Jordanes beskriver olika stammar i Skandinavien som liknar dem vi känner från medeltida landskap.
800-tal. Flera källor talar om Svear på Östkusten som leder någon form av "rike". Västegötland ingår inte.
1000-tal. Olof Skötkonung nämns i flera källor som kung över hela "Sverige"
1000-tal. Adam av Bremen, ÄVGL, Sagor, samt runsten på Adelsö beskriver Håkon Röde från Västergötland som kung.
1200-tal. Uppsala blir Sveriges kyrkliga huvudstad.

Utloggad Skoglar

• Veteran
  • Amatör utan skolning
« Svar #3538 skrivet: mars 18, 2013, 08:57 »
Tacitus och Jordanes är väldigt vanskliga att använda (Jordanes nämner tex 2 grupper som kan vara svear), de är dessutom svåra att lokalisera rent geografiskt.

På 800-talet och 1075 kallas betydligt fler än de som bor i Mälarområdet för svear.

Det är först med Snorre på mitten av 1200-talet som svear anses komma från just Mälarområdet.

Vi vet inte ens om begreppet svear var en folkgrupp från början.

Om vi följer ditt resonemang så skulle alltså Snorre ha uppgifter om hur det förhöll sig på 90-talet efter Kristus. Att svearna var en folkgrupp som bodde just runt Mälaren.  Det är alltså uppgifter som är över 1100 år gamla. Dessa uppgifter skall då ha gått från generation till generation muntligt utan att förändras eller förvanskas. Det är som om vi idag skall lita på den muntliga traditionen om vad som skedde på 900-talet. Och då har vi allmän skola, bibliotek, internet mm mm idag. Jag köper det i alla fall inte.

Mina tankar i korthet:
Mälardalen började bebyggas under stenåldern (Fakta)
Redan i tidig järnålder hade Mälardalen en ganska stor befolkning. Det var antagligen ett av det nuvarande Sveriges viktigaste befolkningscentra (Ett föga kontroversiellt antagande. Bestrider du?)
Vi har inga spår av en massiv invandring in till Mälardalen under järnåldern. (Såvitt jag vet)
Befolkningen i Mälardalen kallades svear i Ansgarskrönikan, Författaren dog år 888 (Fakta)

Min slutsats:
I. Det finns en kontinuitet i Mälardalsbygden vilket indikerar att medeltidens svear var ättlingar till dem som bodde där 1000-1200 år tidigare. ("Indikerar" är alltså ett ord som inte innebär "de måste vara", utan mer "de skulle kunna vara"...)
II. Alla folkstammar i järnålderns Skandinavien var inte exakt lika starka. Medan vissa var mer expansiva, trycktes andra tillbaka. Med ett massivt stöd i källorna tror jag att svearna var en av de expansiva stammarna. Att de lade under sig folk och länder utanför hembygden är inte så konstigt.

Men du skriver "Vi vet inte ens om begreppet svear var en folkgrupp från början." En korrekt iakttagelse. Med tanke på det skrala utbud av källor som står till hands så är det ganska mycket vi inte vet.

Jag tror att det kan bli svårt att komma vidare i diskussionen om den endast handlar om att du sågar andras hypoteser men inte presenterar en egen. Vilket leder oss till några frågor: Vad är din hypotes? Vad tror du att "svearna" var? En stam, en lös grupp av stammar eller något annat och i så fall vad då? Vem tror du bodde i Mälardalen år noll, och vart tog deras ättlingar vägen? Vilken utbredning hade "svearna" år noll (om de var en stam/en grupp stammar?

Jag har förstått att du ser mina resonemang som fullkomligt meningslösa, men jag vet ännu inte vad du själv egentligen anser.

Utloggad Skoglar

• Veteran
  • Amatör utan skolning
« Svar #3539 skrivet: mars 18, 2013, 09:03 »
Skoglar,

Det är kanske bättre att lista några företeelser som bekräftas av flera källor.

500-tal. Jordanes beskriver olika stammar i Skandinavien som liknar dem vi känner från medeltida landskap.
800-tal. Flera källor talar om Svear på Östkusten som leder någon form av "rike". Västegötland ingår inte.
1000-tal. Olof Skötkonung nämns i flera källor som kung över hela "Sverige"
1000-tal. Adam av Bremen, ÄVGL, Sagor, samt runsten på Adelsö beskriver Håkon Röde från Västergötland som kung.
1200-tal. Uppsala blir Sveriges kyrkliga huvudstad.

Tack Marty, håller med.

Jag bara hamnade i lite polemik med de hängdas gud...  :-\