Författare Ämne: Egyptiska arvet  (läst 43226 gånger)

Utloggad catshaman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
Egyptiska arvet
« skrivet: januari 10, 2011, 21:09 »
Jag har ett nytt scoop till det bekanta BLURPH-syndromet
 Jag har ägnat mycken tid att påvisa egyptisk influens i Göta Älvdal där en tunga fortsätter till Högsbyns Häll No 6 med den sörjande Isis i en härlig fragmentarisk bild
+
Mitt speciella fragmentariska scoop är ett stenbrott där man bröt berghällar till 2 hällkistor. http://www.catshamans.se/holmD/0holmkom.htm
se Bramre Karis kistor. Jag har en bild på  näthinnan från Egyptens dagbrott som fick mig att associera att vår lokala bergmästare hade varit därnere och fått ideér
+
Får notera att jag fyllde 74 i veckan så det är pojken i mig som spekulerar
Glad påsk
Bengan

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Egyptiska arvet
« Svar #1 skrivet: januari 26, 2011, 10:55 »
Egyptiernas influens kan väl knappast ha varit särskilt påtaglig i våra trakter? Egypten ligger långt borta och de områden det influerade var väl främst angränsande områden som Nubien, områden öster och och väster om Nildalen, Röda havet och delar av främre orienten, eventuellt också Kreta och Cypern. Fortfarande ganska långt från Göta älvdalen.

Och stenhuggeri och bergbrott har ju förekommit över hela världen.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad catshaman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
SV: Egyptiska arvet
« Svar #2 skrivet: januari 26, 2011, 15:48 »
Egyptiernas influens kan väl knappast ha varit särskilt påtaglig i våra trakter? Egypten ligger långt borta och de områden det influerade var väl främst angränsande områden som Nubien, områden öster och och väster om Nildalen, Röda havet och delar av främre orienten, eventuellt också Kreta och Cypern. Fortfarande ganska långt från Göta älvdalen.

Och stenhuggeri och bergbrott har ju förekommit över hela världen.

Hej
Jag är väl medveten om att många anser att nordborna var bakom flötet tills missionärerna satte byxor på dem, I synnerhet dansk historieskrivning börjar så sent som med Gorm den Gamle ... jag är halvdansk

Dock finns det klart egyptiska fynd så tidig som fjärde årtusendet och många andra fynd är second hand egyptiska. Det är dock svårt att hitta källböcker på svenska. Jag har ägnat decennier åt att samla bevis och analysera #graffologi" för att känna igen de det egyptiska. Detb äldsta är kanske en kom med fågelhuvuden och omiskännelig ursprung Dendera funnen när Alta i Nordnorge

?Varje resa och varje besök har unneburit et kulturutbyte som som varit relativt större i Norden skulle jag tro. Dock är influensen större från Medelhavet: Jag kan icke glömma att Göta Älvdal har stora likheter vad gäller mtDNA????
I regel dominerar de stora kulturerna mener historikerna.- Hur är det Elvis lever väl än??
ha det
Bengt
+
+

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Egyptiska arvet
« Svar #3 skrivet: januari 28, 2011, 14:32 »


Dock finns det klart egyptiska fynd så tidig som fjärde årtusendet och många andra fynd är second hand egyptiska.

Hur menar du då? Menar du föremål som är tillverkade i Egypten och sedan via olika vägar hamnat häruppe?

Eller menar du föremål som har en egyptisk-influerad stil?

Ju äldre desto bättre.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Egyptiska arvet
« Svar #4 skrivet: januari 28, 2011, 15:20 »
Jag vet inte om jag kan hålla med catshaman, tror mer att stenbrott bara kan se ut på så många sätt, på samma sätt som kampsport ser lika ut på olika ställen i världen, och hur hus har fyra väggar och ett tak, men det finns ju vissa fynd:


Utloggad catshaman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
SV: Egyptiska arvet
« Svar #5 skrivet: januari 29, 2011, 20:11 »
Jag vet inte om jag kan hålla med catshaman, tror mer att stenbrott bara kan se ut på så många sätt, på samma sätt som kampsport ser lika ut på olika ställen i världen, och hur hus har fyra väggar och ett tak, men det finns ju vissa fynd:



"fyra väggar"

Ditt nordiska exempel finner man rätt så likt på hettitiska sigill: Annars påverkade de tre stora kulturerna Indus, Egypten Mellaöstern varandra i hög grad. Min holländska vän har försett mig med ett par hundra sigill jag jämför med nordisk symbolism på hällar och  i dåtida illustrationer

På häll vid Norrköping fann jag bild av bronsskära man finner som standard i Egypten. Jag har har väntat på att man ska publicera fynd av skära från trakten.

 jag använder begreppet graffologi för att beskriva formspråk som utgår från konstnärens hand och i många fall är det högst individuellt.
för runt 4000 år sen förekom från Nildeltat över Grekland till Skånes stora njurformade bronsyxor, som efterapades upp till Alta. De bars tydligen i procession på långt skaft och symboliserade kvartalsdelning ... ochså i Grekland

Det var förstås viktigt för alla folk att få ordning på tiden och året. Ett klart exempel på kulturspridning där vissa former var viktiga. Detta innebar förstås att man uppnådde en vis likhet i kultur överallt. Isis synes ha kommit i omgångar till Norden  medan mångudinnan har sitt ursprung i i Mesopotamien
mvh
bengt

 

Utloggad catshaman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
SV: Egyptiska arvet
« Svar #6 skrivet: februari 02, 2011, 22:40 »
"fyra väggar"

Ditt nordiska exempel finner man rätt så likt på hettitiska sigill: Annars påverkade de tre stora kulturerna Indus, Egypten Mellaöstern varandra i hög grad. Min holländska vän har försett mig med ett par hundra sigill jag jämför med nordisk symbolism på hällar och  i dåtida illustrationer

På häll vid Norrköping fann jag bild av bronsskära man finner som standard i Egypten. Jag har har väntat på att man ska publicera fynd av skära från trakten.

 jag använder begreppet graffologi för att beskriva formspråk som utgår från konstnärens hand och i många fall är det högst individuellt.
för runt 4000 år sen förekom från Nildeltat över Grekland till Skånes stora njurformade bronsyxor, som efterapades upp till Alta. De bars tydligen i procession på långt skaft och symboliserade kvartalsdelning ... ochså i Grekland

Det var förstås viktigt för alla folk att få ordning på tiden och året. Ett klart exempel på kulturspridning där vissa former var viktiga. Detta innebar förstås att man uppnådde en vis likhet i kultur överallt. Isis synes ha kommit i omgångar till Norden  medan mångudinnan har sitt ursprung i i Mesopotamien
mvh
bengt

 

Hej igen
får väl förtydliga att hällristningarna i Skepplanda är de tydligaste exmplen på att egyptisk symbolik användes hos oss dvs. i detaljer på många håll
http://www.catshaman.com/0influ/0infl.htm
+
sen glömde jag nämna den sena Isis i Danmark och Skåne så sent som runt 500-talet
http://www.catshaman.com/17obs.htm
mvh
Bengt

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Egyptiska arvet
« Svar #7 skrivet: februari 02, 2011, 23:36 »
Nu hittar man en rad indiser på kontakt mellan Östersjön och Medelhavet - ända tillbaks till bronsåldern. Bärnsten i egyptiska drottninggravar, t.ex. - och tecknet för Omega som sitter prydligt präglad vid sidan om nornorna i Kiviksgraven.  Några små frågor:

1. Sambandet mellan Egypt-Kreta och Grekland är ju väl känd. Men varifrån utgick det samband som rådde mellan Medelhavet/Svartahavet och Östersjön? Er Bengt viss på att kultur-utväxlingen alltid gick från Egypten - till norr? Vad med dom artefakter, kunskaper och färdigheter som kom från norr - som t.ex. metallurgin...?!

2. Isis' funktioner i Egypten har paralleller i Sumerien och Hellas. Men vad kallas hon i dom nordiska fornsagorna?


“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad catshaman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
SV: Egyptiska arvet
« Svar #8 skrivet: februari 03, 2011, 10:20 »
Nu hittar man en rad indiser på kontakt mellan Östersjön och Medelhavet - ända tillbaks till bronsåldern. Bärnsten i egyptiska drottninggravar, t.ex. - och tecknet för Omega som sitter prydligt präglad vid sidan om nornorna i Kiviksgraven.  Några små frågor:

1. Sambandet mellan Egypt-Kreta och Grekland är ju väl känd. Men varifrån utgick det samband som rådde mellan Medelhavet/Svartahavet och Östersjön? Er Bengt viss på att kultur-utväxlingen alltid gick från Egypten - till norr? Vad med dom artefakter, kunskaper och färdigheter som kom från norr - som t.ex. metallurgin...?!
+

hej
det fanns många vägar till Södern kända från sen tid från väst till öst längs floderna. Det var icke mer än några veckors resa och man kunne klara det som en semestertripp: Man lastade antagligen en båt med vad man kunne tänkas sälja och så många män det kunne behövas för försvar. Kanske man reste flera båtar tillsammans och icke så många att det var hotfullt?

En annan samfärd var genom paket som gick ur hand i hand som Herodotos
http://www.catshaman.com/s10klader/0klader.htm
gissningsvis kan detta gå tillbaka till bronsålderns början runt 2300 fKR

Som vi ser på brakteaten använde man ISIS som namn annars var hon "den sökande" uttryckt i morfem när hon letar efter Osiris ben.  På hällar ser man den sörjande modern/ systern

DET FINNS SÄKERT MYCKET ATT ANALYSERA GENOM ATT GÅ IGENOM ARTEFAKTERNA ( jag har begränsad tillgång till)

ha det
bengt



2. Isis' funktioner i Egypten har paralleller i Sumerien och Hellas. Men vad kallas hon i dom nordiska fornsagorna?




Utloggad catshaman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
SV: Egyptiska arvet
« Svar #9 skrivet: februari 11, 2011, 11:13 »
Nu hittar man en rad indiser på kontakt mellan Östersjön och Medelhavet - ända tillbaks till bronsåldern. Bärnsten i egyptiska drottninggravar, t.ex. - och tecknet för Omega som sitter prydligt präglad vid sidan om nornorna i Kiviksgraven.  Några små frågor:

1. Sambandet mellan Egypt-Kreta och Grekland är ju väl känd. Men varifrån utgick det samband som rådde mellan Medelhavet/Svartahavet och Östersjön? Er Bengt viss på att kultur-utväxlingen alltid gick från Egypten - till norr? Vad med dom artefakter, kunskaper och färdigheter som kom från norr - som t.ex. metallurgin...?!

2. Isis' funktioner i Egypten har paralleller i Sumerien och Hellas. Men vad kallas hon i dom nordiska fornsagorna?

hej
ser att jag glömt den viktigaste egyptiska indikationen: Under en kort tid eller vid vissa tempel hade man r stor figur --kanske en stork som på himlavalvet hade huvudet i Lilla Björn och fötterna i Lejonet som en visare på himmelsklockan. Jag finner den Evenstorps ristning: En mätklig sammanfattning av månräkning och olika laöendrar som man kan spåra bl.a. I Denderas bilder

http://catshaman.com/02odl.htm

Det finns ett stråk från Göta älvdal till Dalsland med egyptisk influens
mvh
bengt


Utloggad catshaman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
SV: Egyptiska arvet
« Svar #10 skrivet: mars 06, 2011, 13:30 »

Hatte hattar inom Bibeln
+
Såg att nån föreslog att esus-myten tog judarna från Egypten. DEt är ju rinligt med tanke på Egyptens dominans i området. Hatte Furuhagen ifrågesätter bibliskforskning och det är väl för väl.

Hatte hattar inom Bibeln
http://www.dn.se/dnbok/dnbok-hem/bibeln-star-i-vagen-for-arkeologin
+
DN recenserar Hatte Furuhagens kritik av den bibliska forskningen som ofta vet svaret innan man grävt. Jag håller med Hatte eftersom jag hade en tanke att gräva i frågan för länge sedan: Jag insåg att det skulle bli Sisyfos-jobb här i Västerlandet där så många tar Bibeln för lag.
+
Istället nöjde jag mig med ett avgränsat arbete med "hur det hela började" enligt Exodus när Moses var med de äldres råd på berget. De äldre fick icke följa med upp på berget och därmed blir Moses den ende som säger sig ha hört nånting: I klartext skeptikern inser att han står bakom storyn i Bibeln med allt vad det innebär Men det är så att Bibeln får man egentligen icke ifrågasätta.
+
www.catshaman.com/263mon/0Exodus.htm
+
Vetenskapen måste ifrågasätta teser som sägs vara allmängiltiga men i andra momentet begränsas. "Älska din näste som dig själv" och man upptäcker att det gäller bara judar. Judarna var de första att införa etnisk rensning genom att förbjuda blandäktenskap: När jag möter judar (kvinnor) känner jag omedelbart en järnridå..
+
Mitt arbete var avsett att leta efter tidigt judiskt inflytande i nordisk kultur. Det är vanligt med dominanta kulturer att de tar äran för allt som uppfunnits. Moses sägs ha uppfunnit templet som i första versionen egentligen var ett tält med flera rum. Det speglar kanske att folket icke var bofast. Men när Man läser beskrivningen går tanken till när Gudea byggde tempel till sin gud i Babylon. När man ser på forntidens idéer förundras man över hur de spriddes över världen.
Såg nyligen en notis som föreslår att judarna fåt storyn till Jesus-gestalten/idolen från Egypten?
6 mars 2011 Hemtun

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Egyptiska arvet
« Svar #11 skrivet: mars 06, 2011, 22:55 »
Var för ett tag sedan på historie- och arkeologiresa i   mellanöstern. Vår guide var en doktor i arkeologi,  om jag fattade det rätt.    Mycket intressant.

Det som slog mej i ett meta-perspektiv är att alla lånade från varandra, inspirerades av varandra  och mellanöstern var en extremt utvecklande miljö  under många årtusenden.

Utloggad catshaman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
SV: Egyptiska arvet
« Svar #12 skrivet: mars 08, 2011, 21:12 »
Var för ett tag sedan på historie- och arkeologiresa i   mellanöstern. Vår guide var en doktor i arkeologi,  om jag fattade det rätt.    Mycket intressant.

Det som slog mej i ett meta-perspektiv är att alla lånade från varandra, inspirerades av varandra  och mellanöstern var en extremt utvecklande miljö  under många årtusenden.

Hej
 För en del år sen var jag intresserad av italienaren Emmanuel Anati so m ochså var i Tanum på besök. Det berodde bla. på att en vän från Australien  vistades i Italien hos Anati en längre tid och han var missnöjd med utbytet som  kostat honom dyra pengar. Kanske Världen är för liten för Anati.

Vatikanen har vist finansierat
http://www.harkarkom.com/HKsurveyRockArt.php
han är vist av sorten som ser bibliska spår i varje sten. Jag är skeptisk eftersom fynden måste dateras och sättas i sitt sammanhang och inpassas i kronologin
En stensättning vill han få att symbolisera Juda stammar utan att se möjligheten att det är stjärnbilder såsom på andra. Jag vet ju icke och är bara den pålästa skeptikern 
mvh
Bengt

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Egyptiska arvet
« Svar #13 skrivet: mars 09, 2011, 12:55 »
Citat Boreas:
Citera
1. Sambandet mellan Egypt-Kreta och Grekland är ju väl känd. Men varifrån utgick det samband som rådde mellan Medelhavet/Svartahavet och Östersjön? Er Bengt viss på att kultur-utväxlingen alltid gick från Egypten - till norr? Vad med dom artefakter, kunskaper och färdigheter som kom från norr - som t.ex. metallurgin...?!
Abaris, Pythagoras (500 f Kr) lärare och kollega, hade tillnamnen "hyperboreern" grekiska för "(landet) bortom nordanvinden" - vilken kan tolkas som Östersjöområdet
(Se tidigare trådar om "folket borton nordanvinden"- där bärnsten omnämns av Hesiodos redan 700 f Kr)

Utloggad catshaman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
SV: Egyptiska arvet
« Svar #14 skrivet: mars 09, 2011, 15:10 »
Citat Boreas:Abaris, Pythagoras (500 f Kr) lärare och kollega, hade tillnamnen "hyperboreern" grekiska för "(landet) bortom nordanvinden" - vilken kan tolkas som Östersjöområdet
(Se tidigare trådar om "folket borton nordanvinden"- där bärnsten omnämns av Hesiodos redan 700 f Kr)

Problemet är att hitta direkta bevis. Grepptungesvärdet har man funnit i Egypten och som en gradvis minskande export från Jylland och neråt genom Europa. Skrydstrupigen har en frisyr man kan jämföra med väggmålningar i Knossos. Herodotos beskriver hur man skickade "paket" mellan Norden ock Grekland; Viktigaste exporten var kanske flickorna som skickades till Delfi? Vist måste man förutsätta ett ständigt utbyte vi känner bättre från romersk tid.
Avtrycken av import från södern är lättare att visa i Norden.
Det är bara att sätta igång och gräva i Söderns museer!
För övrigt skulle jag tro att  en väg gick via de ryska floderna och bar till Bagdad där man senare tog efter haremsbyxor på Gotland.
Alla vägar bär till Rom heter det

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Egyptiska arvet
« Svar #15 skrivet: mars 09, 2011, 15:30 »
"Bärnstensvägen" från 1500 f Kr är väl den mest bekanta exortvägen till medelhavet under bronsåldern-se:
Hedeager, Lotte 
 Gyldendal og Politikens Danmarkshistorie. redaktion: Olaf Olsen ;
af Lotte Hedeager 
 Bd 2, Danernes land : fra ca. 200 f. Kr. til ca. 700 e. Kr / 
Ort/förlag/år Copenhagen : Gyldendalske bogh., 2002 
Som nämnt på andra trådar har föremål av etruskisk/makedonsk typ hittats i Danmark från 100-talet f Kr, då dateras också de tidigaste myntfynden.
Res gestae divi Augusti påstår visseligen:
http://da.wikipedia.org/wiki/Res_Gestae_Divi_Augusti
att ingen romare tidigare varit i kimbrernas land, men det är ju delvis propaganda.
Plutarkos nämner 60 000 kimbriska män som togs tillfånga (underförstått x antal kvinnor och barn) och några såldes som slavar. Från fångarna/slavarna borde rimligen romarna ha kunskap om Skandinavien, och även från danska och sydsvenska legosoldater i Caesars armé- många fynd av romerska vapen och rustningar i Skandinavien.
Tyvärr vet vi ingenting om direktkontakt mellan Skandinavien och Egypten före Kleopatra VII
visseligen omnämns "blonda och blåögda" slavar i några texter, men de kunde förmodligen vara kelter.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Egyptiska arvet
« Svar #16 skrivet: mars 09, 2011, 17:40 »
Problemet är att hitta direkta bevis. Grepptungesvärdet har man funnit i Egypten och som en gradvis minskande export från Jylland och neråt genom Europa. Skrydstrupigen har en frisyr man kan jämföra med väggmålningar i Knossos. Herodotos beskriver hur man skickade "paket" mellan Norden ock Grekland; Viktigaste exporten var kanske flickorna som skickades till Delfi?

Dom visa kvinnorna från Delphi var tydligen mer än lösa rykten. Bärnstensdekorationer från dom äldsta drottninggravarna i Egypten också. Krumsablarna (saxarna) från bronsåldern faller ju in i ett mönster som överstämmer med den bild man arbetat fram under senaste tiår. Barry Cunliffes stora arbete om 'Europas arkeologi' berättade redan år 2000 att organiserad handel var etablerad redan för "7500 år sen" och att den "gick båda vägar".

Några få år sen fick man fram en tydlig bild av den nord-europeisk megalit-kulturens ålder och omfång - som redan 7500 år sen befolkade hela NV Europa. Cunliffes kollega Colin Renfrew skrev redan 2005 att "Europas äldsta civilisation" faktiskt legat i Nord-Europa. Med boken "Europe - Between the Oceans" (2009) avslutar Cunliffe sitt livsverk med en uppdaterad bild av Östersjöns historia och betydelse för den tidligaste, inter-kontinetala handeln mellan Nord-Europa och Kaspihavet, Svartahavet och Medelhavet. Spåren efter handel med flinta och bärnsten visar alltså att man hade högst civila kulturer i både dom södra och dom norra delar av Eurasien, ända sen stenåldern.

Utväxlingen av kunskaper och färdigheter har alltså vandrat båda vägar. Samvaron ledde redan i förhistorisk tid till en rad kulturella och familjära band mellan landen - nu visar det sej även Egyptiska faraoner kunde komma från Nord-Europa:

Tuthankamons DNA från Nord-Europa:

http://www.eutimes.net/2010/06/king-tuts-dna-is-western-european/

    
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Egyptiska arvet
« Svar #17 skrivet: mars 09, 2011, 18:30 »
Citat Boreas:Abaris, Pythagoras (500 f Kr) lärare och kollega, hade tillnamnen "hyperboreern" grekiska för "(landet) bortom nordanvinden" - vilken kan tolkas som Östersjöområdet
(Se tidigare trådar om "folket borton nordanvinden"- där bärnsten omnämns av Hesiodos redan 700 f Kr)

Platon har också skrivit om saken. Men tyvärr blev 'Hyperborea', såväl som 'Atlantis', länge ansedd att ha varit 'imaginära legender' - med ursprung i den fria fantasi. Så kan man vända på bevisbördan.

Numer kan man äntligen bevisa att ett Hyperborea mycket väl kan ha funnits. Norr om Östersjön, "där nätterna är ljusa". När man nu också fått digitalt skick på arkiven har det framgått att 'landet'/området/kulturen i Hyperborea har haft mycket gamla band till Medelhavet. Arge och Opis var inte dom första jungfrun som vandrade söderut med bud eller bön. Kontakten mellan Hellas-kulturen och Hyperborea går tillbaks till Herodot och dom allra äldsta kvarvarande källor. Enligt honom fanns dom norr om Skyter och Sarmater - vilket pekar mot det 'Pontus' man hittar i Finska viken. Enligt estniska historikern Lennart Meeri reste Phyteas efter norra kusten av Estland när han beskrev Hyperborea, "norr om havet".

Samling av legender:  
http://www.theoi.com/Phylos/Hyperborea.html
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad catshaman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 21
SV: Egyptiska arvet
« Svar #18 skrivet: mars 09, 2011, 22:26 »
Dom visa kvinnorna från Delphi var tydligen mer än lösa rykten. Bärnstensdekorationer från dom äldsta drottninggravarna i Egypten också. Krumsablarna (saxarna) från bronsåldern faller ju in i ett mönster som överstämmer med den bild man arbetat fram under senaste tiår. Barry Cunliffes stora arbete om 'Europas arkeologi' berättade redan år 2000 att organiserad handel var etablerad redan för "7500 år sen" och att den "gick båda vägar".

Några få år sen fick man fram en tydlig bild av den nord-europeisk megalit-kulturens ålder och omfång - som redan 7500 år sen befolkade hela NV Europa. Cunliffes kollega Colin Renfrew skrev redan 2005 att "Europas äldsta civilisation" faktiskt legat i Nord-Europa. Med boken "Europe - Between the Oceans" (2009) avslutar Cunliffe sitt livsverk med en uppdaterad bild av Östersjöns historia och betydelse för den tidligaste, inter-kontinetala handeln mellan Nord-Europa och Kaspihavet, Svartahavet och Medelhavet. Spåren efter handel med flinta och bärnsten visar alltså att man hade högst civila kulturer i både dom södra och dom norra delar av Eurasien, ända sen stenåldern.

Utväxlingen av kunskaper och färdigheter har alltså vandrat båda vägar. Samvaron ledde redan i förhistorisk tid till en rad kulturella och familjära band mellan landen - nu visar det sej även Egyptiska faraoner kunde komma från Nord-Europa:

Tuthankamons DNA från Nord-Europa:

http://www.eutimes.net/2010/06/king-tuts-dna-is-western-european/

    
Tuthankamons DNA från Nord-Europa:
Kanske Tuts släkt har rötter i Göta Älvdal rentav?
http://atlantisinireland.com/DNA/Europeernas_DNA.php
http://www.catshaman.com/0influ/0infl.htm
Bevisen är tunna men möjliga
Det är frågan om vilka fantasier vi har om egyptierna i ländkläder  och samtida nordbors kläder_ Kanske icke så olika?
mvh
bengt
 

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Egyptiska arvet
« Svar #19 skrivet: mars 10, 2011, 09:28 »
[
Citera
Och över er,Aiakider mrd gyllene vagnar
är det min självklara plikt,det försäkrar jag,
när jag kommer till er ö
att låta lovorden strömma
Otaliga vägar,en efter en, hundra fot breda
har banats för era sköna bedrifter,
bortom Nilens källor, genom hyperboreernas (grekiska=folket bortom nordanvinden) land
Pindaros (500 f Kr)Epod 1,Nemiska och istmiska oden (fragment) tolkade av Ingvar Björkeson 2010
Pindaros antyder här en förbindelse mellan Nordeuropa och Egypten.