Efter många månaders funderande kom jag äntligen fram till att jag vill läsa till arkeolog! Vilken lättnad, en tung sten lyftes från mitt hjärta, äntligen vet jag vad jag vill studera! Några google-sökningar senare och ord som 'dödsdömt' och 'bleka framtidsutsikter' ringer fortfarande inuti mitt återigen förvirrade huvud. Så var det ju Gotland också, vilket fantastiskt ställe att studera på!
Lyckades komma fram till att arkeologi skulle passa mig perfekt eftersom det kombinerar det jag söker efter i ett arbete och även involverar mina intressen, historia, utomhus och peta. Efter att nu fått reda på att om man vill arbeta(det vill jag) så ska man inte utbilda sig till arkeolog, det jag då undrar över är hur det ser ut om man är villig att flytta runt? Om jag skulle utbilda mig till arkeolog skulle jag mer än gärna vilja åka runt till alla möjliga hörn för att göra utgrävningar, hur ser de oddsen ut i verkligheten?
För att göra en lång text kort funderar jag över hur arbetsmarknaden ser ut om man är villig att flänga runt, är det fortfarande dödsdömt?
Har noterat att arkeologi finns att läsa på en hel del ställen, b la. Umeå, Lund, Uppsala och Gotland. Gotland är helt klart mest lockande. Såg att utbildningen på Gotland kallades Internationell Arkeologi, ursäkta min inkompetens, men vad innebär då detta?
Tänkte först att detta antagligen är helt fel forum att ställa min nästa fråga på, men, ironiskt nog är det kanske det mest passande forum av alla pågrund av alla negativa kommentarer jag läst om arbetsmarknaden inom yrket. Till kritan din svamlande idiot! Jo, finns det några tips om vad man kan utbilda sig till som involverar någon sorts utomhusarbete och historia och som även resulterar i arbete året runt?