Författare Ämne: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?  (läst 2899730 gånger)

Utloggad Herulen

• Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #500 skrivet: februari 22, 2011, 12:51 »
Det behövs inte för min del eftersom jag redan vet. Grävningarna i Gudhem finns väl dokumenterade. Det finns ett par Uppsalaorter till med järnåldersgravar men de är inte jämförbara.

Nu är det ju så här att Gudhem och Uppsala i Ugglums socken inte ligger så där väldans nära varandra. Ge mig gärna exempel på utgrävningar eller något som berättar om fornlämningar i Uppsala.

Utloggad Kungsune

• Gode
  • Antal inlägg: 1 424
« Svar #501 skrivet: februari 22, 2011, 13:31 »
Ugglums Uppsala är som sagt ett utskifte från Gudhem som var ett Uppsala öd.

Utloggad tty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 554
« Svar #502 skrivet: februari 22, 2011, 16:15 »
Ugglums Uppsala är som sagt ett utskifte från Gudhem som var ett Uppsala öd.

Låter som en bra förklaring på namnet. En parallell skulle vara t ex "Klosterorlunda" i Östergötland. Där har aldrig funnits något kloster men gården var klostergods under medeltiden i motsats till Bondorlunda.

Utloggad Kungsune

• Gode
« Svar #503 skrivet: februari 22, 2011, 16:40 »
Ja, alltså gudhems kungsgård ligger ju på extremt bördig mark och har så klart intresserat maktens män och kvinnor sedan hedenhös. Att det varit en central lokal i Västergötland liksom Gamla Uppsala i Uppland tror jag står klart för de flesta. Om nu Kungsgårdarna under vikingatiden hade "offerhov" som de kallade för uppsala vet jag inte men i källorna finns pluralbenämningar på upsalir mm. Frågan var ju att plocka fram någon ort med anknytning till Uppsalalegenderna som har centralplatsindikationer. Förutom Gamla Uppsala är Gudhem outstanding utan att man för den skull ska behöva värdera dessa mot varann. Det finns intressanta skillnader mellan de båda orterna på en rad punkter. Gudhem tycks vara centralt redan under neolitikum och har inte några betydande "yttre" gravmanifestationer från järnålder. De betydande manifest som finns förutom klosterruinen är gånggrifterna och bronsåldersrösena. Artefakterna från järnålder tyder däremot på att det rör sig om en rik bygd.

Sedan vill jag tillägga att mina släktlinjer går till Uppland och Bohuslän. Jag bor inte ens i Västergötland och har ingen som helst koppling till Falbygden. Någon lokalpatriotism finns inte med i min historiebild.

Utloggad Carl Thomas

• Gode
  • Antal inlägg: 2 876
« Svar #504 skrivet: februari 22, 2011, 16:40 »
Supergeten, en motfråga, tror du, till 100 procent, att allt som Snorre skriver i sina sagor är korrekt?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #505 skrivet: februari 22, 2011, 16:42 »
En länk till Wadbring där en karat över Uppsala orter finns.

http://wadbring.com/historia/sidor/upsala.htm

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
« Svar #506 skrivet: februari 22, 2011, 17:44 »
Supergeten, en motfråga, tror du, till 100 procent, att allt som Snorre skriver i sina sagor är korrekt?

Thomas

Nej, absolut inte :-)

Utloggad Kungsune

• Gode
« Svar #507 skrivet: februari 22, 2011, 17:56 »
Vi kan inte ens veta om alla styckena är Snorres.

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #508 skrivet: februari 22, 2011, 19:50 »
Supergeten, då sitter vi på samma stol du och jag – vi försöker båda två analysera vad som är fakta och vad som är fiktion i vad Snorre skriver.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Anganatyr

• Gode
  • Antal inlägg: 1 268
« Svar #509 skrivet: februari 22, 2011, 20:02 »
Adam av Bremen skriver bla följande i fjärde boken, kapitel 24:
Citera
Förutom de nämnda finns det tallösa andra svenska stammar, om vilka vi vet att endast götarna, värmlänningarna och en del av skridfinnarna har blivit omvända till kristendomen.
Enligt Adam kunde även skridfinnar räknas som en svensk stam.

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #510 skrivet: februari 22, 2011, 20:06 »
Skrivet av Anders Högmer.
”Adam av Bremen beskriver 1075 hur en svensk kung Anund på 800-talet med danska fartyg anfaller Birca någonstans. Folket flyr till en närbelägen borg. Vi förstår varför Adam särskilt anger hur man skyddat viken in till en Birca med stenmassor till fara för sjörövare (Adam I:60). Birca nämns som en trygg hamn lämplig till missionsstation. En regional kung var alltså mäktig att värja sitt territorium eller handelsplats såpass väl, att Adam fann det motiverat att omtala en i kyrkohistorien så oväsentlig geografisk detalj”.

Anund var, enligt min uppfattning, Sveakung. Han var Upplänning och beslutade att regera från Gamla Uppsala. Därmed ”tvingade” han Uppsalakungen, Kung Björn, att flytta till Adelsö. På grund av denna flytt kallas Kung Björn ibland för ”Birkakung”. Denna Kung Björn var troligtvis den Kung som Ansgar träffade i Birka.

När jag läser vad Anders Högmer har skrivit, alltså att Kung Anund, med Danska fartyg, anfaller Birca låter detta intressant. Vad har hänt mellan Björn och Anund som troligen är bröder. Är det en maktkamp mellan bröder? Björn kan inte bli Sveakung eftersom det är en position man innehar genom val på Alla Svears Ting, den kan alltså inte erövras, där gäller bara meriter. Vad har alltså hänt som medför att Anund behöver Dansk hjälp för att kriga med sin bror kung Björn?

Kan det vara så att Anund ”bara” är Uppsalakung, och att Björn är Birkakung, samt att Björn tagit Uppsala från Anund - som då sökt hjälp i Danmark?

Någon som vet?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Anganatyr

• Gode
  • Antal inlägg: 1 268
« Svar #511 skrivet: februari 22, 2011, 20:11 »
I kapitel 25 skriver Adam av Bremen:
Citera
Jag skall nu ge en kort beskrivning av sveonernas land eller Sverige: i väster innefattar det götarna och samhället Skara, i norr värmlänningarna med skridfinnarna, som styrs från Hälsingland, i söder det förut omtalade baltiska havet i dess längd. Där ligger stora samhället Sigtuna. I öster slutligen gränsar det till de ripheiska bergen, där det finns väldiga ödemarker och höga snömassor,

Utloggad mof

• Stammis
  • Antal inlägg: 184
« Svar #512 skrivet: februari 22, 2011, 20:33 »

När jag läser vad Anders Högmer har skrivit, alltså att Kung Anund, med Danska fartyg, anfaller Birca låter detta intressant. Vad har hänt mellan Björn och Anund som troligen är bröder. Är det en maktkamp mellan bröder? Björn kan inte bli Sveakung eftersom det är en position man innehar genom val på Alla Svears Ting, den kan alltså inte erövras, där gäller bara meriter. Vad har alltså hänt som medför att Anund behöver Dansk hjälp för att kriga med sin bror kung Björn?

Vi har ingen större koll på vad där fanns för kungar. Den ende som omnämns är väl Björn i Birka? Inte heller vet vi hur man blev kung i området, men eftersom Anund har med sig ett antal krigare får man kanske anta att man blev kung genom att visa militär styrka.

Det intressanta med berättelsen är att Anund dyker upp i Birka utan att ha med sig en väldigt stor armé.

Det ger oss perspektiv just på vilken liten nivå dessa bossar agerade, och hur lätt det var att etablera sig i ett land.

Utloggad Kungsune

• Gode
« Svar #513 skrivet: februari 22, 2011, 20:44 »
Citera
värmlänningarna med skridfinnarna, som styrs från Hälsingland
Hur tolkar ni det här? Styrs värmlänningar av skridfinnarna i Hälsingland?

Tror inte det!

Jag tror dock flera hade tolkat det analogt om det istället stod:
Citera
gutarna med götarna, som styrs från svitjod

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #514 skrivet: februari 22, 2011, 20:49 »
Jag är ju prosamisk så jag tolkar det som att Samerna fanns i Värmland vid denna tid, helt klart!
Därför är det så märkligt att dom måste betala ”betesavgift” i Härjedalen idag –dom har blivit dömda till detta eftersom de inte anses vara urbefolkning just där… ;D

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

• Gode
« Svar #515 skrivet: februari 22, 2011, 20:55 »
Vi vet ju att Anund och Björn ärvde sina titlar av sin fader Erik Björnsson - som då helt klart, enligt Snorre, varit Kung över båda dessa landsdelar.

Men vad fick dem att bli fiender?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad mof

• Stammis
  • Antal inlägg: 184
« Svar #516 skrivet: februari 22, 2011, 21:00 »
Vi vet ju att Anund och Björn ärvde sina titlar av sin fader Erik Björnsson - som då helt klart, enligt Snorre, varit Kung över båda dessa landsdelar.

Men vad fick dem att bli fiender?

Thomas

De ville båda vara kungar?

Utloggad supergeten

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
« Svar #517 skrivet: februari 22, 2011, 21:11 »
Jag är ju prosamisk så jag tolkar det som att Samerna fanns i Värmland vid denna tid, helt klart!
Därför är det så märkligt att dom måste betala ”betesavgift” i Härjedalen idag –dom har blivit dömda till detta eftersom de inte anses vara urbefolkning just där… ;D

Thomas

Urbefolkning och uppätande av annans egendom har inget med varandra att göra.
Särskilt inte med tanke på att den storskaliga rennäringen instiftades av Vasa... ;)

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
« Svar #518 skrivet: februari 22, 2011, 23:22 »
Agnatyr plockar ju egentligen fram exempel på exempel som inte kan tolkas annat än att svear är ett samlingsnamn.  Det är egentligen den enda logiska slutsatsen.

Om vi ser det på det viset får ju en överväldigande del av de klassiska problemen sin omedelbara lösning. Jag ser det så och det gör allting mycket enkelt. Därmed inte sagt att alla svear samlades under samma kung eller kring samma religiösa center. Om detta tycker jag knappt det är lönt att spekulera då situationen säkert varit dynamisk.

Det som verkar vara en hake är att ni upplänningar då tycks sakna eget historiskt namn, rimligen borde ett sådant ju finnas.   Ett alternativ är ju kanske ruser, det styrks av ryska källor och framförallt av de finskspråkiga folkens namn, ruotsi.  En finnes första geografiska kontakt med vårt landområde bör rimligen ha varit Uppland-Sörmland och hur vi än ser det lär de flesta "svenskar" som kom till finska områden kommit just därifrån, om inte annat för att färdvägen passerar det området.  Ett annat alternativ är ju faktiskt Svitjod.  Svea och Svi är ju inte självklart samma sak.  Skriver inte Adam nånstans något i stil med att man "sen kommer till själva Svitjod..."  En effekt blir då att Roslagen/Roden och Rusland har sin direkta parallell i Svitjod och Stora Svitjod.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad tty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 554
« Svar #519 skrivet: februari 23, 2011, 00:11 »
Ett problem är att Aspastenen visar att Södermanland räknades som en del av Svitjod på 1000-talet.
Det är förresten notabelt att både Västmanland och Södermanland har namn som uppenbarligen är skapade med utgångspunkt från Uppland.