Författare Ämne: Tillbaks i en fallande spiral av förvirrade framtidsplaner  (läst 6892 gånger)

Utloggad Bearny

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
Tillbaks i en fallande spiral av förvirrade framtidsplaner
« skrivet: december 25, 2010, 23:56 »
Efter många månaders funderande kom jag äntligen fram till att jag vill läsa till arkeolog! Vilken lättnad, en tung sten lyftes från mitt hjärta, äntligen vet jag vad jag vill studera! Några google-sökningar senare och ord som 'dödsdömt' och 'bleka framtidsutsikter' ringer fortfarande inuti mitt återigen förvirrade huvud. Så var det ju Gotland också, vilket fantastiskt ställe att studera på!
Lyckades komma fram till att arkeologi skulle passa mig perfekt eftersom det kombinerar det jag söker efter i ett arbete och även involverar mina intressen, historia, utomhus och peta. Efter att nu fått reda på att om man vill arbeta(det vill jag) så ska man inte utbilda sig till arkeolog, det jag då undrar över är hur det ser ut om man är villig att flytta runt? Om jag skulle utbilda mig till arkeolog skulle jag mer än gärna vilja åka runt till alla möjliga hörn för att göra utgrävningar, hur ser de oddsen ut i verkligheten?
För att göra en lång text kort funderar jag över hur arbetsmarknaden ser ut om man är villig att flänga runt, är det fortfarande dödsdömt?

Har noterat att arkeologi finns att läsa på en hel del ställen, b la. Umeå, Lund, Uppsala och Gotland. Gotland är helt klart mest lockande. Såg att utbildningen på Gotland kallades Internationell Arkeologi, ursäkta min inkompetens, men vad innebär då detta?

Tänkte först att detta antagligen är helt fel forum att ställa min nästa fråga på, men, ironiskt nog är det kanske det mest passande forum av alla pågrund av alla negativa kommentarer jag läst om arbetsmarknaden inom yrket. Till kritan din svamlande idiot! Jo, finns det några tips om vad man kan utbilda sig till som involverar någon sorts utomhusarbete och historia och som även resulterar i arbete året runt?

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Tillbaks i en fallande spiral av förvirrade framtidsplaner
« Svar #1 skrivet: december 26, 2010, 09:38 »
När jag tänker på hur min studierektor, tillika handledare på Stockholms Universitet, Anders Carlsson stod och lovade att alla av oss skulle få jobb (låt vara inte som grävande arkeologer, men ändå) blir jag smått förbannad, fast det gått nästan tio år.

Men i mitt fall är sanningen den att jag skulle ha läst arkeologi arkeologi i alla fall; jag läste en massa andra saker innan jag kom in också, för utbildningen är verkligen populär.

För mig är det, och har alltid varit, Gotland som hägrar, men hade jag varit tio år yngre hade jag förmodligen rest utomlands. (Kunde fått jobba i England för några år sen men det var för kort varsel för att jag skulle ha en möjlighet att få lägenheten uthyrd.)

Sen är väl fältarkeolog något som många ser som en "stepping stone" på vägen till ett jobb på något muséum eller så, och arbetet kan vara nog så slitigt även för en yngre förmåga. Framförallt knäna tar stryk, så det är väl kanske inte något man kan jobba med i fyrtio år....

Erfarenhet, vidareutbildning och kontakter är viktigt att skaffa sig. Jag har alltid sett arkeologi som ett (konst-) hantverk, men med den alltmer omfattande digitaliseringen finns det säkert de som menar att det är viktigt att skaffa sig datakunskaper. Well if you can´t beat them...

Ha en fortsatt trevlig Jul och ett Gott Nytt År!

Stefan/Ragnfast

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Tillbaks i en fallande spiral av förvirrade framtidsplaner
« Svar #2 skrivet: december 28, 2010, 19:19 »
Då hände det nog en del tills jag började läsa arkeologi HT 2001, då var Sthlms-institutionen så negativa (eller kanske realistiska?) att åminstone en hoppade av utbildningen redan efter några veckor.

Tyvärr så är marknaden mättad, för några år sedan sas det att det examinerades lika många arkeologer som det fanns tjänster totalt. Jag vet inte hur det ser ut idag men gissar att det ser ut ungefär på samma sätt. Att flytta runt är nog en förutsättning för att öht kunna få in en fot, tillsammans med rätt spetskompetens (olika former av digitala kunskaper är inte helt fel), kontakter och en portion tur.

Nu låter jag ganska negativ men jag ångrar inte en sekund att jag läste arkeologi även om jag inte blev fältarkeolog. Arkeologi och andra historiarelaterade ämnen är ett bra komplement i vilken utbidlning som helst.
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Tillbaks i en fallande spiral av förvirrade framtidsplaner
« Svar #3 skrivet: december 28, 2010, 21:35 »
Jag tycker att man skall gå en  utbildning som är intressant för en själv. Det mesta på universietet handlar om att lära sig att analysera data, skriva rapporter och banka in lite fakta i skallen, åtminstone är det min erfarenhet inom samhällsvetenskap.

Jag har haft en kollega i IT-branschen som var arkeologiutbildad så jag tror att din utbildning inom området har ett gott värde i andra sammanhang.

Thomas Ivarsson

Utloggad Nils Johansson

  • Medlem
  • Antal inlägg: 43
SV: Tillbaks i en fallande spiral av förvirrade framtidsplaner
« Svar #4 skrivet: januari 05, 2011, 23:59 »
En examen är alltid värdefull. Sen är kontakterna viktiga och det personliga engagemanget.... Är du driven och kreativ så kan du skapa jobb åt dig själv = Entreprenör. Lite så är det. Jag har inte haft några problem med jobb än så länge även om jag personligen har kompisar som har det men se till att vara energisk och hålla dig framme.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Tillbaks i en fallande spiral av förvirrade framtidsplaner
« Svar #5 skrivet: januari 06, 2011, 14:49 »
Arkeologistudier kan ha ett värde i sig, jag ångrar inte ett ögonblick mina fyra utgrävningar; en tysk  riddarborg, en grekisk väg från 700 f Kr, en mykensk fästning från kring 1200 f Kr och ett grekiskt gravfält från 300-1 f Kr,där vi hittade örringar av guld med ädla stenar (och talade italienska eftersom det finansierades av Rom-universitetet)
Visst, det ledde bara till jobb på Malmö Museer, några mindre platser och slutligen Fotevikens vikingamuseet där ja nu forskar. Ändå ångrar jag inte ett ögonblick på mina utgrävningar.
Förhållanderna hade varit detsamma om jag slutligen fått ett mindre spännande men saftigare betalt jobb som exempelvis lärare (ve och fasa!!!)

Utloggad Ellen

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
    • min magisteruppsats i arkeologi
SV: Tillbaks i en fallande spiral av förvirrade framtidsplaner
« Svar #6 skrivet: januari 06, 2011, 22:27 »
Vill du ha chans till jobb efter din utbildnign gäller det att ta alla chanser att göra värdefulla erfarenheter under utbildningen. Sök stipendier till utbytes studier, läs sommar fältkurser, läs extra kvällskurser, engagera dig i studentföreningen för ark studenter, ta alla chanser som erbjuds. Dom av mina studiekamrater som fått jobb som arkeologer efter studierna gjorde just detta.

Själv var jag lite för feg och kanske aningen för lat för att gör allt det där, jag lyckades ex inte ta mig till Irland medan det fortfarande var starkt sug efter folk där..  så i stället utbildade jag mig vidare till konservator, men så är väll mina intressen mer åt hållet: inomhus, peta och kemi. Har nu projektanställning på ett trevligt museum i Norge där jag sitter och konserverar medeltida mynt. Arbetsmarknaden för arkeologer ser även något ljusare ut här än i Sverige, även om fältuppdragen  minskat de senaste åren.

Utloggad Bearny

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
SV: Tillbaks i en fallande spiral av förvirrade framtidsplaner
« Svar #7 skrivet: april 12, 2011, 22:19 »
Tack snälla för alla era svar, jag har sugt och funderat mycket länge på denna karamell och tror att jag kommit fram till något slags resonemang. För det första misstänker jag att de ämnen jag är intresserad av knappast leder till någon säkerhet att få ett arbete efter utbildning. De program jag tänker söka till HT 2011 är: Ekologi(Gotland), Arkeologi(Gotland) och Geografi(Stockholm).
Just nu känner jag lika starkt för Ekologi och Arkeologi, jag har ett starkt intresse för natur och omgivning men även ett starkt intresse för historia och vill gärna kombinera kontorsjobb med fältarbete. Geografi skulle kunna ligga högre på min lista men av någon bisarr anledning som jag inte förstår mig på så har min hjärna lyckats övertala mig att jag borde läsa på Gotland eftersom skolan är relativt liten och omgivningen vacker, har någon av er studerat på Gotland? Isåfall, är det ett trevligt ställe att bo/studera på?

När det väl kommer till kritan så antar jag att det alltid är värt att skaffa sig en utbildning men självfallet vore det trevligt att arbeta som arkeolog om man utbildar sig till det, hur ser det ut med andra jobb som ofta involverar historia och historiska föremål, t.ex. museum, är det ett arbete som är öppet för arkeologer om det för tillfället är dåligt med fältarbete?

Slutligen vill jag poängtera min öppenhet för att flänga runt, jag antar att om man vill ha fältarbete som arkeolog måste man vara villig att röra på sig och jag har absolut inga problem med att resa runt utan skulle snarare se det som en bonus. Realistiskt dock, anställer t.ex. Kairo universitet en svensk arkeolog för att komma och gräva i deras sand? Jag har ju den där mycket romantiska bilden i huvudet om hur jag reser runt till spännande hörn av världen och gör utgrävningar men jag antar att allt har att göra med kontakter? Tillfällena ploppar kanske inte bara upp eftersom man är villig att resa runt.

Frågorna är många och tiden kort(jag gör alltid allting i sista minuten), det är den 12e idag och den 15e ska ansökan vara inne, jag känner mycket starkt för arkeologi och med största sannolikhet blir det just den utbildningen jag söker till, ville bara ställa dessa sista frågor innan jag till 100% spikar igen lådan(?) och bestämmer mig.

Utloggad Lera

  • Medlem
  • Antal inlägg: 79
  • Skål, handbyggd.
    • Mitt nuvarande arbetsprojekt
SV: Tillbaks i en fallande spiral av förvirrade framtidsplaner
« Svar #8 skrivet: april 12, 2011, 22:35 »
Gotland är jättebra för studenter,  där har man arkeologin runt och under fötterna ända in på kanten av högskolebyggnaden. Det är lagom litet,  kompakt och så har man hela ön att flänga runt på när det är fint väder.  Det kan nog rekommenderas. (Jag har bott på Gotland i nio år och har en del vänner som studerade där).
De Lapsus Resurgam!

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Tillbaks i en fallande spiral av förvirrade framtidsplaner
« Svar #9 skrivet: april 13, 2011, 08:29 »
För en gångs skull tänkte jag ge lite positiv feedback i frågan om utbildningsfrågor. Men låt mig först poängtera, en renodlad arkeologisk karriär är djävligt svår att genomföra. Och det kommer inte att bli lättare i framtiden. Därför blev jag positivt överraskad av att du lyfte fram ekologi. Nu är inte ekologibiten heller speciellt enkel, det finns väldigt många för många ekologer också, men läget är inte lika extremt som för arkeologer för där finna en grundläggande arbetsmarknad som sväljer många tusen individer till skillnad från arkeologins område som kanske på sin höjd sväljer 1000 tills vidareanställningar.

Nu till det positiva. Jag tror att en kombination ekologi + arkeologi (eller historisk kulturgeografi) skulle kunna vara en riktig hit. Det är en gränszonskompetens som som få besitter idag, en kompetens vars betydelse jag föreställer mig kommer att öka i framtiden. Denna kompetens kommer att skapa stora möjligheter för den som är ambitiös. En liten brasklapp, jag tror mer på en inriktning mot flora än mot fauna vad gäller ekologin.

Så mitt spontana förslag skulle vara att du satsar på ekologin och läser in arkeologin på kvällstid eller distans. Med tanke på de hårda återbetalningskraven på dagens studielån så är det bra om man orkar läsa 120-150% per termin, kanske genom att dra ner lite på festandet som för vissa kan ta ett väldigt stort utrymme under studieåren. Personligen läste jag i runda svängar 150% när jag väl hittat en studieteknik som passade mig och insett att jag inte missade något speciellt genom att inte vara med på varenda pubkväll eller fest. Men det tog ett par år. Hade jag kunnat göra om mitt val idag så undrar jag om jag inte hade gjort ungefär så som jag föreslår, detta trots att jag tillhör den lilla procent (eller är det kanske promille?)som inte haft några problem att försörja mig på arkeologiyrket sedan jag tog min grundexamen för 15 år sedan.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/