Storhögar är ändå den säkraste platsen att hitta hjälmar på. Det är i princip inte heller grävt någon stormannamiljö från Vendeltid i Västergötland (det pågår en grävning i Synnerby, Kålland). Så vi kan alltså inte dra någon som helst slutsats kring eventuella vendeltida hjälmar för Västergötland, tyvärr. Ingen vore gladare än jag om det blev lite arkeologi i mitt landskap.
Jag kan bara komma på en hjälm som kommit fram i en storhög i Uppland, och det är hjälmen från Gamla Uppsala. Annars handlar det om båtgravar och flackare brandgravar. Kan dock nog gömma sig fragment från ett antal hjälmar bland det kremerade fyndmaterialet från ett antal storhögar. Än så länge så är kopplingen storhög-hjälm dåligt underbyggd.
Hjälmen som upptäcktes 2010 utanför Uppsala låg i en liten (ca 2,5-3 m i diameter) och helt flack brandgrav som inte syntes ovan mark innan avbaning.
Gällande de praktgravar som vendel, valsgärde, tuna (badelunda) och Norsa (köping) utgör är det enbart (vad jag vet) i Valsgärde och Vendel dessa fantastiska hjälmar hittats så inte ens i mälardalen finns de speciellt utbrett vilket bidrar till exklusiviteten över de sista.
I Mälardalen så har hjälmar hittats i Vendel, Valsgärde, Gamla Uppsala, Ultuna och i ett antal spridda brandgravar.
Ättelägg, befolkningen har nog alltid varit större i Västergötland än i Uppland. Det skulle bli svårt att förklara kyrktätheten annars. Likaså är kyrktätheten i Uppland ingen bra jämförelse av skäl som större bykyrkor mm. Om Uppland har fler storhögar blir det därför fler per capita i Uppland liksom det blir fler kyrkor per capita i Västergötland.
Jag tror att det är väldigt vanskligt att beräkna folkmängd under förhistorien, både utifrån kyrktäthet och frekvens av synliga fornlämningar. Västergötland är ju ett större landskap än Uppland, och delar av det har ju karaktär av fullodlingslandskap, så i de delarna var nog befolkningstätheten stor. Å andra sidan så tyder ju Upplands mycket täta fornlämningsbestånd (som även det drabbats hårt, om än inte lika illa som Västergötlands, av bortodling) att befolkningen där var större än vad man kanske skulle förväntat sig utifrån jordbruksarealens storlek.