Författare Ämne: Fyndfattigt för framtidens arkeologer?  (läst 2435 gånger)

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
Fyndfattigt för framtidens arkeologer?
« skrivet: januari 12, 2011, 12:06 »
Som jag ser det är digitalisering (det papperslösa samhället) och sopsortering två för arkeologer försvårande omständigheter i framtiden. Gravkulturen ska vi inte tala om, med standardiserade gravstenar och kremering utan gravgåvor. Skulle vara kul om någon hade (andra) synpunkter på detta och de utmaningar som framtidens arkeologer kommer att ställas inför.

Stefan/Ragnfast

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Fyndfattigt för framtidens arkeologer?
« Svar #1 skrivet: januari 12, 2011, 12:26 »
Hörde på radio för nån tid sen att dagens gravskick i Sverige är ganska varierat om man jämför med många andra länder.  Dessutom blir gravgåvor vanligare, t.ex. åker en hel del mobiltelefoner med.    Enligt Fonus som frågat berörda anhöriga om detta så skall de inte ses som nåt typsikt attribut utan som en symbol för att hålla "kontakt" även när man passerat till andra sidan. 

Kan bli svårtolkat va?  ;D
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Fyndfattigt för framtidens arkeologer?
« Svar #2 skrivet: januari 12, 2011, 22:45 »
Nu hörde jag att det händer att mobiltelefoner exploderar under kremerinen, framtiden kanske tror det är en religiös rit..

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Fyndfattigt för framtidens arkeologer?
« Svar #3 skrivet: januari 12, 2011, 22:55 »
Fast tidskriften Det Bästa hade en rolig artickel om en framtida utgrävning av en modern stad,där arkeologerna bland annat kom fram till följande:
Citera
Familjen samlades framför husaltaret (TV:n) .. och man offrade mynt med härskarens bild till gudarna (parkeringsautomaten)..