Herulen, tydligt vill jag nog ersätta med dimmigt, vi alla letar väl spår efter hur det kan ha varit? Var och en av oss har olika teorier om hur det faktiskt var. Ingen av oss har fakta.
Jag ser det så här: För ca: 12000 år började en invandring av Germaner söderifrån. De var alla av samma ursprung. De bredde först ut sig över Sunnanskog, lite senare drog sig ett antal norrut till Nordanskog. Fortfarande är alla samma folk, samma kultur, samma religion och alla har samma historiska bakgrund. Det finns ingenting i fyndmaterialet som tyder på någonting annat. Jag tror detta folk kallade sig för Svear. Jag tror också att de fortsatte att kalla sig för Svear. Så småningom skapades geografiska lokalnamn, då kom namnen de gav sig själva lokalt, t.ex Götar, Uppsvear och Smålänningar. Fortfarande är det samma folk, samma kultur, samma religion och alla har samma historiska bakgrund.
Det fanns till att börja med inga fasta gränser. Därför ser vi att namnen på områdena är knutna till vad folket kallade sig lokalt, man skrev Svearnas land, Götarnas land, osv. mest skev man Svitjod, alltså, man såg Svitjod som en enhet. Gränserna var flytande fram till Birger Jarl ungefär. Då drogs fasta gränser, lagar skrevs, landskap bildades och namngavs – och Sverige blev en nation.
Om nu Svearna endast kom från Uppland. Varför tog de då inte möjligheten att döpa sitt nya landskap till Svealand? Jag tror att svaret ligger i att de själva kallade sig för Uppsvear = då finns det Nedsvear också. De visste att alla i landet var Svear – och därför blev Landskapsnamnet alltså Uppland istället. För dem var det självklart – det är vi, 800 år efteråt, som ”träter” om vilka områden Svearna bodde i. Min syn alltså, alla var Svear – och det visste alla i sin samtid.
Thomas