såja, du valde inledningsvis att lägga fokus på huvudstad eller inte, varför jag satte saken i sitt sammanhang innan jag valde att gå till sakens huvudfråga, och poängtera att det var den som var av vikt. Alltså hur det som står kan tolkas och om den endast svårligen kan tolkas på flera sätt som du påstod!
Nu för du en ren pseudo-diskussion - som en digression till vemvets (ursprungliga) feltolkning - vilket leder temat
ut ur sitt sammanhang...

Diskussionen utgick från en
redan översatt text - vilken
fortfarande lyder så här:
Kapitel 25
Jag ska nu ge en kort beskrivning av svearnas land (Sueoniae) eller Sverige (Suediae): i väster innefattar det götarna och samhället Skara, i norr värmlänningarna med skridfinnarna som styrs från Hälsingland, i söder det förut omtalade baltiska havet i hela dess längd. Där ligger det stora samhället Sigtuna. I öster slutligen gränsar det till de ripheiska bergen, där det finns väldiga ödemarker och höga snömassor...
Den tolkning vemvet gjorde av Värmlands politiska status - och dom skidlöpande skrid-finnarnas snabbhet, kondition och jaktformer - kan
fortfarande inte försvaras ut från denna text. Vad jag påpekade var att denna passus svårligen kan tolkas på mer än ett sätt. Det påståendet har inte rubbats en cent av dina kommentarer...
Poängen var (hursomhelst) den politiska organisation i det Sverige som Adam beskriver - vars ursprung får sökas i det gamla Sverige, innan landet besöktes av Knut den Store och Sigfrid, jämte Adalvard, Svein Ulfsson och kristendomens lagar.
Vad du "tillförde" debatten var alltså något ganska annat - nämligen en tvekan om
översättningen, från Adams latinska original. Vilket jag OCKSÅ svarade på - ändock flera gånger. Utan att du häller här lyckas övertyga ngn om att dom texter som numer föreligger är felaktiga.
Den version jag använde i mitt första inlägg står alltså fortfarande - och används av dagens forskare på Adams texter. Här ett citat från en tidigare diskussion om temat
"Adams väderstreck" - med bl.a. Börje Sanden:
Utgångspunkten för Adams väderstrecksanvisningar utgår som vanligt i Adams text från en tänkt färd längs den norra stranden av Östersjön.
I kap 23, strax före hans beskrivning av de svenska orterna, har han utan att nämna några väderstreck sagt att han kommit fram till götarnas land och funnit att Östergötland sträcker sig ända till Birka. Han har personligen inte rest runt i Sverige.
När Adam i kapitel 25 bestämmer sig för göra en kort beskrivning av ’sveonernas’ land är utgångspunkten den plats där han kommer fram till götarnas land, dvs från en position vid Kalmar, som är den första större orten man kommer till, när man lämnat Danmark.
Därifrån säger han att götarna finns i väster, norr därom bor värmlänningarna och skridfinnarna som styrs från Hälsingland. Söder ut (från Hälsingland). Vid det ’baltiska havet’ ligger Sigtuna och i öster finns de Ripheiska bergen osv.
Jag ser inget fel i den beskrivningen. Adam har inte alls någon avsikt att placera orter i de fyra väderstrecken. Det begreppet var något helt främmande på Adams tid.
http://www.ukforsk.se/lokalhistforsk/Forskning/Notapparaten.htmKan svårligen se att din hänvisning till en tysk version av Peringskiöld har gett någon orsak att ändra uppfattning om ovan citerade version från 1984, signerad Emanuel Svenberg och digitaliserad av Örjan Martinsson - under hans forskning på det gamla Helsingland - som en del av "Svearikets vagga".
http://www.tacitus.nu/svenskhistoria/land/halsingland2.htmKanske man nu kan återgå till den debatten OCH trådens ämne, bådda?
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,4226.msg67549.html#msg67549