Författare Ämne: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?  (läst 2524912 gånger)

Utloggad Kungsune

• Gode
  • Antal inlägg: 1 424
Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #1860 skrivet: juni 12, 2012, 20:53 »
Birka var ju götarnas stad ;-)

Utloggad Marty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #1861 skrivet: juni 12, 2012, 20:55 »
Vem annekterade vem?? Varnhem är min huvudkandidat för Västergötland följt av Gudhem.

Marty

Utloggad stakodder

• Veteran
  • Antal inlägg: 688
« Svar #1862 skrivet: juni 12, 2012, 20:56 »
Birka var ju götarnas stad ;-)

Antagligen gutarna.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #1863 skrivet: juni 12, 2012, 21:01 »
Adam visste nog skillnad på Götar och Gutar. Problemet är väl snarare att Birka var öde sen länge när han skrev detta.

Marty

Utloggad AndreasE

• Gode
  • Antal inlägg: 2 947
« Svar #1864 skrivet: juni 12, 2012, 21:05 »
Han separerar ut gravar med bronsåldersfynd. Många av de flackare är antagligen från RJÅ, få är nog från vikingatid.

Är de flacka från RJÅ de som kallas "jätteägg" eller någonting sådant? Har för mig att de oftast innehåller många olika begravningar av ganska ordinär karaktär. Typ "gårdsgravfält i en enda konstruktion". 

Utloggad stakodder

• Veteran
« Svar #1865 skrivet: juni 12, 2012, 21:08 »
Vem annekterade vem?? Varnhem är min huvudkandidat för Västergötland följt av Gudhem.

Marty

Jadu. Som skåning har jag själv inte svårt att acceptera att det danska riket spred sig från Själland. Likaså att "Sverige" har sitt ursprung i Uppland. Precis som det romerska riket utgick från Rom, även om vissa kejsare inte kom därifrån.

Att inlemmandet av Götaland (plus andra landskap) i det blivande Sverige gick stötvis och baklänges ibland är kanske inte så konstigt. Sen att kungaätten under senare perioder ibland utgick från Västergötland eller Östergötland behöver inte skymma att grunden lades bland Tacitus Svioner. Big deal?

Ligger inte Varnhem lite off från kusten?

Utloggad stakodder

• Veteran
« Svar #1866 skrivet: juni 12, 2012, 21:11 »
Adam visste nog skillnad på Götar och Gutar. Problemet är väl snarare att Birka var öde sen länge när han skrev detta.

Marty

Ja, tänker bara att Birka låg aningen närmre Gotland än t ex Västergötland. Lätt att segla dit för dom.

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #1867 skrivet: juni 12, 2012, 21:18 »
Andreas

Nej snarare denna sort:

http://fornvannen.se/pdf/2000talet/2007_153.pdf

Det kom nyligen en bok "Romertida Gravar Runt Billingen" av Hyenstrand(fru) som beskrev ett stort antal. De är "rika". Vissa av dem är anlagda på en bronsåldergrav som exempelvis de berömda i Överbo/Varnhem.

http://mis.historiska.se/mis/sok/fyndlokal.asp?lokalid=13441

Marty

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #1868 skrivet: juni 12, 2012, 21:24 »
Varnhem ligger lika off som Uppåkra ungefär. Med Skara som efterföljare en bit bort. Precis som Lund/Uppåkra.
Tror inte att kungen i Uppåkra tog order från nån nisse på Själland före 950-talet.

Marty

Utloggad stakodder

• Veteran
« Svar #1869 skrivet: juni 12, 2012, 21:29 »
Varnhem ligger lika off som Uppåkra ungefär. Med Skara som efterföljare en bit bort. Precis som Lund/Uppåkra.
Tror inte att kungen i Uppåkra tog order från nån nisse på Själland före 950-talet.

Marty

Hm, låter som att hålla på sitt fotbollslag in absurdum....

Ja, jag tror definitivt att Uppåkra kan ha betalat tribut till Lejre redan på 500-talet. Det behöver inte betyda att ett samlat danskt rike fanns då.

Gällande läget, tänkte jag mest på närheten till havet. Var fanns kungsgården i Västergötland på 500-talet? Var bodde Hugleik? Lödöse? Varnhem? Tun?

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #1870 skrivet: juni 12, 2012, 21:35 »
Andreas

Nej snarare denna sort:

http://fornvannen.se/pdf/2000talet/2007_153.pdf

Det kom nyligen en bok "Romertida Gravar Runt Billingen" av Hyenstrand(fru) som beskrev ett stort antal. De är "rika". Vissa av dem är anlagda på en bronsåldergrav som exempelvis de berömda i Överbo/Varnhem.

http://mis.historiska.se/mis/sok/fyndlokal.asp?lokalid=13441

Marty

Jag har läst boken (har den hemma just nu faktiskt). Men de gravarna kalla ju sällan "storhögar", de är ju generellt sett för flacka, steniga och låga. Motsvarande finns även i Mälardalen (bland annat ditt exempel). En hög ska ju bestå av jord (alltså inget röse synligt i ytan), och en storhög ska ju ha en viss diameter och höjd (vilken tror jag dock varierar beroende på vilken forskare man läser).

Utloggad Boreas

• Gode
  • Antal inlägg: 5 477
« Svar #1871 skrivet: juni 12, 2012, 21:39 »

Boreas du kan väl inte uppfinna en ny folkgrupp för varje typ av födoproduktion?

Jag har enbart beskrivit tre olika ekonomier - och dito konstitutioner (etniciteter) i Fenno-Skandia. Sen har vi ju traditionellt haft två ganska olika lantbruks-kulturer, söder respektive norr om Öresund.

Citera
Jag känner att jag redan har besvarat dig tidigare men vi har nog väldigt olika förkunskaper.

Vad jag känner har du mest frågat och mindre svarat.

Vilka förkunskaper du har kan jag givetvis inte spekulera över.

Däremot kan man ju påstå att ditt synsätt och/eller grundsyn inte är förenlig med dom nya tankar jag presenterat. Det tar givetvis lite tid att anamma även enkla fakta och dom klaraste samband - om dom råkar vara akademiska utmaningar. 

Vad jag ventilerat är ett historiskt grundsyn som ser ekonomisk och social kontinuitet som en nödvändig faktor för framväxten av etniciteter, språkgrupper, kulturer och civilisationer - och att denna devis får appliceras på forntidens Skandinavien, likväl som på dito Anatolien och Afrika.

Det är främst din geografi jag inte får ihop Boreas.

Vilket betyder vad? 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Ättelägg

• Gode
  • Antal inlägg: 1 188
« Svar #1872 skrivet: juni 12, 2012, 21:43 »
Storhögar från när det begav sig är väl ganska uppenbara, tittar vi på Uppsala storahögar, högar vid anundshög, ströbohög, blot-svens hög vid sagån, ottarshögen, inglingahögen o.s.v är lika, stooora, täckta med jord. Vi har ett exempel mig veterligen där bilden inte stämde, Håga som var från bronsåldern. Tidigare verkar man ha jordlösa högar. Var den nedre gränsen går kan man väl diskutera antar jag men när man är på plats sticker dessa ut, även de något mindre som då är stoora i förhållande till omgivande. Det är överhuvudtaget närmast en sakral upplevelse med alla gravfält oavsett del av landet. Det är något märkligt när man är på plats som även barn känner av. Tror nog att våra förfader valde med omsorg och inte slump.
Erik

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #1873 skrivet: juni 12, 2012, 21:44 »
Skalunda är Sveriges kanske Största gravhög, anlagd ca 600 e kr. Beowulf borde dött precis vid den tiden. Inte min idé och inte ny. Hugleik hade nog sina huvuddomäner i Varnhem/Gudhem. Vänerhamn Skalunda/Kålland. Övre Älven, Naglum. Havshamn i Alvhem norr om Göteborg osv. En kille av Hugleiks kaliber hade nog släktingar på många av de viktigaste gårdarna. Det handlar inte om att hålla på nåt lag utan att inse att vår historia före år 1000 i princip är mycket osäker. Förr hette det att Svearna torde erövrat Götarna på 500-talet. Nu skriver en del att Danerna erövrade Götarna. Man får nog inse att mycket som skrivits genom åren är baserat på nationalistiskt önsketänkande i Stockholm och Köpenhamn.

Marty

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #1874 skrivet: juni 12, 2012, 21:49 »
Andreas

Det finns ingen annan uppställning än Sahlgren och han har minst 15meter i diameter och 1 meter hög.. För att sortera ut högarna måste man ut i fält och titta och räkna. Tittar man manuellt igenom beskrivningar av högarna framgår dock att många är "riktiga storhögar". Andelen kan jag inte säga, 20-50%?

Marty

Utloggad Ättelägg

• Gode
  • Antal inlägg: 1 188
« Svar #1875 skrivet: juni 12, 2012, 21:51 »
Stockholm och Köpenhamn under vikingatiden?? Tja du menar att Snorre, Adam o.s.v hade sina favorit lag och i det har du rätt i  :) men å andra sidan kan man läsa det gemensamma med dessa texter och då framstår huvud aktörerna och lägesbeskrivningarna. För mig är det inget konstigt att Svealand och Danernas land under denna tid växte fram som reella maktcentra med sina respektive intresseområden. Detta fortsatte långt fram i tiden. Att makten flukturerat är väl inte konstigt. Att götalandskapen har sin historia och storhet likaså.
Erik

Utloggad stakodder

• Veteran
« Svar #1876 skrivet: juni 12, 2012, 22:00 »
Skalunda är Sveriges kanske Största gravhög, anlagd ca 600 e kr. Beowulf borde dött precis vid den tiden. Inte min idé och inte ny. Hugleik hade nog sina huvuddomäner i Varnhem/Gudhem. Vänerhamn Skalunda/Kålland. Övre Älven, Naglum. Havshamn i Alvhem norr om Göteborg osv. En kille av Hugleiks kaliber hade nog släktingar på många av de viktigaste gårdarna. Det handlar inte om att hålla på nåt lag utan att inse att vår historia före år 1000 i princip är mycket osäker. Förr hette det att Svearna torde erövrat Götarna på 500-talet. Nu skriver en del att Danerna erövrade Götarna. Man får nog inse att mycket som skrivits genom åren är baserat på nationalistiskt önsketänkande i Stockholm och Köpenhamn.

Marty

Även om Rudbeck et al ville förvränga historien till Upplands fördel, tycker jag oavsett diskutabla historiska källor att enandet kan ha utgått från Uppland. Men det kan ju vara så att centralmakten vid Uppsala var mer samlad inkl gravar än i t ex Västergötland, där den verkar vara mer utspridd och svåröverblickbar. Var finns huvudstaden?? Templet?? Om götakungen ville manifestera sin makt måste han ha gjort det på ett enda ställe.

Att Sveakungar tog det första steget mot ett enande under 500-talet kan ha varit en kombination av maktvacuum i Västergötland efter Hugleiks misslyckade krigståg, då kanske halva krigarskaran försvann. Därav allt begravt guld. Kanske i kombination med missväxt och Justinianska pesten.

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #1877 skrivet: juni 12, 2012, 22:02 »
Förutom Sahlgren så har väl RAÄ haft vissa kriterier när de genomfört sina inventeringar har jag för mig.

Hur som helst, de flesta är väl överrens idag om att det är skillnad på en "stensättning" och en "hög", liksom på "hög" och "röse".

Skulle 20-15% av alla högar vara storhögar? Det låter alldeles för högt. I Uppland, med dess relativt välbevarade fornlämningsbild och storhögstradition, så skulle jag gissa att mindre än 10% av högarna är storhögar, kanske mindre än 5%. De flesta högar brukar vara i någonstans runt 3-6 m i diameter, skulle jag tippa på. Upp till 10-11 m är relativt vanligt, men sen blir de drastiskt färre. Endast en minoritet av gravfälten innehåller högar på över 12-13 m.

Kanske har den högre bortodlingsgraden lett till att andelen storhögar förefaller högre (då de är svårare att plöja bort), men 20% låter alldeles för högt även under de förhållandena.   

Utloggad Marty

• Gode
« Svar #1878 skrivet: juni 12, 2012, 22:08 »
Precis så. Från Jordanes och framåt via sagor och arkeologi så ser vi tydligt Svear och Daner. Den tredje makten redan hos Jordanes är Götarna. Götarna bildade dock aldrig någon nation varför deras historia aldrig kom i fokus. Götaland (VG/ÖG/Småland) är befolkningsmässigt nästan halva Sverige. Under perioder var Västergötland ett eget rike. Det anordnades anfallskrig från Västgötarna mot Norge. Svearnas Uppsala är fantastiskt intressant, likaså Uppåkra och Gudme på Fyn. Varnhem/Gudhem är antagligen Götarnas motsvarighet, sorgligt nog händer dock oerhört lite arkeologiskt här.

Marty

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
« Svar #1879 skrivet: juni 12, 2012, 22:08 »
Dansk stat finns runt 1180 ekr. Sverige har något motsvarande runt 1250 ekr. Efter detta Kalmarunionen under 1300-talet.  Här finns gott om forskning.

Skåne och Danmark blir ett löst sammanhållet rike runt 960-990 ekr. Vad Uppåkra har kontrollerat, före denna tidsperiod, är nog inte helt avgjort och utanför mina amatörfunderingar.

Thomas I