Marty, vi har inga källor som är samtida med den tid du beskriver. Vad vi har är Ynglingasagan. Enligt den fanns det som jag kallar Landskap = Kungen över Södermanland osv. Södermanland fanns alltså som område som en Kung styrde över, likaså fanns Närke, VG, ÖG + ett antal till, läs Ynglingasagan om Ingajld Illråde.
Det du kallar Hövdingadömen var alltså, enligt Ynglingasagan, Kungadömen. Nästa fråga blir ju då hur vi skall ställa oss till Ynglingasagans trovärdighet när det häller just detta – men det ser jag som en annan diskussion.
Jag tror att Svia/Svea-begreppet/namnet är viktigt i vår historia och att det finns en tradition långt bakåt i tiden som rör detta namn/begrepp. Min grundsyn är att alla var Sviar/Svear. Kanske är detta begrepp så långt tillbaka i tiden att ”vi” lämnade en svans bakom oss på vår väg till Sverige, Swaben, Schweiz , osv. De är alltså rester av samma folk som oss – kanske.
Sveakungen var alltså folkets samlande kung och han hade ingen makt över landskapens styre – men han garanterade lag, var religiös ledare och troligtvis överbefälhavare i krig. Därav namnet Sveakung = folkets Kung. Han var även Unionskung. Kanske hette denna Union Svitjod?
Sveakungar från VG - även före år 1000 fanns - enligt min uppfattning.
Landskapskungarna var unika Kungar över sitt landskap och hade fria händer att ta kontakter eller bilda allianser utomlands. Även här kan vi ju se just detta – och att man allierar sig med olika områden/länder precis så som du beskriver.
Vi har ju vissa gåtor i vår historia som vi saknar svar på, t.ex. Knut den Store regerade en tid över vissa dekar av Sverige och präglade mynt i Sigtuna. Parallellt med detta var Sverige inte på något sätt ockuperat och fungerade helt normalt. Vad hände här? Jag har inte studerat just detta närmare – men säg att Uppsalakungen hade en allians med Knut, det var kanske inte mer än så – eller – Uppsalafolket valde helt enkelt Knut till Landskapskung för en period av år? Kanske var det så att Sveakungen pantsatte Uppland under en period av år? Det är några alternativa sätt att se på det hela – när vi har Kungar med olika maktsfärer. Det finns säkert ett stort antal andra alternativa synsätt/tolkningar på just detta –men någonstans måste helhetsbilden så småningom hjälpa till med hur vi skall se på just denna händelse.
Tror man på en centralmakt med en enda Kung som regerade Sverige från Uppsala måste man ju ta till krig och ockupation - samt göra Knut till Kung över Sverige, några andra alternativ finns ju inte…
Jag ser de äldsta ortnamnen med ändelsen Um, inte hem. I Danmark och Norge ser man Um som äldst, Här i Sverige ser man” hem” som äldst - eftersom Um-ändelserna finns det flest av i Götaländerna. Ser vi på förleden till Um-namnen är det oftast mycket gamla namn, väldigt ofta naturnamn, Bergum, Fåglum, Askum, Skälvum, osv. Hem-namnen har oftast mer modern förled.
Kindnamnen rör landområden, inte orter, de kan vara Ättenamn( eller annat) på ungefär Häradsnivå. För att väcka eventuella sovande, Svia Kind kan alltså ha bebotts av ätten Sviar.

För att fåden nyvakne att somna igen - detta rör landskapsnivån, inte Riksnivån
Thomas