Supergeten, jodå, det finns en mängd gravhögar kvar, några av dem är väldigt stora. Nästan alla i Uppland är väl utgrävda – men inte en enda i Götaländerna ”eftersom det inte behövs, vi vet ju redan vår historia så utgrävningar där kan inte tillföra någonting”.
Jodå, Fyrisvallarna nämns i sagorna så dom har, högst troligt, existerat, slaget vid Fyrisvallarna är ju ”berömt”. Problemet, och fördelen, var för Rudbeck att man inte visste var de låg någonstans – så han döpte om Salaån till Fyrisån – och vips, där låg dom ju! Fullt synliga! (Rudbeck gjorde många kul saker för att få ihop Adams Upsal till Gamla Uppsala).
För att inte bli missförstådd, Uppsala är en makalöst intressant plats och ett storslaget fornminne som jag sätter mycket högt. Inget ont ord om Gamla Uppsala från min sida alltså. Men är Gamla Uppsala det Upsal som Adam beskriver? Jag vet inte. Eftersom den enda uppgiften vi har om Upsal är just det som Adam skrev - så är också allt annat ”hitte på” av våra tidigare historiker.
Rudbeck började med sina namnändringar för att få till Fyrisvallarna till denna plats. Han byggde, lät bygga, en offerbrunn i Gamla Uppsala, skottade igen den – och ”hittade” den lite senare – vilket var det största ”beviset” på att Gamla Uppsala var det Upsal Adam beskrev. Notera att Adams Upsal inte har ett definierat läge – och det finns mer än 40 Ubsola, Upsal, Uppsala i Sverige. Notera också att det mycket väl kan vara just Gamla Uppsala Adam skrev om! Problemet är att vi inte vet. Rudbeck visste också detta, alltså att vi inte vet – så han ”hjälpte till” lite med bevisningen bara…
Kungsune, tack, jag tar gärna del av sådant material ! –och jag skall försöka läsa dina inlägg rätt…
Rättlösa balken, alltså den vi idag vanligen läser, är en översättning till dåvarande riksspråk utförd av Biskop Brynolf Algotsson ca 1285. Han gjorde en fri översättning eftersom han lade till att: ”Svear äga Kung taga och så ock vräka” (men ovan är fortfarande ovan). En Biskop hade inte rätt att ändra någonting i en översättning, alltså världsliga ting, så det verkar logiskt att han utförde detta tillägg på order av Kung Birger Magnusson som låg i strid om kungamakten med sina bröder Hertigarna Erik och Valdemar. Genom detta tillägg att endast Svear kan välja och vräka kung, säkrade han att folket i Hertigarnas hertigdömen inte kunde välja bröderna till kungar. (Urkunderna (Västgötalagen) heter B59 och B193 och finns i kungliga bibliotekets handskriftssamling).
Vad jag reagerar emot är att ”ovan blir nedan” och att översättarna till och med motiverar detta med att ”annars passar det inte in på Uppsala”. DET reagerar jag negativt på. Jag reagerar också negativt på att det accepterades av dåtida historiker som naturligtvis jublade eftersom det stärkte Uppsala och ett ”Sveavälde”- som vi idag vet aldrig existerade.
Ovan fara bestämmer en färdriktning, så enkelt tror jag att det är. Eriksgatan är ju väldigt bestämt formulerad, man preciserar till och med NÄR saker skall ske, alltså först DÅ man utfört en viss sak eller förflyttning. Även färdvägen, ovan fara, var alltså preciserad.
Upplands historia är precis lika värdefull som alla andra landskaps historia. Men, någon Svea dominans över andra landskap har aldrig existerat i vår historia, inte heller någon Götadominans eller någon annan dominans (undantag kanske Birger Jarls enande). DET är min tes. Alla landskap samarbetade – och överlevde genom detta och vi kunde tillslut, mot alla odds, bilda en stark och fungerande nation - tillsammans.
Thomas