Gangrade, visst är det så. Men, Snorre stod närmare den tid som utspelas än vad vi gör. Han återger de berättelser och det han läst och hört så bra han kan.
Jag tror inte att Snorre har rätt till 100% i allt han skriver. Men när han skriver detta är han mycket klar och tydlig - och det han skriver motsägs inte av någonting annat han skriver. Så jag tycker nog att det går att ta till sig.
Jag tycker snarare att vi kanske skall fråga varifrån våra tidigare historiker har fått allt DE skrev från?
I saga efter saga jag läser hittar jag ingenting som låser Svear till enbart Mälardalen. Inga erövringskrig har förekommit, inga krig mellan landskap. Tvärtom beskriver sagor och källor samarbete, handel, giftermål osv mellan landskapen. Var fick våra tidiga historiker Mälardalens Svear ifrån?
Skall vi gå på Adam så var Birka Götarnas stad? Var det så? Enlig Adam låg Birka mitt i Svearnas land? Var det så? Om det nu är så att alla, som jag tror, var Svear – så låg faktiskt Birka mitt i Svearnas land. Det går ens knappast att ifrågasätta geografiskt. Var det så Adam menade?
Kan Birka ha varit en Götisk handelsstation på Östkusten? Ja, det tror jag är möjligt – likaså var kanske Lödöse en Oppländsk handelsstation på Västkusten? I ett fredligt land där Landskapen samarbetade i en Union är sådant möjligt – men omöjligt om de för krig och konkurrerar.
Ändå är Svearna är ingen myt. Vi alla var Svear. Alla invånare i alla Landskap var Svear, av Svea är eller Svea folk hur man ju skall välja namn.
Alla våra förfäders händer "gungade vaggan" och vi byggde gemensamt upp det land vi har idag. DET är unik historia som överglänser allt annat! Ingenting kan vara större än det. Ett land, sammanhållet av en Union, i över tusen år!
Thomas