Jag kan inte förstå varför dessa skulle vara två olika platser. Biskopssätet Birka måste ju rimligen ha grundlagts av Ansgar, precis som biskopssätena Ribe och Hedeby-Slesvig. Rimberts Ansgarsvita torde ha varit Adams viktigaste källa rörande den tysk-frankiska missionen i Norden på 800-talet. Även Rimbert säger att Birka "tjänade öarna", som han dessutom ansåg ligga vid världens utkant.
Grundproblemet är att att 1800-talets svenska statshistoriker var tvungna att
hitta på förklaringar så att Mälarområdet fick en större historisk betydelse än vad det i själva verket haft. Denna lösning MÅSTE innebära att där var svearnas urhem. Dessutom hade Sverige vid tiden ett större kulturellt/historieinflytande över hela norden än vad vi eg var berättigat till, vilket innebar att övriga nordiska länder accepterade statshistorien (vilket de lider av än idag). Detta är vi nu fast i, medan finska, norska och danska historiker kontinuerligt år för år allt mer fjärmar sig från den svenska historiska synen i takt med att kunskaperna där ökar.
Om du läser Adams Gesta... (alla kapitel och skolier) så förstår jag inte hur du kan undgå att notera att Adam delar upp birca i 2 begrepp (2 orter). Den ena är Ansgars birca, vilket Adam noga anger vara övergiven vid hans egen tid. Den andra är det birca, som är säte för birca stift, stiftet över öarna. Jämför även med Adams utomordentliga geografi, läst enligt Adams tids sätt att läsa den. Slutsatsen ligger nämast till, att "birca" inte är ett egenamn utan ett funktionsbegrepp, typ vår tids "stad".
Sen var väl Adam mest intresserad av att skriva om de orter där missionen som utgick från Hamburg-Bremen hade varit verksam under ärkestiftets historia. Därför nämner han inte Eskilstuna, Strängnäs, Munktorp och Västerås som ju var föremål för engelsk mission på Adams tid. Det är föga troligt att Adam skulle skriva om en handelsplats på Björkö som varit övergiven i hundra år.
Jag tror du menar Eskilstuna, Enköping och Botkyrka. I varje fall Strängnäs och Västerås är ju orter där Romersk Katolikerna sätter sig. Dessutom driver Romersk Katolikerna en konkurrerande kyrklig organisation från Sigtuna till (Gamla) Uppsala. Den ortodoxa biskopliga gudstjänstservicen har ju hittats på plats, även om man bortförklarar fyndet som "plundringsgods" eftersom det inte "passar in" i den gängse historiesynen.
Jag håller dock med i att Adams propaganda- och försvarsskrift inte har för avsikt att onödigt framföra andra kristna organisationers förtjänster, utan snarar att utmåla dessa "hedningar" (det fanns "politisk korrekthet" även under 1000-talet) som de mest fasansfulla kreatur på klotet, vilka man inte kunde umgås med om man ville vara en "sann" kristen. Särskilt utpekas grekerna i Jumne (Nordens då
största stad) resp stadens omgivningar.
Greker=grekiskt ortodoxt kristna, och har inget speciellt att göra med östromerska medborgare.