Det har säkert, till och från, funnits olika samarbeten mellan de olika länderna på olika sätt.
Ett sätt är, kanske, att Unionen Svitjod utvidgats till att omfatta även andra länder, eller delar av länder. Ibland används ju begreppet ”Stora Svitjod”. Jag vet vad det anses betyda – men är det säkert att det betydde samma sak här i landet under denna tid? Stora Svitjod kan ju vara ett större utvidgat Svitjod jämfört med det vanliga normala varierande Svitjod?
Knut den Store regerade över delar av Sverige och präglade mynt i Sigtuna. Ett litet mysterium i vår historia. Han var samtidigt Kung över England, Danmark, och Norge – och då även delar av Sverige. Delen bör ha varit nuvarande Uppland – eller delar av det. Här kan vi ju spekulera ganska vilt om hur han kunde vara Kung över delar av Sverige. (Detta var under Olof Skötkonungs tid. Olof var bortkörd från Nordanskog eftersom han nekade utföra blot – sökte Uppsvearna skydd hos Knut mot Olof)?
En spekulation är ju att någon del av Sverige helt enkelt valde honom till Kung, han skulle då alltså vara Landskapskung någonstans i landet. Denna del av Sverige ingick ju då i hans rike.
En annan spekulation är att han blev vald till Sveakung (enligt min tolkning) – och då ingick ju hela folket – men inte landskapen – i hans rike – men rätten att prägla mynt ingick.
Ett tredje alternativ är att Sveakungen pantsatte ett landskap hos Knut mot t.ex. pengalån eller annat. Pantsättning av län är ju ingen ovanlighet i vårt land.
Något stort Kungarike med en enda Kung har vi knappast haft, jag har i alla fall inte sett någon källa om detta. Ingjald lade under sig stora delar av Svitjod genom mord – men han nämns aldrig som Sveakung – och han regerade inte någon längre tid.
Fram till 1130 finns det gott om ”medregenter” i vår Kungalängd – men efter 1130 upphör detta begrepp. Min tro är att ”medregenter” egentligen är Landskapskungar som kallas för medregenter eftersom man i vår historia, trots att det vimlar av belagda landskapskungar, ansett att det fanns bara en Kung. Denne Kung var då Uppsalakungen – och Uppsalakungen var densamma som Sveakungen – har det tolkats som…
Om man ser Uppsalakungen (som vanligtvis endast var Kung över Tiohundraland), som en landskapskung bland andra landskapskungar - tror jag att man är närmare verkligheten. Eftersom Uppsalakungen var en landskapskung kunde han, som vilken annan landskapskung som helst, bli vald till Sveakung. När detta inträffade ”abdikerade” han och en ny landskapskung valdes för Uppland.
Sveakungar kan alltså regera från vilket landskap som helst, de är inte låsta till Uppsala. Men – NÄR Sveakungen kom från Uppsala så regerade han därifrån. Efter samma princip, NÄR en Västgöte var Sveakung regerade han kanske från Kinnekulle? (Därav namnen Uppsalarna, Uppsala, Gamla Riket, osv på Kinnekulle – samt vår första riktiga borg, Gum, på samma plats.
Det är ju lite svårförklarligt att inte en enda Kung från Nordanskog regerade från år 1000 till Gustav Vasa – alla inhemska Kungar under denna tid kom från något av Götaländerna – och de hade först varit landskapskungar – innan de, av Svearna, blev valda till Sveakung.
OM nu enbart Upplänningar var Svear – varför valde de då Götar till Kungar över sig - under 500 år?
Thomas