Till:
Magister Adam
Bremen, Tyskland
Bästa Magister Adam!
Beklagar att jag besvärar så här ca 1000 år efter det att du skrev din berättelse om Norden och speciellt Sveriges Historia. Jag önskar bara att du kunde göra ett klarläggande till oss här idag. Du skrev att det fanns ett tempel som hette Upsal och som låg inte långt från Sigtuna. Vi har en segdragen diskussion idag om detta tempel som heter Upsal – och det är där jag önskar att du specificerar dig lite för oss…
Fanns det bara ett enda tempel som hette Upsal, eller skulle du egentligen skriva att ”där fanns också ett av många tempel som heter Upsal”?
Eller visste du att det fanns så många Upsaltempel, och att detta var så allmänt känt att det inte ens behövde nämnas?
Du förstår Adam att detta faktiskt, hur löjligt det än låter, är väldigt viktigt för oss idag. Tänk om du hade skrivit att; ”där fanns också ett av många tempel som heter Upsal” – då hade vår historia sett helt annorlunda ut här i Sverige. Ingen Sveaskola hade kunnat uppstå, därmed ingen Västgötaskola heller. Alla Uppsalaplatser skulle varit utgrävda, fler tempel hade hittats, alla lika mycket värda. Vi hade hittat Kungsgårdar, Hovgårdar och Bosgårdar samt många Vi- Hov- och Hargplatser – och förstått sammanhangen betydligt bättre än vi gör idag. Folk (även historiker) skulle förstått att man i vårt land samarbetade, hade samma historia bakåt, samma kultur, samma religion (i alla fall så småningom, tyvärr inte din religion) och samma språk i hela riket.
Nu, idag, förstår vi inte allt detta – beroende på att du skrev så erbarmligt snålt om ”templet som heter Upsal”. Det hade varit bättre att du inte skrev någonting alls faktiskt eftersom hela vår historia är i princip baserad på just dessa ord… Nu sitter vi här med en Sveaskola, en Västgötaskola och Die hard Sveacister som vill att Upplänngarna, och enbart de, var Svear. De hade, och bara de, ett unkit Tempel som låg i gamla Uppsala – (trots att du aldrig skrev just detta), så se vad f**n du ställt till med - bara för att du var lite snål med orden!
Nå, kan du nu vara så vänlig att ta fram något eller några gömda gamla dokument som du har skrivit, och gärna undertecknat, från arkiven I Bremen, Hamburg eller Rom - som bättre förklarar det där med ”ett tempel som heter Upsal”!!!
Det spelar ingen roll om vi då får reda på att det fanns många sådana tempel utspridda över riket – eller om det bara fanns ett enda – och att detta faktiskt låg i Gamla Uppsala – det enda jag begär är fakta. Får vi dessa fakta så kan vi säkert ta oss vidare själva…
Med vänlig hälsning
Thomas
PS, Snabba på!