Såvitt jag minns, så är Sitoner hämtat från någon av de klassiska grekisk/romerska källorna, men då fanns inte Sigtuna ännu. Jag kan dock inte verifiera vilken.
Det var Tacitus som hade Sitoner men knappast det fann Sigtuna på den tiden. Om sitoner och Sigtuna kan koplas till sammans sen den är tydligen att sigtuna fått namnet från sitoner.
Kven har aldrig haft något med "kvinna" att göra. I 14-1500-talshistoriker tror jag Kven kopplas till ett kvinnoland, men vill minnas att detta påvisats vara missförstånd av resp författare. Kvener/Kveni var den icke samiska befolkning runt N Bottenviken (norr Bygdeå), som talade ett finskt-samiskt blandspråk, idag mäenkele. De ingick inte i federationen Helsingländerna. Ibland nämns Ö halvan av detta kvenområde i Finland för Kajanuland, men då ingick i sistnämnda även ytterligare områden åt Ö resp S.
Kvenland på finska heter Kainuu. Ännu på 1500-talet savolaxar kallade österbottningar kainulainen - kvener.
Den följande går ganska långt från svear. Det är nämligen om Kiev och dess benämningar i olika språk och tid.
Kievs förra gamla namn är Chué, Chunigard, Hunaland, Hunuland, Hundingialand, Kaenugard, Kiaenubord Känugard, Kiänuborg, Kiewn, Kiaenuborg, Kaenunland, Kuenaland, Konaland, Kunaland,, Kianugard, Konagard, Conogard, Hunugard.
Isländsk namn för Kiev är Kænugarður ännu i dag.
Kievs folk benämns Huni, Hundingi, Hedningar, Heidnar, Chedenne, Heiden, Kuenae, Gwäne, Hun, Kwänen, Konae, Chonae, Kwäne, Quene, Choani, Cunni, Chuni, Hunni.
Märkvärdigt är att kiever kallades Gwäne, Kwänen, Quene.
Tillbaka till Sverige. Vi har Gautreks saga som berättar om strid vid Venern mellan kung Vikar och Kievs kung Sisar. Finsk ord sisar betyder syster och vi kommer tillbaka till en kvinna. Kanske något sådant hände på 700-talet dock sagan tydligen är mer eller mindre mytisk.
Några andra benämningar är Chaedini (av Ptolemaios)
http://en.wikipedia.org/wiki/Chaedini, birkarlar och kylfingr som kanske kan sammansättas med kvener på olika tider och olika betydelser, folk och yrke.
En intressant sak är att i Novgorod var också Birkaön som nämns i en Hansalag år 1229.