Författare Ämne: Widsith och Wuffingarna  (läst 4321 gånger)

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
Widsith och Wuffingarna
« skrivet: december 20, 2010, 18:13 »
Det här ska vara samtida eller äldre än Beowulfkvädet och jag undrar vad det är för en underlig slump eller otur som gjort att jag inte har stött på det tidigare:


http://freepages.history.rootsweb.ancestry.com/~catshaman/essae/0widsith.htm

Är det någon som vet mer? Har alltid fascinerats av Sutton Ho och de uppenbara kopplingarna till Vendel, med sina båtgravfält.

Syftar namnet på kvädet för övrigt på dess längd (widsith = långt kväde? Vid (stor, utsträckt) sida....?

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Widsith och Wuffingarna
« Svar #1 skrivet: december 20, 2010, 18:23 »
Man vill tydligen översätta Widsith med Den Vittfarne, fast det utesluter väl inte en dubbel betydelse av ordet/titeln.

http://cornelius.tacitus.nu/beowulf/widsith.htm

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Widsith och Wuffingarna
« Svar #2 skrivet: december 23, 2010, 10:14 »
Jag tycker att Widsith framstår som en typ av skämtvisa som jag föreställer mig att hovskalderna framförde som en del av underhållningen vid de anglosaxiska kungarnas gästabud. Kvädet verkar vara ett hopkok av flera samtida eller äldre kväden, delvis tycks Widsith bygga på samma källor som Beowulf.

Intressant är omnämnandet av anglernas kung Offa vid Fifeldore som lär syfta på Eider, gränsfloden mellan Schleswig och Holstein. Kanske härrör detta avsnitt från tiden innan anglerna utvandrade till Britannien.

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Widsith och Wuffingarna
« Svar #3 skrivet: december 23, 2010, 14:35 »
Frisernas konung Finn Folcwaldsson omnämns både i Widsith och i Beowulf (liksom i Finnsburhfragmentet). Om han var en historisk person så bör han ha levat någon gång på 400-talet och därmed varit samtida med den germanska folkvandringen till Britannien.

Schleswig-Holstein, Friesland och området kring nedre Rhen var troligtvis den förmedlande länken mellan England och Skandinavien som bl.a. förklarar likheterna mellan Vendelkulturen och Sutton Hoo. Frisernas roll som kulturförmedlare ska nog inte underskattas. Det torde vara från deras område vid Nordsjöns södra strand som Nordsjön och Östersjön har namngivits. Även själva begreppet Skandinavien, tolkat som "skiljelandet" (Beowulfs Scedeland) "mellan de två haven" (Beowulfs be saem tweonum) lär komma från samma språkområde.

Troligen var det också från fornfrisiskan (eller något annat fornvästgermanskt språk) vi fick orden båt, segel, mast, ballast etc.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Widsith och Wuffingarna
« Svar #4 skrivet: december 23, 2010, 16:11 »
Appropå det, och det här är en annan tråd, undrar jag om det är någon mer som känner till mongolfläcken och teorin om att vallonernas förfäder stammade från förrymda grekiska galärslavar? Har man dominanta anlag från valloner på både fädernet och mödernet ska man tydligen ha den här fläcken, som alltså är ett födelsemärke, straxt ovanför svanskotan. Den bortre geografiska gränsen var efter vad jag kan påminna mig någonstans i Främre Orienten.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Widsith och Wuffingarna
« Svar #5 skrivet: december 23, 2010, 16:25 »

Schleswig-Holstein, Friesland och området kring nedre Rhen var troligtvis den förmedlande länken mellan England och Skandinavien som bl.a. förklarar likheterna mellan Vendelkulturen och Sutton Hoo.

Glöm inte Öland, med sina hjälmmatriser, som geografiskt ligger mittemellan Friesland och Vendel. Jag tror att likheterna är så många så att de kan omtalas som samma kultur utan att det stora flertalet protesterar.

God Jul allihopa förresten!

Stefan/Ragnfast

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Widsith och Wuffingarna
« Svar #6 skrivet: december 23, 2010, 21:33 »
Den bortre geografiska gränsen var efter vad jag kan påminna mig någonstans i Främre Orienten.

Just det, annan tråd.
Hittade iaf denna statistik som jag inte kan ställa mig bakom alls.

Så här vanligt är det med mongolfläckar:
Barn med afrikanskt ursprung    90%
Barn med asiatiskt ursprung    80% (vanligast bland östasiater)
Barn med latinskt/indianskt ursprung    65%
Barn med kaukasiskt ursprung    ca 5% (kaukasiskt = nordeuropeiskt ursprung)

Men stämmer den faller din fråga, eller?

God Jul alla
Stefan/Gangrade
Qui tacet, consentit