Arkeologi > Allmänt

Egyptiska arvet

(1/8) > >>

catshaman:
Jag har ett nytt scoop till det bekanta BLURPH-syndromet
 Jag har ägnat mycken tid att påvisa egyptisk influens i Göta Älvdal där en tunga fortsätter till Högsbyns Häll No 6 med den sörjande Isis i en härlig fragmentarisk bild
+
Mitt speciella fragmentariska scoop är ett stenbrott där man bröt berghällar till 2 hällkistor. http://www.catshamans.se/holmD/0holmkom.htm
se Bramre Karis kistor. Jag har en bild på  näthinnan från Egyptens dagbrott som fick mig att associera att vår lokala bergmästare hade varit därnere och fått ideér
+
Får notera att jag fyllde 74 i veckan så det är pojken i mig som spekulerar
Glad påsk
Bengan

Piankhy:
Egyptiernas influens kan väl knappast ha varit särskilt påtaglig i våra trakter? Egypten ligger långt borta och de områden det influerade var väl främst angränsande områden som Nubien, områden öster och och väster om Nildalen, Röda havet och delar av främre orienten, eventuellt också Kreta och Cypern. Fortfarande ganska långt från Göta älvdalen.

Och stenhuggeri och bergbrott har ju förekommit över hela världen.

catshaman:

--- Citat från: Piankhy skrivet januari 26, 2011, 10:55 ---Egyptiernas influens kan väl knappast ha varit särskilt påtaglig i våra trakter? Egypten ligger långt borta och de områden det influerade var väl främst angränsande områden som Nubien, områden öster och och väster om Nildalen, Röda havet och delar av främre orienten, eventuellt också Kreta och Cypern. Fortfarande ganska långt från Göta älvdalen.

Och stenhuggeri och bergbrott har ju förekommit över hela världen.

--- Slut citat ---

Hej
Jag är väl medveten om att många anser att nordborna var bakom flötet tills missionärerna satte byxor på dem, I synnerhet dansk historieskrivning börjar så sent som med Gorm den Gamle ... jag är halvdansk

Dock finns det klart egyptiska fynd så tidig som fjärde årtusendet och många andra fynd är second hand egyptiska. Det är dock svårt att hitta källböcker på svenska. Jag har ägnat decennier åt att samla bevis och analysera #graffologi" för att känna igen de det egyptiska. Detb äldsta är kanske en kom med fågelhuvuden och omiskännelig ursprung Dendera funnen när Alta i Nordnorge

?Varje resa och varje besök har unneburit et kulturutbyte som som varit relativt större i Norden skulle jag tro. Dock är influensen större från Medelhavet: Jag kan icke glömma att Göta Älvdal har stora likheter vad gäller mtDNA????
I regel dominerar de stora kulturerna mener historikerna.- Hur är det Elvis lever väl än??
ha det
Bengt
+
+

Piankhy:

--- Citat från: catshaman skrivet januari 26, 2011, 15:48 ---

Dock finns det klart egyptiska fynd så tidig som fjärde årtusendet och många andra fynd är second hand egyptiska.
--- Slut citat ---

Hur menar du då? Menar du föremål som är tillverkade i Egypten och sedan via olika vägar hamnat häruppe?

Eller menar du föremål som har en egyptisk-influerad stil?

Sindre:
Jag vet inte om jag kan hålla med catshaman, tror mer att stenbrott bara kan se ut på så många sätt, på samma sätt som kampsport ser lika ut på olika ställen i världen, och hur hus har fyra väggar och ett tak, men det finns ju vissa fynd:

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion