Jag tolkar vår historia så att vi alla var, och är, Svear. Jag kan inte finna någonting som motsäger den tolkningen. Genom naturliga hinder, stora skogsområden och sjöar, delades våra bosättningar och några av oss kallades då för Uppsvear, alltså de Svear som bodde ”där uppe”. Finns det Uppsvear så finns det även ”Nedsvear”. Områdena kallades också för Nordanskog och Sunnanskog.
När vår historia skrevs var det historiskt korrekt att anse att Svear var detsamma som Upplänningar. Det blev till och med dödstraff på att inte tro på detta. Uppsvearna ansågs ha besegrat Götarna i något mytiskt krig - att så var aldrig var fallet vet vi idag. (Dödstraffet är numera borttaget, i alla fall rent fysiskt.)
Alla våra inhemska Kungar, fram till Gustav Wasa, kom från Götaländerna. Problemet i debatten om Svear och Götar är att alla Göta-Kungarna placerades på ”Svearnas” tron i Uppland i ett nationalromantiskt skriven historia. Detta är dubbelt tragiskt eftersom Götarna förlorade sina Kungar – och Upplänningarna letade inte ens efter sina egna kungar eftersom de hade snott Götarnas Kungar och trodde att de var deras… Än idag letar ingen efter de Uppländska Kungar som naturligtvis har funnits.
Istället försöker man förklara hur Kungar som fötts i Götaländerna, levt sitt liv i Götaländerna, regerat från Kungaborgen Näs på Visingsö i Vättern, samt begravts i Götaländerna – på något sätt ändå satt i Uppsala och regerade. Dessa försök till förklaringar blir idag allt färre. De historiska dinosaurerna som stred hårt för denna uppdelning håller på att dö ut.
Ser man vår historia på detta sätt blir det naturligt att t.ex. Birka kan vara Götarnas stad som Adam skrev, eftersom det i grunden saknar betydelse om Birka tillhörde Götar eller Svear – eftersom de aldrig varit några motpoler. Inget av landskapen har besegrat och underkuvat det andra landskapet i något krig – vi stod enade mot yttre fiender och samarbetade - och så småningom enades vi alla under en och samma Kung. Den som enade oss var Birger Jarl. Den som administrerade det hela och lade fundamentet till nuvarande Sverige var, lite senare, Gustav Wasa. Enkelt beskrivet.
Jag tycker t.ex att vad Västgötalagen skriver : Svear äga Kung taga och så och vräka, styrker mitt synsätt. Vi är alla Svear. Alla Svear hade rösträtt utan undantag – vi var alla fria män som gemensamt kunde, enligt lag, både tillsätta och avsätta Kungar – oavsett var i landet vi bodde och om vi var Uppsvear eller ”Nedsvear”. Västgötalagen slår alltså fast just detta synsätt – enligt mitt sätt att se.
Vi var ett mycket litet land, med en mycket liten befolkning, fram till 1658. Det är ett under att vi överhuvudtaget överlevde som nation. Det betydligt större, rikare och folkrikare Danmark/Norge ville åt oss - och vi låg nästan ständigt i krig för att försvara oss. När vi inte låg i krig förberedde vi oss inför nästa krig. Om vi haft inbördes strider mellan Uppland och Götaländerna hade vi aldrig överlevt som nation – enligt min uppfattning. Vi var alla Svear, så enkelt tror jag att det är.
Thomas