Vi har aldrig haft ett feodalt samhälle vilket är ganska unikt. Våra bönder har alltid varit fria män. Att vara en fri man verkar ha satts mycket högt. Kungarna var valkungar, inte arvkungar, de valdes på Tingen. Sveakungen dömdes till sitt ämbete - och till Uppsala Öd av Lagmännen.
Helheten pekar på någon form av ”demokrati” där inte enbart eliten bestämde - även den enskilde bonden var med och påverkade besluten på ting osv. Jag misstänker även att ättens medlemmar framförde sina åsikter på ”ätteting” - eller vad det nu skall kallas.
Visst förekom skärmytslingar eller mindre stridigheter. Även vanliga mord och Kungamord förekom, det vet vi. Men några regelrätta krig med stora härar där landskap stred mot landskap förekom inte.
Småländerna - blev landskapet Småland. Kanske hade alla småländerna en egen union ett tag innan de gick in i den större unionen?
Jag tror inte att vi hade överlevt som nation om vi varit uppdelade i Götar – Svear, Smålänningar, Värmlänningar, osv – eller i två block, Sunnanskog och Nordanskog.
Snarare är det så att de båda namnen Sunnanskog och Nordanskog beskriver ett folk som bor åtskilt av stora skogar – men är en enhet, ett folk. Folket som bodde både sunnan- och nordan – Kolmården och Tiveden.
Uppland tyder på samma sak, landet där uppe – som hänger ihop med ”landet där nere”. Uppsvear innebär att det även finns Nedsvear, osv.
Tråden visar att en man som tillhörde Svearna även kallades för Göte – och tvärtom. Svear finns enbart i plural, aldrig i singular – det stödjer också att vi alla var Sviar/Svear.
Sverige växte fram, kanske via den union jag misstänker fanns. Alla landskap bidrog till att bygga vårt land. Alla landskaps historia är lika värdefulla för helheten. Inget landskap dominerade något annat landskap - eller erövrade något annat landskap.
Vi samarbetade, vi hade gemensamma mål, gemensamma yttre fiender och vi stred tillsammans. Vi levde i fred tillsammans, gifte oss med varandra över landskapsgränserna, handlade med varandra så att vi kunde exportera varor utomlands, osv. Allt gick inte gnisselfritt – vi hade våra problem – men dom växte sig aldrig stora – och vi överlevde som nation.
Thomas