Författare Ämne: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?  (läst 2107145 gånger)

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #3420 skrivet: februari 04, 2013, 21:08 »
Något som verkar ha gått hem här är att sagornas Uppsala, Sigtuna ligger i nuv Uppland, orter som är starkt förknippade med Svearna och likaså kungamakten under sagotiden, Vikingatiden. Vidare har vi myntpräglingen och ärkebiskopstolen under den kristna tiden. Många påpekar anknytningen av mångfalden av runstenar i mälardalen till den östromerska kyrkan vilkens närmaste punkt under vikingatiden var Ryssland, vilken nämns många gånger i sagorna tillsammans med sveabegreppet. Tanken att vi inget säkert kan sägas gällande en eventuell förknippning av svear och åtminstonde nuv Uppland bygger på sagornas sena tillkomst. Dock är Sigtuna och Uppsala konkreta, i Uppsalas fall åtminstonde från Vendeltid som förknippat med den högsta eliten, sannolikt av kunglig tappning. Adams beskrivning av nämnda plats minner mycket om Gamla uppsala, vilket givetvis förblir en tolkning av det han skriver, men ingen annan plats liknar Adams mer som dessutom bär namnet. Sigtuna är mer 1000 tal. Vidare har vi husabyfenomenet och det senare uppsala öd. Likaså den mycket stora köpplatsen Birka med kungliga domänen Adelsö nästgårds. Vi har helgö som en centralplats där vi även har rena kristna kvarlämningar som man kan tolka antingen som religiöst fritt eller som forskare en möjlig kvarlämna från den kristna missionen på Birka. Indicierna är många, ämnet snårigt med stort tolkningsutrymme men som indicierkedja trolig, och den starkaste än så länge. Detta berättar inte något om riksenadet utan knyter kungamakt och Svear till mälardalen.
Vilken kungamakt menar du? En lokal kung över ett lokalt litet land eller en kung över ett större område?

Är det någon i denna tråd som ifrågasatt att det fanns svear i Mälardalen? Trådens frågeställning är ju istället "Vilka var svearna under vikingatiden?" Var de ett folk? Ett samlingsnamn på flera folk? En handelsorganisation? Människor som hade en form av asatro? Människor som hade liknade kultur och därför identifierades som svear av sin omgivning (som tex samerna gör idag)? Listan kan säkert göras mycket lång.

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #3421 skrivet: februari 04, 2013, 21:17 »
Nja, frågan är berättigad och den är svår att svara på, Snorre och Saxo skriver mycket om svear och göter, likaså Adam som benämner dem simultant vilket jag tror man kan hålla för troligt. Så under senast 1000 talet verkar Svear och Göter ha varit gemensamt iaf. Sen kan diskuteras Ottar men även han nämner svearnas länder och eftersom det i mitt tycke åter igen torde spegla samma fenomen så kan vi åtminstonde prata om 800 tal. Före dess osäkert. Geaterna brukar gärna härledas till göter i Beowulf vilket skall ha utspelat sig tidigare, där det nämns strider mellan just geter och svear, här verkar det inte ha varit så fredligt. Men under vikinga tid, ja sannolikt ett folk i allians med andra folk, göterna, gotlänningar och smålänningar. Otroligt mycket Nerman, ja jag vet men å andra sidan är det spåren vi har. När bekom vi svenskar? Antagligen när vi fick en stark centralmakt som ville profilera sig mot omvärlden. När uppfattade vi oss som främst svenskar före vår lokaltillhörighet. Med tanke på tråden kan man ju undra  ;)

http://shelf3d.com/i/Swedes%20(Germanic%20tribe)
Erik

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #3422 skrivet: februari 04, 2013, 21:35 »
Ättelägg, Adam beskriver faktiskt Uppsala - men som en plats liggande som en teater mellan höga berg.

Är det då denna beskrivningen du anser passa in på GU?

Det är ju så här det är med alla våra källor, de är inte klara och entydiga - men det finns några få som är väldigt klara och mycket entydiga, t.ex: Birka är Götarnas stad - och Götarnas land sträcker sig upp till Birka... det är klartext, det går inte ens att missförstå eller misstolka - men du anser tydligen att Adam hade fel. Birka är Svearnas stad.

Någonting säger mig att du troligen kommer med en mycket bra förklaring om höga berg som alltså inte finns intill GU, samt en uppfattning om att Adam hade fel om Birka och Götarna  :)

Thomas




Historia är färskvara.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #3423 skrivet: februari 04, 2013, 21:43 »
Ättelägg, Adam beskriver faktiskt Uppsala - men som en plats liggande som en teater mellan höga berg.

Är det då denna beskrivningen du anser passa in på GU?

Det är ju så här det är med alla våra källor, de är inte klara och entydiga - men det finns några få som är väldigt klara och mycket entydiga, t.ex: Birka är Götarnas stad - och Götarnas land sträcker sig upp till Birka... det är klartext, det går inte ens att missförstå eller misstolka - men du anser tydligen att Adam hade fel. Birka är Svearnas stad.

Någonting säger mig att du troligen kommer med en mycket bra förklaring om höga berg som alltså inte finns intill GU, samt en uppfattning om att Adam hade fel om Birka och Götarna  :)

Thomas

Tja...vi har inte tagit upp dessa saker förut tycker du?


Jag väntar dock fortfarande på en bra förklaring till "skapat av svea och göta land" ;)

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #3424 skrivet: februari 04, 2013, 21:50 »
Gangrade, visst är det vansinnigt dumt av dig... :D och av mig också  :D


 >:D ;D


Götarna är lika svåra att placera. Jag tror även detta namn är av ganska sent datum. Det är lika svårt att definiera "Götaland" geografiskt. även VG och ÖG verkar sakna gränser, men har troligen ett kärnområde...någonstans...


Källor till det? Det är dock intressant att svear inte finns, speciellt inte i mälardalen, men ändå så godtar man att götarna kommer från... nånstans... i Götaland?


Det är ju så här det är med alla våra källor, de är inte klara och entydiga - men det finns några få som är väldigt klara och mycket entydiga, t.ex: Birka är Götarnas stad - och Götarnas land sträcker sig upp till Birka... det är klartext, det går inte ens att missförstå eller misstolka - men du anser tydligen att Adam hade fel. Birka är Svearnas stad.


Varför är det citatet så klart och entydigt?

 ;)

/Stefan
Qui tacet, consentit

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #3425 skrivet: februari 04, 2013, 22:16 »
 :D

Lite luddigt formulerat, erkänns, men VG och ÖG är våra äldsta landskap = om jag minns rätt nämns VG som första landskap. De som bor där bör då vara Västgötar ? men, naturligtvis, det är inte säkert att så var fallet, de som bor i Hamburg kallas inte för Hamburgare - väl? Kanske kallades folket för Västingar istället?  ;) Östingar? Mälingar?  Uppingar???

? Är det inte klart formulerat? Jag tycker att det är fullkomligt glasklart formulerat. Det går inte att missförstå ens om man försöker! Götingarnas land sträckte sig dit  8)  - till Adams Birka som lpåg som en teater med höga berg omkring.  ;)

Thomas



Historia är färskvara.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #3426 skrivet: februari 04, 2013, 23:53 »
Det är väl relativt accepterat att Adam troligtvis inte menade höga berg i bokstavlig betydelse. Sanningen är ju att GU ligger på en mycket tydlig höjdrygg i ett mycket platt lanskap, och att höggravfältet dessutom är halvcirkelformat och bildar en sort inramning runt ett platt scengolv (fälten söder om kungshögarna). 

Lite luddigt formulerat, erkänns, men VG och ÖG är våra äldsta landskap = om jag minns rätt nämns VG som första landskap. De som bor där bör då vara Västgötar ?

Hur skulle vi kunna veta om VG och ÖG är "de äldsta landskapen" (vad nu det betyder)? Ett första omnämnande säger ju faktiskt ingenting om den faktiska åldern, framför allt inte när källmaterialet är så fragmentariskt som det faktiskt är. Snarare så ramlar väl de flesta landskapsnamnen in ett efter ett i källorna under kanske en 100/150-årsperiod, som mycket väl kan bero enbart på hur slumpen bevarat källorna?

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #3427 skrivet: februari 05, 2013, 00:28 »
En rättelse när det gäller Skottarnas kungavalssten, Sconestone, läs länken nedan
sv.wikipedia.org/wiki/Sconestenen

AndreasE, relativt och troligt i samma mening... .

Adam skrev höga berg, inte småkullar. Men som vanligt kan precis allt förklaras om man verkligen vill. Ovan blir nedan. Salaån blir Fyrisån. Behöver men en offerbrunn så gräver man en. Är det inte lite underligt att allt detta utförts för att GU skall stämma in med Uppsala? Listan med sånt här kan göras mycket lång....och alla sådana " justeringar" handlar om GU. Jag har aldrig sett det hända om Skara, Lödöse eller någon annan stad eller plats.  ;)

Visst är det möjligt att den som berättade om Uppsala för Adam överdrev kullarnas storlek och kallade dem för höga berg. Teatern som bildades runt Uppsala stämmer ju - men hur såg en teater ut på Adams tid i Bremen? Det är ju en förutsättning att du vet detta för att placera denna teaterform i GU, eller?

Så då vet jag att du acceptera att ta bort höga berg samt beskriva Uppsalas utseende med hur en teater såg ut i Bremen ca 1090?  :) Hade de Romersk eller Grekisk teater där då? Eller, bara antog du att teatrar alltid sett ut som de gör idag? ;)

Känns det inte bara lite underligt att vi idag 1000 år senare kan konstatera vad Adam troligtvis verkligen menade med det han skrev. Varför skrev han då inte det han verkligen menade? Det hade ju varit mycket enklare för honom!

Han skrev ju att templet (ordagrant " matsalen") hette Ubsola, men hade fel även där, han menade att själva platsen matsalen stod på var det berömda Uppsala...

 Förlåt att jag raljerar lite men jag är lite trött ikväll  :)

Thomas

Historia är färskvara.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #3428 skrivet: februari 05, 2013, 00:48 »
Spiring!
5-10 m kurvorna är fortfarande absoluta enligt kartan. Det innebär att 3 m "högre" bör innebära träskförutsättningar eller alternativt delar av ängen/ängarna då låg på ca 8 m. Landhöjningen vid Stockholm ligger väl ca 40 cm per århundrade. Vattnet stod alltså ca 2,5 m högre ca 1400. Det innebär att de lägre liggande delarna av ängarna bör varit träskmarker. De högre liggande delarna av ängarna (då upp till ca 5 m) bör varit brukbara. I varje fall kan diskussionen jag fört leda bättre till var man bör leta vidare.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #3429 skrivet: februari 05, 2013, 00:56 »
Adam skrev höga berg, inte småkullar. Men som vanligt kan precis allt förklaras om man verkligen vill. Ovan blir nedan. Salaån blir Fyrisån. Behöver men en offerbrunn så gräver man en. Är det inte lite underligt att allt detta utförts för att GU skall stämma in med Uppsala? Listan med sånt här kan göras mycket lång....och alla sådana " justeringar" handlar om GU. Jag har aldrig sett det hända om Skara, Lödöse eller någon annan stad eller plats.  ;)

Varför forsätter du sprida lögner som har motbevisats för länge sedan här på forumet? Det finns ingen fejkad offerbrunn, endast en feltolkning av en arkeolog som grävde på 1910-talet. Fyrisån har gått under många namn, och namnet "föret" finns väl belagt i området. Flodens namn är helt irrelevant, och ingen ändrade på namnet för att lura dig eller någon annan.

Visst är det möjligt att den som berättade om Uppsala för Adam överdrev kullarnas storlek och kallade dem för höga berg. Teatern som bildades runt Uppsala stämmer ju - men hur såg en teater ut på Adams tid i Bremen? Det är ju en förutsättning att du vet detta för att placera denna teaterform i GU, eller?

Så då vet jag att du acceptera att ta bort höga berg samt beskriva Uppsalas utseende med hur en teater såg ut i Bremen ca 1090?  :) Hade de Romersk eller Grekisk teater där då? Eller, bara antog du att teatrar alltid sett ut som de gör idag? ;)

Jag tror att du är förvirrad. En teater är halvicirkelformad per definition. Detta gäller både grekiska och romerska teatrar. En helt rund teater kallas för amfiteater. Runda teatrar blir inte vanliga i Europa förrän under andra halvan av 1500-talet. När Adam nämner order "teater" syftar han alltså med väldigt stor sannolikhet på en halvcirkelformad konstruktion med en platt scen i mitten. Intressant i sammanhanget är även att i Grekland så byggdes dessa teatrar ofta i naturliga sluttningar som bildade denna form, naturliga "teatrar" i landskapet.

Du, min kadidat består till hälften av antiken. Jag har koll på klassiska byggnader.

Han skrev ju att templet (ordagrant " matsalen") hette Ubsola, men hade fel även där, han menade att själva platsen matsalen stod på var det berömda Uppsala...

Gud, du är så selektiv i vad du väljer att se. Som jag påpekat förut så skriver Adam bara några stycken senare "i Ubsola" som att det är en plats han syftar på, inte en byggnad. Adam är inte så jäkla tydlig att man kan hänga upp enorma (och helt osannolika teorier) på ett litet ord.

Sorry om jag "raljerar". Kände att jag behövde svara i samma anda. 


Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #3430 skrivet: februari 05, 2013, 01:07 »
Citera
Sigtuna är mer 1000 tal.
Detta gäller ju bara för att man antar att det "Fornsigtuna", som nämns i källor är dagens Signhildsberg. Benämningen "birca" är ett funktionsnamn, som är samma för alla stadssamhällen, men för ett fåtal känner vi tillnamnen, t ex Kaupang (Köpingsvik). Björköstaden måste haft ett tillnamn, även om det inte var Sigtuna. Jag har läst Sandéns bevisning, men vacklar ständigt ang denna till synes övertygande bevisning. Signhildsberg är helt enkelt inte en överygande lokalisering enligt min mening. Inte när Björköstaden finns i närheten och verkar överges ungefär samtidigt som Sigtuna etableras. Något är skumt.

Sedan skulle jag vilja införa en spekulativ hypotes. Tänk om alla dessa stadsliknande handelsplatser är skapade runt tidig kristen biskoplig mission? D v s missionärer vigda till biskopar bedriver sin verksamhet från dessa platser. Biskopar krävs för att kunna viga präster till kyrkor vilka förväntas bli resultatet av missionen. När Skara etablerades fanns i stort ingenting. Men kyrkan kräver för ett biskopssäte att vissa bestämda tjänster finns att tillgå. Finns inte dessa redan så ser man till att de etableras Kyrklig efterfrågan drar även till sig köpmän resp handel och vips så har man embryot till en stad.

Sigtuna var ju kungens stad, men inte att förglömma även kyrkans stad. Är de kristna runstenarna kanske inte alla resta i en radie runt dagens Sigtuna, utan kanske runt Björköstaden i egenskap av ett tidigt biskopssäte?
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #3431 skrivet: februari 05, 2013, 01:14 »
Carl Thomas!
Åsen där Uppsala högar resp gravfälten i väster ligger på bildar ju faktiskt ett slags teater om man står söder om åsen ute på fältet. Är detta fält radarsökta? Någon?

Jag vidhåller att "Björköstaden", Ansgars stad, är Gothernas stad, d v s enligt Tyskar, Gutarnas stad.

Allt är nog mer komplicerat att härleda.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #3432 skrivet: februari 05, 2013, 02:00 »
AndreasE, du är välkommen att raljera du också, det ser jag som uppfriskande.

Sammanfattning av vad du skrev om mig,
Jag sprider lögner,
Du tror att jag är förvirrad
Jag är selektiv

Allt detta för att jag har en annan historisk uppfattning än vad du har  :D

Jag tror inte att jag någon gång beskrivet någon här på forumet för att vara en: selektiv, förvirrad lögnare  ;) så vi kan väl hålla oss till ämnet istället. No harm done.

Du har framfört teorier om urdals brunn, men som du vet, några tolkningsföreträden existerar inte.

Jag tror inte att någon försökt lura någon, de bara förstärkte det de visste var vår sanna historia.

Bra att du vet vad Adan verkligen menade med teaterform.

Osannolika? Förklara gärna då skillnaden mellan osannolik och sannolik, båda är väl inte sanningen, bara lika sanningen. För att kunna avgöra detta måste man veta vad sanningen är, då blir sanningen en sanning - och först då kan man avgöra vad som är likt sanningen - och vad som är osannolikt, alltså,likt sanningen - men ändå inte riktigt sant.

Du vet min uppfattning, jag tror att GU är Adams Uppsala, det har jag skrivit många gånger. Skillnaden mellan oss verkar i detta vara att jag tror - du vet.

Jag ogillar att vränga på källorna och jag försöker i det längsta att inte göra det, även när källorna säger saker jag inte gillar. Visst kan jag se den teater du beskriver med högåsen och storhögarna, men Adam skrev höga berg... Jag tror att en välutbildad biskop i Bremen vet skillnaden mellan åsar, högåsar, små berg, normala berg och höga berg. Därför tvekar jag lite att acceptera åsen i GU som Adams höga berg. Det är ju inte enbart en fråga om höjd, berg är av sten, åsar av sand mm. Det stör mig lite.

När man om tusen år in i framtiden läser vad du och jag skriver här, vad kommer de att då tolka in i vad vi skrivit tror du? Andreas'e menar sannolikt att....  och Carlthomas menar sannolikt inte vad han skrivit här, han menar istället att...

Vad tror du?  :D

Thomas







Historia är färskvara.

Utloggad Spiring

  • Stammis
  • Antal inlägg: 164
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #3433 skrivet: februari 05, 2013, 07:54 »
5-10 m kurvorna är fortfarande absoluta enligt kartan. Det innebär att 3 m "högre" bör innebära träskförutsättningar eller alternativt delar av ängen/ängarna då låg på ca 8 m. Landhöjningen vid Stockholm ligger väl ca 40 cm per århundrade. Vattnet stod alltså ca 2,5 m högre ca 1400.

Ja, vid kusten, men sedan Mälaren separerades från havet är strandförskjutningen i Mälardalen mer komplicerad att beräkna. År 500 e.Kr. var fältet nedanför stenarnas nuvarande plats havsbotten; år 1400 e.Kr. låg det åtskilliga mil från havet. Det räcker då inte med höjdkurvor för att man ska kunna säga hur mycket vatten där fanns. Men artikeln i Fornvännen, som Ättelägg länkat till, resonerar också kring detta:

http://fornvannen.se/pdf/2010talet/2010_291.pdf

Gitarristens vardag:
Upp ur sängen
Klia strängen

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #3434 skrivet: februari 05, 2013, 09:10 »
CYN, cynn, es; n. I. every being of one kind, a kindred, kind, race, nation, people, tribe, family, lineage, generation, progeny, KIN; genus, gens, natio, populus, stirps, tribus, familia, natales, origo, generatio, proles, progenies

Jag vet inte vad du försöker argumentera här, men cyn har mycket att göra med biologisk släktskap.

Jag försökte att låta bli argumentera - men enbart ta fram vad man vet om ordets rot, semantik och kontext. Som du ser kom jag fram till begrepp som 'slag' och 'art'. Det kan givetvis knytas till biologi - och mycket tyder på att just denna grundmening är den grundläggande.

Sen kan det användas i överfört betydelse, som beskrivning på en yrkesmässiga eller fasta sociala roller. "Wicinga cyn" er en sådan allegori, eftersom olika folkgrupper - som norrmän, daner, götar och svear kan vara vikingar (krigare).

Boreas, nej, jag vill mena att frågan är varifrån man kommer/ härstammar. Du översätter de enskilda orden direkt, det skall man alltså inte göra här, frågan har en underförstådd äldre mening.

Thomas

'Kind' är inte av dom namn som räknas till dom äldre, naturnamn - typ land, fjäll, berg, dal, slätt, ås, skog, lid, vall, tun.

Snarare hör det till dom något yngre, kulturbetingade begrepp - som tomt, bo, bod, bygd, härad, län, rike.

Från gammalt götamål, såväl som  brettonska och engelska vet vi att det syftar på 'slag'. Se wikis englesk och svenska sida om fenomenet i fråga:

http://en.wikipedia.org/wiki/Kinship
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #3435 skrivet: februari 05, 2013, 09:26 »
Kind

Det intressantaste med Kind är inte vad det betyder utan att det visar på en äldre regional indelning i Götaländerna som kan ha koppling till Goternas Kindins. De visar dessutom på att VG/ÖG haft en annan struktur än MD, Kind följt av Härad. Medans MD har Hundare följt av Härad. Detta understryker igen att för tiden före 800-talet finns inga andra källor än sagor som visar på någon samhörighet mellan VG och MD maktmässigt. För Gotland och vissa andra Östersjölandskap verkar dock kopplingen till MD starkare. Det finns heller inte en enda källa som binder VG på motsvarande sätt mot Danmark. Det finns idag ingen anledning att inte se på VG som ett fritt självständigt rike fram till åtminstone 900-talet.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #3436 skrivet: februari 05, 2013, 10:08 »
Kind

Det intressantaste med Kind är inte vad det betyder utan att det visar på en äldre regional indelning i Götaländerna som kan ha koppling till Goternas Kindins. De visar dessutom på att VG/ÖG haft en annan struktur än MD, Kind följt av Härad. Medans MD har Hundare följt av Härad. Detta understryker igen att för tiden före 800-talet finns inga andra källor än sagor som visar på någon samhörighet mellan VG och MD maktmässigt. För Gotland och vissa andra Östersjölandskap verkar dock kopplingen till MD starkare. Det finns heller inte en enda källa som binder VG på motsvarande sätt mot Danmark. Det finns idag ingen anledning att inte se på VG som ett fritt självständigt rike fram till åtminstone 900-talet.

Nu drar du tolkningarna långt utanför det namnskicket kan ge täckning för.

Kind som ortnamn behöver inte vara äldre än 'tun', 'land', 'län' eller 'härad'.

Som del av ett ortnamn kan 'kinn' indikera en gräns-zon mellan två folkslag, eller en gemensam samlingsplats för folk av ett och samma 'slag'. Annorlunda är det svårt att uppfatta begreppet utan en djupare analys - eller vikarierande motiv.

Kinnekulle indikerar kanske sistnämnde tolkning? Historiska begrepp som 'Götarnas stad', 'Götvi', 'Götala' och 'Götene' ger ju samma typ associationer. Kind kan iofs. relatera till öst-götar eller väst-götar, alternativt ö-g och v-g.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad algot

  • Medlem
  • Antal inlägg: 26
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #3437 skrivet: februari 05, 2013, 11:55 »
Andreas.Vad är det du menar med feltolkning av offerbrunnen.Jag antar att det är offerbrunnen vid GU som Fast efter många turer fick årsringsbestämt av Ebba De Geer 1949.Var kan man finna förklaringen till feltolkningen.Jag kan inte finna den.
Jeffrey.

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #3438 skrivet: februari 05, 2013, 12:02 »
Marty, ungefär så tror jag nog att vi kan tolka den information som finns. Mycket skedde under vikingatiden i termer av "nationsbildning" där vi kan se en mer utkristalliserad "nation". Intressant är det dock med den turbulens sverige kastades in i efter andra halvan av 1000-talet. Där norge och danmark verkar ha en mer klar bild är sverige lite grumligare men det kanske mer beror på källäget.

Angående Svenske man är det mer ett utslag av juridik där andra än västgötar inom riketsgränser skall betala något mer till skillnad mot de övriga utanför riketsgränser som skall betala än mer. Mao ett juridiskt behov av en term för att beskriva skilnader i stafftaxa i relation till västergötland. Svear, svioner är ett mycket gammalt folk namn som rent språkligt vid medeltiden lär ha varit svårbegripligt. Utöver detta har vi även problemet med att det är källor utanför svearna som berättar om svear, vi har inga inhemska texter där svear beskriver svear så vi vet inte vad de använde för begrepp eller böjningar.
Erik

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #3439 skrivet: februari 05, 2013, 13:20 »
Marty! M fl!
Dessa politiskt administrativa indelningar är inte homogena i något område.
Gutarna har tredingsystem över hela ön. 3 tredingar=3x2 settingar. Settingen har sedan underenheter, som ställer upp 5x24 krigare/sjömän. I sen tid är ön indelad i 2 härader.
Närke och Västmanland har tredingsystem. 3 tredingar=3x3 (under-) tredingar, vilka övergår i härader. Dalarna är inledningsvis en av Västmanlands tredingar, men övergår sedan i 3 tredingar och egen lagsaga. Här ställer 1/3 (under-) treding upp 5x24 krigare.
Södermanland har "land", som övergår i ofta 2 härader. Varje land ställer upp (1xflera)x5x24 krigare.
Helsingländerna har "land", som indelas i först 3 tredingar om 3 land vardera och senare utökas med 2 tredingar om 3 land vardera, vilka senare blir härader. Tillkommer 1 "udda" land. Varje land ställer upp (1xflera)x5x24 krigare.
Småländerna har "land", vilka vardera övergår i 1-flera härader. Man kan ana, men inte bevisa, att i ett mycket tidigt skede fanns en indelning i tredingar även inom småländerna, t ex att tiohäradsbygden var en av dessa tredingar. Varje land ställer upp (1xflera)x5x24 krigare.
Vg och Ög har kind samt något annat i periferierna, som skulle kunna motsvara "land". Kind blir senare ofta 2 härad. "Land" blir här 1 eller 2 härad. Truppstorlekar går inte att ange, men utgår troligast på släkt-/stormannabasis, d v s en släkt/storman skall svara för att en viss en viss truppstyrka kan sättas på fötter.
Folklanden har hund(fyra, åtta, åtta, samt tillförs senare 2 hund i norr) som övergår i 1-2 härader.  Varje hund ställer upp 120 krigare/sjömän.
Roden är speciell. Inga hund men en socken/skeppslag per angänsande hund/land.

Gemensamt är att land, kind, hund har grundindelning i vad som så småningom utvecklas till och kallas socken. Ursprungligen var denna enhet en utgångspunkt för att uppställa ett bestämt antal krigare (först 12 och senare efter befolkningsökning 24). Det blev så småningom passande för makthavare att ålägga dessa enheter beskattningar, avgifter och kyrkobyggande (ledde till socknen) och annat gemensamt.

Kuriosa är att utvecklingen inom SV Skåne verkar vara något mitt emellan Folklanden resp Gotland, samt att även i England och delar av Irland finns tredingssystemet typ Gotland (antas vara ett arv från norden).
Amatör! Skåning i Norrland!