ja, engagemanget i dessa frågor går ju inte att ta miste, likaså kunskaperna. Och diskussionen här inne är ju ett resultat av en kunskapsprocess som har pågått sen urminnes tider. Det går knappast att yttra sig en fråga utan att beröra en annnan.
Vad gäller den sk rotlösheten som anledningen till engagemanget så kan jag bara utgå från mig själv, när jag är ute och plockar svamp eller letar hägnader så känner jag (nej, jag vet!)mitt eget historiska arv ända ner till senpaleolitikum, det kan vara att jag bor på ett sånt ställe där det finns boplatser ända från den tiden, det kan också bero på att jag har satt mig in i frågeställningarna och vet hur jag ska hämta mer information och komplettera det jag redan vet. Alla har nog inte den möjligheten. Framförallt hade nog inte Rudbeck det. Han gjorde nog vad han kunde.
Men riksbildning är väldigt centralt i historisk forskning. Man kan faktiskt jämföra med en annan tråd här inne, angående Solutrean-hypotesen, dvs att jägare från Europa lyckades ta sig över Atlanten, ca 16000 BC, och etablera en kultur i Nordamerika, det må vara hur det vill med den saken, men debatten i det nordamerikanska akademiska världen är mycket känslig tydligen. Vissa resultat får inte ifrågasättas, och debatten blir infekterad. Där söker man också efter en gemensam kultur som legitimerar "först"- begreppet.
Det finns enorma mängder material att gå igenom inom de mest skilda områden och så många frågeställningar att man nästan kan känna det som en övermänsklig uppgift. Själv skulle jag nog nöja mig med att konstatera att det är fullt tillräckligt att diskussionen fortgår och att den nästan är lika fruktbar som ny information.
Och ja, vi borde nog dela upp denna tråd i ett flertal andra. Men hur ska vi dela upp dom, och vem ska bestämma frågeställningarna, redan där kan jag känna att vi inte skulle komma överens.
Det är tveksamt om själva ämnestråden är giltig längre.
Och nej, jag är inte kvinna, men det är smickrande ändå. Torde väl vara första gången någon friar härinne.
Mellansveriges yngre järnålder är inget jag numera håller mig uppdaterd om , inte heller sagor och lagar, så därför släpper jag denna tråd nu men kan nöjt konstatera att detta heta ämne kommer att fortsätta att debateras i åratal. Det är många långa inlägg och vi har redan fyllt fem sidor, och vi har inte kommit nån vart, jag tror inte ens att vi har nuddat vid kärnan, det enda som är fruktsamt är dialogen och diskussionen, (vi borde publiceras).