Problemet med att Birka skulle ha varit "götiskt" är att det arkeologiskt går att dra massor av kopplingar mellan Birka och centralplatserna runt om i Mälardalen. Tex är den så kallade "garnisonen" på Birka den byggnad i hela Sverige som konstruktionsmässigt mest liknar hallbyggnaden på södra platån i Gamla Uppsala. Kungsgården på Adelsö är en typisk mälardalsk centralgård, och Skopingtull, den gravhög som undersökts vid kungsgården, är en typisk mälardalsk storhög fyndmässigt. Någonstans så måste nog Adams uppgifter om Birka anses ha ganska lågt källvärde, då staden inte hade funnits på nästan 100 år då han skrev texten.
Aam är tydlig på att det första Birka han beskriver. I sin geografiska beskrivning av "Götarnas land" - efter kusten av Östgötaland, Sörmland och Uppland - leder till "Götarnas birka". Nu vet ju filologerna att "en birka" var ett allmänt ord för "handelsstad", varför "Götarnas birka" är en av fler.
Problemet du beskriver kommer alltså av att Mälarens birka INTE är 'Goyarnas birka". Sen kan Adelsö med omgivning väl ha varit en birkastad för sveana, fast spåren här kan tala för en s.k. 'garnisonsstad', likt dom husabyar man annars kan knyta till tidig 800-talet och den militära mobilisering i ledungar som föranledde vikingatiden.
Följer man däremot Adams beskrivning förbi Rodslagen och Örbyhus/Grisslehamn så hamnar man glatt på Åland. Då stemmer pl¨tslig arkeologin väsentligt bättre med berättelserna - på flera sett. Det kan ju vem som helst se som har kollat materialet. En nära förbindelse mellan Gästrikland, Åland och Finland är ju väl belagd från Kirkaus-kulturens dagar, då man redan handlade över ferdlederna efter Södra respektive Norra Kvarken.
Nyligen hade jag en genomgång av dom viktigare källor beträffande "Götarnas Birka" - där det byggs en biskopskyrka som sen styrs av bl.a. Ansgar och Unni. Den senare skule även ha gravlagts där. Klara spår av en kyrka och ett antal gravar från mitten av 900-talet skall alltså till för att identifiera detta Birka. Då ligger som nämnt Saltvik på Åland mycket bra till, eftersom de passar inn med Adams övriga uyppgifter. Bl.a. handlande man härifrån - enligt Adam - till såväl Baltikum, som Ryssland och "Amazonnas land" - alltså Kvenland (= mittre/norra Finland).
Det är alltså inget felpå Adams beskrivning. Felet uppstå när man monomanisk tror att Birka" är enbart èn stad i landet - och sen försöker pressa den långt in i Mälarn och dom svenska ploglanden. Götarnas Birka hör givetvis till i ett område där den götiska kust-, båt- och segelkulturen har en naturlig dominans - som t.ex. i en korsväg för längre resor och handelstrafik. Götarnas gamla gräns med venderna/innarn gick troligen på Åland redan under Kiekuais-tiden.
Den naturliga leden för järnålders handel mellan Asien/Ladoga och Nordsjön/England gick faktisk efter finska kusten till Åland och Rodslagen. Här finns arkeologer som berätta att 90 % av den kinesiska siden och dom arabiska silvermynt som nådde Väst-Europa kom den gång efter den norra siden-vägen - alltså Volgan och Ladogan. Då blir Åland och Gotland klara stationer på vägen västerut, vilket stämmer otroligt bra med teorin om denna handel omhändetogs av Gutarna - och deras kusiner i östra och västra Götaland.
När man i norra delen av gamla Rodslagen hoittar spår av vender (kvener/finnar/balter) så faller det naturlig på plats som en effekt av dom nära relationer (av handel och giftermål) som sin 'urnnes tider' exsisterat mellan götar och kvener, eller goter och vender - som det heter på tyska. (I dom gotiska islänningarnas sägner används också etynomet "män" för götarna (själva) - men folknamnet "vaner" för venderna.